Onderhoud bij dealer of niet?

ElScorpione

Forumguru
Ik overweeg het onderhoud aan mijn Octavia (2013) voortaan uit te laten voeren bij een lokaal garagebedrijf. Dit is een voormalige volkswagen garage die zich nu specialist noemt voor auto's van het VAG concern, maar ook andere merken doet.

Enkele redenen om voor lokaal bedrijf te kiezen:
  • In mijn woonplaats
  • Goedkoper dan Skoda dealer (uurloon en pakketprijzen)
  • Klein bedrijf, korte lijnen en persoonlijk contact
  • Skoda dealer is niet erg meedenkend en weet vaak antwoord niet op vragen, dit in tegenstelling tot het lokale bedrijf waar ze je ook niet onnodig op kosten jagen
  • Tweede auto (VW Lupo) ook in onderhoud en daar zeer tevreden over

Mogelijke redenen om toch voor Skoda dealer te kiezen:
  • Mobiliteitsgarantie
  • Software updates
  • Mogelijk extra inruil vanwege onderhoud bij de dealer
Nu vraag ik mij af in hoeverre die software updates nog relevant zijn. Krijgt een auto van 3 jaar oud nog updates? Kun je ergens zien of er software updates beschikbaar zijn?

En in hoeverre speelt bij inruil het al dan niet onderhoud door een Skoda dealer mee?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Geen coulance indien dit van toepassing zou zijn.
Buiten de zaken die zelf al noemde.
Hoeveel € scheelt het werkelijk als je ook nog pechhulp Europa er bij moet kopen, kwestie van rekenen.
 

ElScorpione

Forumguru
Ze bieden een pechhulp dekking aan via de Bovag. Hier zit een vrij forse korting op ten opzichte van het standaard tarief. Zou ongeveer een 60 euro per jaar kosten. Ik heb nu overigens ook al een (duurdere) pechhulpverzekering.

Zoals gezegd is de Skoda dealer waar ik tot op heden klant ben niet echt meedenkend, ook niet als het op coulance aankomt. Hebben ze nog nooit aangeboden. Heb met mijn Octavia 2 bijzonder veel gedoe gehad met een kapotte GPS dakantenne. Er stond toen zelfs een vrij fors bedrag op de rekening voor alleen het stellen van een diagnose. Dit terwijl ik zelf al had aangegeven dat het waarschijnlijk de antenne was en ze dit volgens mij ook konden uitlezen zonder een uitgebreide proefrit te maken.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar hele goede argumenten om bij de Skoda dealer te blijven. Als die er niet zijn, dan is de keus vrij gemakkelijk.
 

Spierings

Forumguru
Enigste voordeel zijn in mijn ogen de mobiliteit Service en mogelijk Coulance.
Maar om met dat laatste rekening te houden. ....


Hogere waarde bij inruil zal ook mee vallen, hangt natuurlijk ook af van de leeftijd en km stand van de wagen. Belangrijker is gewoon dat het boekje netjes ingevuld is.

Pech hulp in het buitenland kun je ook opnemen in je doorlopende reisverzekering..
 

Cordoba

Forumguru
Behalve vage gedachtes, zou ik geen reden weten om met een oudere auto naar de dealer te gaan, zeker als die dealer nu niet bepaald is wat je wil:
- mobiliteitsgarantie: hoe vaak heb je die nu echt nodig (en hoe vaak krijg je 'm dan ook? 1 km teveel rijden tussen de beurten is soms reden om coulance/garantie/mobiliteitsgarantie te weigeren)
- als de dealer je forse rekeningen presenteert, waarvan je denkt dat die eigenlijk onnodig zijn, hoe vaak is dat gebeurd zonder dat je er ook maar enig idee van had?

Een garage die meedenkt, en de klant niet nodeloos op kosten jaagt, spaart je op de lange termijn behoorlijk wat geld uit, en daar kun je dan best een keer een auto voor huren als dat nodig is. Een ex-VW garage kent de techniek van de verschillende modellen, ook van de andere merken, alleen specifieke zwakke punten zullen ze niet kennen. Een voorbeeld: lekkage van de portieren in een Fabia I is een bekende kwaal, ook bij een Seat Leon (1M) is dit een bekend euvel, maar een VW-garage moet daar dus wat langer naar zoeken, dan de eigen merkdealer.
 

koreaan

Forumguru
Ik zit met hetzelfe dilemma bij de laatste onderhoudbeurt bij de dealer is het eea niet goed gemonteerd.

