Onderhoud bij dealer of niet?

Wouter1

Forumguru
Om voor de mobiliteits garantie in aanmerking te komen zul je je ook een beetje aan het voorgeschreven onderhoudsinterval moeten houden.
Bij een F2 greenline is dat een vast interval van om de 15k afwisselend klein en groot.
Met mijn jaar kilometrage van ca 25k komt dat niet zo handig uit. Daarom gaat mijn auto gewoon 1 keer per jaar voor een beurt.
Laatste keer bij een onafhankelijke vag specialist. En dat is wel goed bevallen. Het scheelde ca 125 euro tov van de pakket prijzen van Skoda.
Wat ik ook jammer van de pakket prijzen vind is dat als je bijvoorbeeld je remschijven laat vervangen icm een grote beurt het even duur is als dat je alleen je remschijven zou laten vervangen terwijl je zowel bij de beurt als bij de schijven betaald voor het schoonmaken van de remklauwen...
Ik heb liever een factuur waar de onderdelen en de werkuren uitgesplitst zijn.
 

ElScorpione

Forumguru
Updates krijg je alleen bij sommige problemen of terugroep of werkplaatsactie's. Bij de dealer gaan ze echt niet updaten als er geen rede voor is... Dus nog geen reden om je wagen bij een dealer te laten onderhouden...

Op updates van terugroepacties heb je ook recht op als deze niet dealer onderhouden wordt..

Wat voor updates denken jullie allemaal te krijgen??
Geen idee, dat is juist de vraag. Optimalisaties voor het motormanagement, firmware van de navigatie, om maar eens wat te noemen.
 

Cordoba

Forumguru
Nou ik was altijd zeer tevreden over mijn dealer (De Waal in Tiel) maar toen mijn broertje een fabia 1 had wisten ze niks over dit soort kwaaltjes, mijn ervaring is dat je met oudere auto's bij de dealer niet beter uit bent dan bij een vakgarage. Als ik bij de garage om de hoek laat zien waar bijv. wij op dit forum tegenaanlopen neemt deze dat aan, diverse dealers van diverse merken afgelopen 10 jaar melden meestal sarcastisch "tja, een forum, daar zitten de monteurs" en nemen het niet serieus.
Zo gauw de garantie over is niet meer naar de dealer is mijn advies.

Als ik bij de lokale dealer(Versluis Zoetermeer) een onderdeel ga bestellen, kan het een paar maanden duren voor ik het heb: ik moet eerst persoonlijk langs bij de magazijnmedewerker van de dealer, vervolgens moet ik ook weer tijdens de openingsuren van werkplaats/magazijn de spullen ophalen, dan blijkt dat ik maar de helft van het gevraagde (complete) onderdeel heb, vervolgens wordt een aanvullend onderdeel besteld en kan ik nog eens langskomen om dat op te pikken, goede kans, dat dan opnieuw blijkt dat er nog iets ontbreekt en kan ik nog eens langskomen. Met wat geluk hoef ik dan niet langs te komen als de magazijnbalie open is, maar mag het ook als bijv. de showroom open is. Zelfs een belletje vooraf garandeert nog niet dat ze inderdaad open zijn, zo al een keer gehad dat ik 's middags belde of ze 's avonds met de koopavond wel open waren (was een afwijkende dag, iets van Goede Vrijdag ofzo), er werd bevestigd dat ze die avond open waren, en ik de spullen op kon halen bij de verkoper. Helaas bleek de dealer toch gesloten, ondanks dat een medewerker aan de telefoon had bevestigd, dat ondanks de minder gewone dag, ze toch gewoon die koopavond open waren. Ook bij het uitlezen van storingen: kreeg de dealer in 2 uur niet voor elkaar! En zo kan ik nog een heel lijstje van ondeskundigheid opschrijven, lijkt me onnodig te zeggen dat daar niet meer kom, ook niet voor onderdelen. Als ik voor onderdelen naar Vagtechniek rij, maak ik uiteindelijk nog minder km's om de onderdelen in huis te krijgen dan bij de 'dealer om de hoek'.
 

