onderhoud LM velgen

FredV

Banned
Wat is het beste onderhoud voor de LM velgen?
Vooral met de winter en al het wegenzout op komst.

Om die reden alleen al wil ik mn winterbanden eigenlijk niet op LM-velgen maar op stalen.


En ik werd er eigenlijk op dit onderwerp gebracht door t draadje over vakantie waarin ik las:
"want het komt puur van het niet verdragen van aluminium en staal en blijkbaar vocht wat er tussen komt".


Wat is jullie ervaring en/of tips?
 

LenK

Forumguru
Lekker schoon wassen en dan in de was zetten. Hopelijk dan dat je niet zoveel spaken hebt als ik:
1zdlwdu.jpg
 

peperskoda

Forumguru
Als je het helemaal goed wilt doen haal dan de velg van de auto af en maak ook de binnenkant van de velg goed schoon. Er zijn speciale wheelwaxen die beter bestand zijn tegen de agressieve schoonmaakmiddelen die vaak worden gebruikt. Ik doe dit 2x per jaar met het wisselen van zomer naar winterbanden en andersom. Tegelijkertijd maak ik dan van de gelegenheid gebruik om mijn wielkasten goed schoon te maken en te beschermen met een kunsstofbeschermer en de metaaldelen met was. Ik heb nu Atria velgen onder m'n Roomster, straks gelukkig de wat makkelijker te reinigen 5 spaaks GL wielen.
 
Fred, je bent zo'n forum goeroe, kijk eens op http://forum.carclean.nl/
Zijn hele goede tips te vinden over het mooi houden en maken van onze heilige koe

Ben zelf ook van plan om de dealer te vragen de nieuw te leveren bestelde auto NIET te poetsen voor mij, zeker ook niet te wassen. Wil hem zelf graag een goede behandeling geven en ben als de dood voor was krassen in de zwarte lak...
 

FredV

Banned
@ greenjosh, dank voor de link! Hele goeie tips.
LenK en Peperskoda, ook bedankt voor de adviezen! Wax had ik zelf niet aan gedacht.
 

Gerke

Forumguru
Ik gebruik gewoon een microfiber handschoen van de Zeeman van 99 eurocent, gewoon elke week wassen.
 

EdK

Forumguru
Om je LM velgen in de winter met pekel in topconditie te houden zou ik zeggen gebruik blanke tectyl.
In mijn motorfietstijd dat ik zomer en winter reed spoot ik in de herfst mijn volledige motor (excl kunststof) ermee in en waste ik mijn motor in de pekeltijd alleen met KOUD water.
Dan in het voorjaar verwijderde ik alle tectyl weer en kwam de motorfiets er weer als nieuw onderuit.

Derhalve moet ik wel zeggen dat ik de mogelijkheid had om de moetorfiets in zijn geheel in een schoonmaakcabine te kunnen zetten en waar men stoomcleaners had met petrolium toevoeging dus met een half dagje werk was alles er weer af

Maar met LM velgen en een opvangbak ter grote van de velg is dit makkelijk thuis te doen.
Makkelijkste oplossing is gewoon een paar stalen velgen en winterbanden.
Wat scheelt het als dit stalen velgen roesten ?
 

V50

Lid
Makkelijkste oplossing is gewoon goede velgen aanschaffen. Wanneer een velg speciale middeltjes nodig heeft om 'netjes' te blijven is de gebruikte metaalsoort van inferieure kwaliteit. Ik weet niet wat de kwaliteit van Skoda-velgen is maar mijn 17" lichtmetaal op de Volvo ziet er na 6 winters nog uit als nieuw. De auto wassen doe ik alleen in de zomertijd. Wellicht dat de dikke laag vuil mij een natuurlijke bescherming bied in de winter maar ik denk toch dat het vooral aan de gebruikte metaalsoort en de nabewerking daarvan ligt. Bij motorfietsen zie je dat verschil ook altijd goed. Bij een BMW is na vijf winters amper corrosie te zien als gevolg van strooizout. Een Yamaha of Suzuki daarentegen, die wordt zonder winterbehandeling (meestal silicone-spray) gewoon opgegeten door het zout.
 

FredV

Banned
"want het komt puur van het niet verdragen van aluminium en staal en blijkbaar vocht wat er tussen komt".
Dit ging over het vastcorroderen van de LMvelgen aan de remnaaf.
Ik las dat iemand kopervet adviseerde.

Vandaag gaf mijn garage de tip om juist GEEn kopervet te gebruiken, omdat dit ook metaal bevat en dus niet efficient is.
Liever vet zonder metaaldelen: keramisch vet, kan die naam kloppen?

