Onderhoudsboekje?

Roeland80

Forumguru
Hier het zelfde in 2020 een skoda octavia gekocht maar eerst op zoektocht gegaan. Kwam ik er toevallig achter dat de vorige eigenaar hier op het forum een topic over de deze auto had geopend... informatie ingewonnen en auto aangeschaft. toen wilde ik de onderhoudshistorie opvragen via de dealer hier in Emmen die konden niks vinden in het systeem was allemaal afgeschermd zeiden ze. Toen de dealer zelf gebeld die de auto in onderhoud had die gaven aan de gegevens niet te mogen verstrekken ivm privacy.. gelukkig via de oude eigenaar hier toch aan de onderhoudshistorie kunnen komen. ik vind het toch allemaal bijzonder dat je niet eens over je eigen auto je gegevens mag inzien
 

gehaktbal

Forumguru
Stel dat je een nieuwe auto koopt en je fixt zelf gewoon een universeel boekje en bij elke beurt laat je die invullen. Zou zo'n dealer dat doen? Universele bedrijven maken daar sowieso geen punt van volgens mij.
Dan ben je er eigenlijk ook (mits je de auto dus al vanaf het begin in bezit hebt).

En uiteraard facturen bewaren zoals eerder aangegeven wordt.
 

leon-cupra

Forumguru
en als het er niet in staat, kan je altijd de rest van t uur nog besteden aan t downloaden van reparatie en onderhoudshandleidingen.
En dan biedt je die handleidingen aan op marktplaats voor 2-3€ :deuk:

Nu wordt plots het verdienmodel van Pon duidelijk inzake onderhoudsboekje. Niets wet van de privacy, gewoon dik verdienmodel :pardon:
 
Dag beste forumgenoten.

Inmiddels denk ik er inzake de onderhoudsgeschiedenis grotendeels ‘uit’ te zijn.
En, in deze Skoda fora is hoe het met die geschiedenis geregeld is, al eerder meermaal ter sprake gekomen.

De VAG-groep heeft van alle aangesloten merken de onderhoudsgeschiedenis ondergebracht in een computersysteem met de naam erWIN en de merknaam, dus voor dit forum erWINSkoda, om precies te zijn te bereiken aan de URL https://erwin.skoda-auto.cz/
Dààr zou dat allemaal in zijn opgenomen.

Vanwege de wet Monti moet dat systeem voor in elk geval iedere garagist, ongeacht het merk, toegangkelijk zijn onder voor ieder dezelfde voorwaarden. Er mag wel een drempel zijn opgeworpen in de zin van een account aanmaken en zo en dat je er na misbruik van kunt worden afgesloten.
Heeft te maken met dat ‘level playing field’ en eerlijke concurrentie.

Er zijn merken die gewoon iedereen toelaten op dat systeem respectievelijk toelaten een account aan te maken, dus ook particulieren.
Of Skoda (ook?) particulieren toelaat, dat weet ik nog niet, wellicht is er onder de Skoda forumdeelnemers iemand die dat al heeft uitgevist.

Nu komt de domper: inmiddels blijkt dat lang niet elke garagist uitgevoerd onderhoudswerk aanmeldt bij erWIN, maakt nauwelijks uit of het om een merkgebonden of ongebonden garagist gaat. Nou ja, dat is wat ik inmiddels heb opgemaakt via napluizen van de diverse Nederlandse, Duitse, Franse en Britse forums, ownersclubs enzovoort.
De oorzaak? Geen idee.

Zo hier en daar wordt gesuggereerd dat ‘met de hoofd onder de motorkap moeilijk samengaat met de handjes aan het toetsenbord’, en, dat menig garagist een heel eigen administratief systeem hanteert want dat doen ze al jaaaaaaren.
Voor mijn geval zou het dus wel eens zo uit kunnen pakken dat m’n Yeti op zich correct onderhouden is, maar de ‘paper trail’ er helemaal niet is.

Nou ja, het belangrijkste voor mij is op het moment bij vooraan in de 60.000km, de conditie van de distributieriem. Voor zover ik heb begrepen is dat een belangrijk inspectiemoment. Geen idee of daarover een melding komt via het QI6 systeem.

Tot zover.

Met groet,

Feike-Zuid
 

Tees

Donateur
Die staat is prima hoor! Deze generatie riemen heeft voorgeschreven om vanaf 210k km (!!) te inspecteren op staat van de riem en bij zichtbare achteruitgang te vervangen. Dus je kan nog wel ff vooruit hoor!
 