0ri0n88

Forumguru
:ot:Was om in te ruilen @VentoTDI
en IS nog steeds mooi :tegek:

terug on topic: heb al zo vaak mee gemaakt dat dealers echt denken dat ze de koning zijn hetzij in het verkopen of in het onderhouden van je auto. Neem nou het simpele ding dat je een 1.2 tsi besteld en ze doodleuk opbellen ja t word 1.0 3 cilinder(niks mis mee vast een beste motor) of je annuleert je bestelling. Stel je voor dat jIj je bedenkt dan weten ze je wel te pakken. Kan daar gewoon slecht tegen dat hoog van de toren blazen maar ondertussen geen enkele verwachting klaar maken(uitzonderingen daar gelaten) dat met de updates zou ik me geen zorgen over maken je kan tzt toch gewoon naar de dealer rijden en een software update laten uitvoeren (voor veel teveel geld mijns insziens) en je onderhoud elders laten doen. Het is geen windows computer die elke dag moet updaten ;)
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Wat ik ook jammer vind is dat als je bijvoorbeeld je remschijven laat vervangen icm een grote beurt het even duur is als dat je alleen je remschijven zou laten vervangen terwijl je zowel bij de beurt als bij de schijven betaald voor het schoonmaken van de remklauwen...
Bij een beurt worden standaard nooit de remmen gereinigd, kijk maar eens op je onderhoudslijst.. Dit is gebeurt alleen tegen meerprijs!! Je betaald dus niet dubbel als de remschijven erbij komen...


Geen idee, dat is juist de vraag. Optimalisaties voor het motormanagement, firmware van de navigatie, om maar eens wat te noemen.
Dat gebeurt alleen wanneer er een terugroepactie/werkplaats actie open staat voor jouw auto, anders zal je auto geen update krijgen..

Als je een bepaalde storing hebt welke door een update opgelost kan zijn mag je zelf voor de update betalen als de wagen buiten de garantie is..
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba

Dat het een paar maanden duurt kan komen doordat het onderdeel in backorder gaat en of het alleen backorder in Nederland staat of ook bij de fabriek.. Als ik iets bij de Skoda bestel heb ik het of in de middag al of de volgende dag...

Als het onderdeel niet kompleet is en uit meerdere delen bestaat kan de fout aan jou of de magazijnbediende liggen. Je moet tenslotte zelf aangeven welke je delen je allemaal nodig hebt. Het staat soms ook heel onduidelijk afgebeeld..Een magazijnbediende weet vaak niet wat allemaal mee vervangen moet worden, dat moet de monteur aangeven en in het geval van balie verkoop de koper..

Dat je persoonlijk langs moet om het te bestellen en op te halen is heel normaal...
Vaak is het magazijn ook alleen open als de werkplaats open is, dus ook niet tijdens koopavonden..
 

Cordoba

Forumguru
Als ik een paar complete stekkers voor het aansluiten van mistlampen bestel, lijkt het mij duidelijk dat je niet alleen de lege huls besteld, maar dat je ook de pinnen nodig hebt (magazijnbediende gaf ook aan dat dit zijn fout was). Betreffende onderdelen stonden níet in backorder, en het persoonlijk langs moeten komen op tijdstippen dat ik - op een vrije dag na - ook aan het werk ben is buitengewoon vervelend (omdat bijv. ook op een zaterdag langskomen niet mogelijk is). Daarnaast ben ik bij eigenlijk alle garages gewend, als ik daar vaste klant ben, dat ik ook op andere manieren (telefoon, mail, of langsgaan of in persoon via een medewerker (als de magazijnmederwerker niet beschikbaar is). Bij sommige adressen is het heel makkelijk: daar kan ik bestellen op elke mogelijke manier en als ik voor het verzenden betaal, kan ik het zelfs als pakketje thuis verwachten (wel ergens waar ze mij goed kennen), kortom dat scheelt nogal in de tijd die je moet besteden om iets te 'mogen' bestellen.
 
Na de garantie absoluut geen stealer meer... Ik was dermate teleurgesteld in de kennis en kunde van de specialisten dat ik het maar zelf ben gaan doen. Veel dingen stellen niets voor als je de tijd maar hebt en het scheelt bakken met geld. Voor de diagnose heb ik een Autel OBD scanner gekocht... Een kleine beurt kost mij 35 euro en bij de dealer 150... en ze doen echt niets meer dan olie verversen en een nieuw filter erop draaien.
 

Spierings

Forumguru
Stekkers krijg je inderdaad nooit compleet, maar wat voor de een duidelijk is is voor de ander onduidelijk.. Gewoon pech gehad in jouw geval.

Kwa levering heeft ieder geval zijn eigen regels, bij mijn oude baas moest het meestal bij bestellen vooraf betaald worden. Je hebt mensen welke het niet komen ophalen ook al is het betaald.. Zelfs onderdelen van over de €1000....
 

Cordoba

Forumguru
@oco1979 Jij en ik, en veel forumleden weten dat de echte kennis meestal niet bij de dealer zit, maar hoeveel doorsnee consumenten nog steeds geloven dat de dealer niet alleen duurder maar ook beter is. :banghead:
 

Skoda79

Senior Member
Met de leaseauto naar de dealer, want dat is voorgeschreven. Met onze privé auto komen we daar echt niet, maar bij de onafhankelijke garage om de hoek. Beter en goedkoper.
 

dhe019

Actief lid
@Cordoba : Ik ga wel naar Versluis. Ik word daar altijd snel geholpen. Ze zijn een beetje van 'repair by replacement' en die onderdelen zijn dan met een Skoda prijs. Dat kan je ze niet kwalijk nemen. Maar er wordt ook meegedacht over of iets wel hoeft. Het ergste waar ik ze op heb betrapt is het 'vloeistoffen bijvullen' terwijl ik net de ruitenwisservloeistof had afgetopt. Mijn auto rijd nog steeds prima (1.9 tdi Octavia II). Is al sinds 130dkm tot 340dkm bij hen in onderhoud.

