Dag beste forumgenoten.
Inmiddels denk ik er inzake de onderhoudsgeschiedenis grotendeels ‘uit’ te zijn.
En, in deze Skoda fora is hoe het met die geschiedenis geregeld is, al eerder meermaal ter sprake gekomen.
De VAG-groep heeft van alle aangesloten merken de onderhoudsgeschiedenis ondergebracht in een computersysteem met de naam erWIN en de merknaam, dus voor dit forum erWINSkoda, om precies te zijn te bereiken aan de URL
https://erwin.skoda-auto.cz/
Dààr zou dat allemaal in zijn opgenomen.
Vanwege de wet Monti moet dat systeem voor in elk geval iedere garagist, ongeacht het merk, toegangkelijk zijn onder voor ieder dezelfde voorwaarden. Er mag wel een drempel zijn opgeworpen in de zin van een account aanmaken en zo en dat je er na misbruik van kunt worden afgesloten.
Heeft te maken met dat ‘level playing field’ en eerlijke concurrentie.
Er zijn merken die gewoon iedereen toelaten op dat systeem respectievelijk toelaten een account aan te maken, dus ook particulieren.
Of Skoda (ook?) particulieren toelaat, dat weet ik nog niet, wellicht is er onder de Skoda forumdeelnemers iemand die dat al heeft uitgevist.
Nu komt de domper: inmiddels blijkt dat lang niet elke garagist uitgevoerd onderhoudswerk aanmeldt bij erWIN, maakt nauwelijks uit of het om een merkgebonden of ongebonden garagist gaat. Nou ja, dat is wat ik inmiddels heb opgemaakt via napluizen van de diverse Nederlandse, Duitse, Franse en Britse forums, ownersclubs enzovoort.
De oorzaak? Geen idee.
Zo hier en daar wordt gesuggereerd dat ‘met de hoofd onder de motorkap moeilijk samengaat met de handjes aan het toetsenbord’, en, dat menig garagist een heel eigen administratief systeem hanteert want dat doen ze al jaaaaaaren.
Voor mijn geval zou het dus wel eens zo uit kunnen pakken dat m’n Yeti op zich correct onderhouden is, maar de ‘paper trail’ er helemaal niet is.
Nou ja, het belangrijkste voor mij is op het moment bij vooraan in de 60.000km, de conditie van de distributieriem. Voor zover ik heb begrepen is dat een belangrijk inspectiemoment. Geen idee of daarover een melding komt via het QI6 systeem.
Tot zover.
Met groet,
Feike-Zuid