Ik zit erover na te denken om naar jb autoservice te gaan.

Iemand ervaring met deze garage?

Thanks
 

0ri0n88

Forumguru
Ik zie buiten de mobiliteitsgarantie en evt coulance ook geen reden om een goeie met nadruk goeie garage te mijden.
Zolang ik garantie heb blijf ik naar dealer gaan daarna heel gauw foetsie naar mijn eigen monteur. Deze is zelfs zo vriendelijk de wagen op te halen en op mijn werk terug te brengen (tegen een heel schappelijk uurloon).
Daarnaast blijft het altijd je eigen gevoel volgen. Of een auto heel veel meer waard is met dealerstempels durf ik niet te zeggen. Inruil krijg je toch nooit bar veel voor....
 

Altos

Banned
Een voorbeeld: lekkage van de portieren in een Fabia I is een bekende kwaal, ook bij een Seat Leon (1M) is dit een bekend euvel, maar een VW-garage moet daar dus wat langer naar zoeken, dan de eigen merkdealer.
Nou ik was altijd zeer tevreden over mijn dealer (De Waal in Tiel) maar toen mijn broertje een fabia 1 had wisten ze niks over dit soort kwaaltjes, mijn ervaring is dat je met oudere auto's bij de dealer niet beter uit bent dan bij een vakgarage. Als ik bij de garage om de hoek laat zien waar bijv. wij op dit forum tegenaanlopen neemt deze dat aan, diverse dealers van diverse merken afgelopen 10 jaar melden meestal sarcastisch "tja, een forum, daar zitten de monteurs" en nemen het niet serieus.
Zo gauw de garantie over is niet meer naar de dealer is mijn advies.
 

oco1979

Forumguru
Garantieperiode : best dealer.
Garantie is tegenwoordig ook ver te zoeken,met veel heen en weer praten en meer maals terug gaan enz...
Een lokale VW specialist zal even goed het onderhoud doen.
Meer waarde als dealerstempel in sta :pieker:.
Vooral van belang dat je onderhoudsfacturen kan voor leggen,zal meer zeggen dan zo stempelke van de dealer.
Moet daar eigenlijk mee :deuk: als ik via onderhoudsboekje zie wat ze normaal volgens opgegeven punten moeten controleren of vervangen.
Zo vinkje zetten is rap gedaan.
Simpel voorbeeld,hoeveel dealers zouden na 2jaar remvloeistof vervangen,zonder dat je het zelf vraag.????
Mijn mening,geen enkele......
Aircoservicecontrole,na zelf te vragen oke,zonder vragen,now way dat ze toestel op aansluiten.
Reden,factuurprijs proberen zo laag mogelijk te houden,al is deze al niet echt laag,met hun gouden olie dat ze er in doen.
25-30euro de liter,inkoop zal rond de 5 euro liggen.
Want als je echt onderhoud doe aan de wagen,alles nakijken,checken,ben je even bezig,waardoor de factuur hierdoor zeer fors zal worden.
Testritje met de wagen,altijd handig,kom je als technieker veel te weten.
Wel een deftige testrit,niet rond de blok.
Uitlezen van foutcodes(allemaal,niet enkel motor).
Sommige gaan dat niet nodig vinden,juist onderhoud is wel genoeg en we zien wel als er iets rammeld of kapot ga.
 

Noord26

Forumguru
Onderhoud/reparatie laten doen bij het bedrijf waar je hebt beste gevoel bij hebt dat je echt geholpen wordt.

Meeste slechte ervaring die ik ooit hebt gehad is dat er (gigantisch te dure) bougies zouden zijn vervangen volgens de factuur. Maar dat de oude er nog gewoon in zaten. Gemerkt met de nagellak van mijn vriendin. Dat hebben ze dus overduidelijk te horen gekregen van mij persoonlijk op een zeer drukke zaterdagmorgen aan de balie..