Maar ik heb wel een vraag voor je: Ken jij een goede specialist in de buurt? Ik ben niet zo'n sleutelaar (geen plek/tijd en niet nauwkeurig genoeg).
 

Cordoba

Forumguru
Rekening voor uitlezen van meer dan 150 euro (geen typefout!!), en dan auto nog steeds niet uitgelezen! Voorstellen om (onnodig) modules te vervangen (offerte voor bijna 700 euro), terwijl er alleen een zekering kapot was, dat heeft weinig met reparatie-filosofie te maken, maar alles met onkunde, en zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven. Je km-standen geven vooral de kwaliteit van de auto aan, in mijn visie niet die van de garage.

In deze regio is het echt moeilijk om een goede betrouwbare Skoda-specialist te vinden. Ik zie dat je in Schiedam woont, en hoor regelmatig goede verhalen over Rijnwoud (zelf geen ervaring mee), dus misschien dat zij voor jou ook een goede mogelijkheid zijn. @Corné de Kluijver is één van de mensen die daar wel ervaring hebben.
 

Schippersss

Forumguru
Als ik een paar complete stekkers voor het aansluiten van mistlampen bestel, lijkt het mij duidelijk dat je niet alleen de lege huls besteld, maar dat je ook de pinnen nodig hebt (magazijnbediende gaf ook aan dat dit zijn fout was). Betreffende onderdelen stonden níet in backorder, en het persoonlijk langs moeten komen op tijdstippen dat ik - op een vrije dag na - ook aan het werk ben is buitengewoon vervelend (omdat bijv. ook op een zaterdag langskomen niet mogelijk is). Daarnaast ben ik bij eigenlijk alle garages gewend, als ik daar vaste klant ben, dat ik ook op andere manieren (telefoon, mail, of langsgaan of in persoon via een medewerker (als de magazijnmederwerker niet beschikbaar is). Bij sommige adressen is het heel makkelijk: daar kan ik bestellen op elke mogelijke manier en als ik voor het verzenden betaal, kan ik het zelfs als pakketje thuis verwachten (wel ergens waar ze mij goed kennen), kortom dat scheelt nogal in de tijd die je moet besteden om iets te 'mogen' bestellen.
Als onder vermelding van de 'Passat club korting' onderdelen wil bestellen bij auto haas, kan ik gewoon via mail alles bestellen wat ik wil en wordt er tegen vergoeding alles verzonden ook. Krijgen ook nog eens via de club tot 30% korting, en die 30% zit er zeker op bepaalden delen, ook duurderen onderdelen.
 

dhe019

Actief lid
dat heeft weinig met reparatie-filosofie te maken, maar alles met onkunde, en zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven.
Nou moet ik zeggen: Ik kreeg ook een offerte voor 1800eur voor het vervangen van een DMF (dual mass flyingwheel) die ik mooi bij Vagtechniek heb laten uitvoeren voor nog niet de helft. Alsof diagnose en moeilijke klussen niet hun ding zijn.
 
Laatst bewerkt:

FNaRK

Actief lid
In deze regio is het echt moeilijk om een goede betrouwbare Skoda-specialist te vinden. Ik zie dat je in Schiedam woont, en hoor regelmatig goede verhalen over Rijnwoud (zelf geen ervaring mee), dus misschien dat zij voor jou ook een goede mogelijkheid zijn. @Corné de Kluijver is één van de mensen die daar wel ervaring hebben.

Van der Velden in Pijnacker en Zoetermeer, erg fijne zaak, goede ervaringen.
 

Cordoba

Forumguru
@dhe019 DMF? Kun je dat vertalen? En ik ben inderdaad ook VAG-techniek klant/fan.

@FNaRK Als ik persé Skoda-onderdelen moet hebben, ga ik inderdaad naar Zoetermeer, die vestiging is VW-dealer en Skoda-servicepunt, als ik me niet vergis is Pijnacker alleen Audi. In het verleden als Seat-rijder ook contact gehad met de Seat-afdeling (Edwin) en ook mijn vader is daar klant geweest. Van de vestiging in Zoetermeer ben ik niet echt overtuigd, meer dat ik zo m'n twijfels had.
 
Bovenaan Onderaan