Een andere tip was om de remnaaf met zinkverf te behandelen.
Zink is een lagere metaal dan de stalen of LM velg en daarom zal de velg ook niet vastcorroderen.
Vergelijk dit met de zinkbroodjes op stalen schepen als kathodische bescherming.
 

Bart_G

Lid
ook hier geen problemen met lichtmetaal in de winter. Gaat al jaren gewoon goed. Is een van het bedrijf, dus gaat eens in de zoveel tijd door de wasstraat (vergoed vanuit werkgever) en die spuit wat spul op de velgen waardoor ze er brandschoon weer uit komen. Nooit last gehad met lelijk wordende velgen.

Mijn eigen auto zal ik denk ik wel zelf schoon gaan maken. Ik zal dan denk ik voor en na de winter de auto goed in de was zetten en de velgen in velgenwas. Als ze dan niet goed blijven is het gewoon rotzooi.
Wil je ze goed schoonmaken, dan zou je speciale velgenborstels kunnen kopen. Op Youtube staan trouwens redelijk veel fimpjes van fanatieke autowassers met allerlei tips en trucs. Mocht je een avondje hebben; ga er dan maar eens voor zitten ;)
 

van_der_P

Senior Member
Een set stalen velgen met winterbanden is de beste oplossing. De LM velgen blijven mooi ook al heb je eens een stoepje meegepakt. Als je daar in de winter mee doorrijdt worden ze meestal lelijk.
 

EdK

Forumguru
Dit ging over het vastcorroderen van de LMvelgen aan de remnaaf.
Ik las dat iemand kopervet adviseerde.


Heren er wordt hier een verhaal gigantisch uit zijn verband getrokken !
Dit komt uit een verhaal van een vakantie en een klapband.
En het verwisselen van de LM velg in de middle of nowhere.
En hier heb ik zeker niet geadviseerd om er kopervet tussen te doen, maar zat ik er aan te denken om dit te gaan doen !
En dan niet op de bouten , maar puur op het vlakke deel waar remnaaf en LM mekaar raken.

Zo even de tekst rechtgezet voor we weer een eindeloze discusie gaan krijgen.
 

paulus474

Senior Member
Op online-velgen lees ik:
"- Inwerking van pekel en zouten (bij gebruik in winterse omstandigheden vervalt uw garantie!)".

Dat zouden dan dus niet zo'n heel kwalitatief goede velgen zijn?
Hoop wel dat de standaardvelgen van een wat betere kwaliteit zijn!
En dan in de winter met blanke tectyl behandelen...
 

FredV

Banned
Heren er wordt hier een verhaal gigantisch uit zijn verband getrokken !
Dit komt uit een verhaal van een vakantie en een klapband.
En het verwisselen van de LM velg in de middle of nowhere.
En hier heb ik zeker niet geadviseerd om er kopervet tussen te doen, maar zat ik er aan te denken om dit te gaan doen !
En dan niet op de bouten , maar puur op het vlakke deel waar remnaaf en LM mekaar raken.

Zo even de tekst rechtgezet voor we weer een eindeloze discusie gaan krijgen.
Ik denk het niet, ik reageerde op het vastzitten en daarop heb ik wat tips genoemd.
Het vastzitten van LMvelgen is een verschijnsel dat mijn garage ook heeft en vandaar de tips.
ALAS je dan ooit zelf een wiel moet verwisselen, voorkom je die problemen die je hebt genoemd.
 

wim-ned

Actief lid
Hoop wel dat de standaardvelgen van een wat betere kwaliteit zijn!

De "standaard" LM velgen zijn ook niet orgineel Skoda maar gewoon van één van de zelfde merken als bij diverse velgen winkels aangeboden worden. De Atria b.v. is de CMS C9.

 
@paulus: er staat in diezelfde garantie bepalingen ook dat alle van buiten inwerkende invloeden zoals vocht, de garantie doet vervallen. Ik gok dat er geen enkele velgen leverancier is die garantie geeft op inwerking van buitenaf, zoals vocht, winter of pekel. Ik denk dat ik het er maar op ga gokken, mochten de velgen na 1 wintertje uit elkaar flikkeren, dan zal ik het melden en online-velgen aan de schandpaal nagelen op dit forum :super::grin:
 

EdK

Forumguru
thijs je velgen zullen echt niet na één winter uit elkaar vallen, maar pekel heeft de nare eigenschap op aluminium dat het laat oxideren
En dan krijg je dat lelijke bloemkool effect op de velgen.
 
Bovenaan Onderaan