:thumbsup:

Nomaals: waar je gevoel het beste bij is en je ook echt als klant geholpen wordt. Dan maakt een iets hogere prijs niets uit.
 
Laatst bewerkt:

Middag

Forumguru
Bij dealerbedrijven zitten ook vaak stagiaires die de beurtjes uitvoeren. Niks mis mee.. Zij moeten het ook leren, maar ondertussen betaal je wel zomaar 80 euro uurloon. Een lokale garage welke je vaak laat meekijken en 100% afhankelijk is van de kwaliteit van z'n werkzaamheden kost meestal rond de 50 euro per uur.

Pechhulp kan vaak voor een paar euro bij je autoverzekering.
 

Canon-Eye

Forumguru
stagiaires die de beurtjes uitvoeren. Niks mis mee.. Zij moeten het ook leren, maar ondertussen betaal je wel zomaar 80 euro uurloon.
In onze bedrijfswerkplaats (van een transportbedrijf) hadden we ook regelmatig leerlingen van de vakopleiding op stage. Natuurlijknemen die de dure monteurs wel wat werk uit handen, maar tegelijkertijd kosten ze ook extra manuren aan toezicht, controle op hun werk plus eventueel noodzakelijke correctie van fouten (vooral in het begin natuurlijk) en begeleiding in het algemeen. Dat is ook logisch, want het bedrijf houdt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het werk en moet dus alleen al daarom tijd (=geld) besteden aan die begeleiding van de beginnelingen. Verder zullen ze over zo'n standaard beurtje ook vaak langer doen dan een ervaren monteur, terwijl de baas er niet meer voor vangt vanwege de standaard pakketprijzen.
Per saldo is een stagiair dus echt niet zo'n winstmaker als je op het eerste gezicht zou kunnen vermoeden.

In een goed georganiseerd bedrijf is het uurtarief trouwens gebaseerd op de gemiddelde loonkosten per man, los van de CAO-inschaling van de individuele monteur die toevallig aan een bepaalde auto heeft gewerkt. Ook dat kan immers nog aardig uiteenlopen.
 

AdB

Senior Member
Autokar in Steenbergen is ook geen officieel dealer meer, maar is nog wel gespecialiseerd in VAG-auto's (VW, Skoda, Seat, Audi). IK heb daar mijn laatste 4 VAG-auto's in onderhoud gehad en als ik daar binnen kom groeten ze mij bij naam. Ook als ik in de werkplaats samen met de monteur bij mijn op de brug staande auto een praatje wil maken reageren ze niet spastisch. Juist vanwege het persoonlijke contact met verkoper(s) en monteurs en het vertrouwen wat ik in dat bedrijf heb ga ik niet naar de officiële dealer (Borchwerf), ook al maakt het qua afstand voor mij nauwelijks uit.
 

auriga

Forumguru
De dealer heeft vaak een duur pand met dito inrichting en een legertje dure verkopers rondlopen, dus de overheadkosten zijn vaak een stuk hoger dan bij de lokale dealer (vaak worden die zaken door de importeur opgelegd, merkdealer is vaak een franchise nemer.
Dat vertaalt zich in de uurprijs.
Ik betaal liever voor het onderhoud dan voor de blitse showroom en verkopersgilde maar dat moet ieder voor zich bepalen
 

miles

Senior Member
Nu vraag ik mij af in hoeverre die software updates nog relevant zijn. Krijgt een auto van 3 jaar oud nog updates? Kun je ergens zien of er software updates beschikbaar zijn?
Ben benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Ik ga eigenlijk alleen maar naar de dealer omdat ik denk dat er daar de benodigde updates worden geïnstalleerd. Is die gedachte terecht?
 

Spierings

Forumguru
Updates krijg je alleen bij sommige problemen of terugroep of werkplaatsactie's. Bij de dealer gaan ze echt niet updaten als er geen rede voor is... Dus nog geen reden om je wagen bij een dealer te laten onderhouden...

Op updates van terugroepacties heb je ook recht op als deze niet dealer onderhouden wordt..

Wat voor updates denken jullie allemaal te krijgen??
 
Bovenaan Onderaan