Okki

Donateur
Heb inmiddels weer enkele Skoda dealers gebeld….
Zomaar een wat straffe reactie: ….maar, eh, waarom zouiemand de onderhoudsgeschiedenis eigenlijk willen weten? Heb nog niet meegemaakt dat daar iemand naar vroeg, u bent de eerste……
Boeiend topic, vooral de opmerking "hebben we nog nooit meegemaakt" (ook bekend als "hebben we nog nooit van gehoord")

Dit is blijkbaar de 1e zin die ze moeten leren als ze bij Skoda gaan werken. Best handig tegen lastige klanten.....


Heb er ooit zelf ook last van gehad met de verkoop van een auto die een WOK status bleek te hebben. Bij aankoop en onderhoud hoorde je daar niets over, bij inruil wel.
Overigens kan je dat nu wel zelf opvragen wat ik ook trouw doe bij aanschaf van een occasion.
 

kevinbel

Actief lid
Dit is me toch te vreemd voor woorden om te lezen daarom. Dat je je onderhoudshistorie niet krijgt via dealers.

Ik zelf heb in april een 2de hands Skoda Rapid van een particulier gekocht.
Aangezien hij niet de volledige historie op papier had, heb ik voor de aankoop de desbetreffende dealers gebeld, A-point in Almere en Pouw in Harderwijk, waar hij onderhoud heeft laten plegen. Die hebben mij netjes telefonisch doorgegeven wat en wanneer er uitgevoerd en vervangen is.
Ook toen doorgekregen dat als ik dit op papier wil even langs moet komen.

Aangezien ik daar niet in de buurt woon, na aankoop van de auto bij de dealer in Goes, Auto Poppe, langs geweest, en daar netjes de skoda historie uitdraai gekregen en nog wat andere info.
Terwijl de auto nooit bij hun zelf geweest is.

Die historie ziet eruit als in het bericht van @gehaktbal

Heel vreemd allemaal..
 

Herzog Jan

Forumguru
Zo'n uitdraai heb ik ook bij mijn O3.
Heb nu de service melding in het display dus binnenkort gaat 'ie naar de Vakgarage.

Alles wat hiervoor geschreven is ging over Nederlandse dealers. Mijn O3 komt origineel uit Wallonië. Ik heb er wat papierwerk bij, maar geen onderhoudsboekje. Dus ik weet niet wat voor een beurt er het laatst uitgevoerd, of aan welke beurt mijn auto nu toe is.

Kan het in België makkelijker opgevraagd worden ? Helaas is mijn Franse taal tres terrible. Ik kom niet verder dan á gauche, á droite en tout droite.
 

Tees

Donateur
Als je die uitdraai hebt, dan heb je toch wat er gedaan is aan werkzaamheden? Dit wordt volgens mij allemaal in een centraal VAG-systeem weggeschreven. Weet eigenlijk niet of dat een NL systeem is of EU. In het laatste geval staat alles daar gewoon in. En de Vakgarage kan daar als het goed is ook bij.
 

The Dude

Nieuw lid
Sorry voor het omhoogschoppen van dit wat oudere topic; is het mogelijk om onderhoudshistorie van een Skoda Fabia 3 van 2016 die geïmporteerd is vanuit Duitsland bij een dealer opte vragen?
 

leon-cupra

Forumguru
Als je een behulpzame medewerker hebt zal zij/hij jou dat geven. Heb je een mierenneuker van een medewerker , zal hij/zij zich beroepen op de wet van de privacy en krijg je de historie niet mee.
 

Rallye

Forumguru
Klinkt als een smoes. Dit gaat over auto’s, niet over personen.

Off topic. Dat is mijn probleem met (de toepassing van) AVG. Bedoeld om Google en Facebook te beperken. Maar die laten er een paar honderd advocaten op los en hebben geen last, maar de lokale duivenfokvereniging en de burger die van zijn auto wil weten wat er eerder mee gebeurt is hebben er overlast van. Dat is wel typisch voor meer wetgeving van de laatste jaren.
 

leon-cupra

Forumguru
Heb het zelf nog gehad. “Mag jou zeggen wat er gebeurd is aan de wagen maar een papieren versie mogen we niet meer meegeven”
 

Tees

Donateur
Nee, de medewerkers van de dealers zéggen dat t niet mag vanwege de AVG (de NLse implementatie van de GDPR). Maar dat is totale onzin, er zijn allerlei bedrijven die zeggen dat dingen niet mogen vanwege de AVG, dat komt deels uit onkunde en deels uit onwil voort.

Mondeling persoonsgegevens mededelen is overigens net zo goed een overtreding van die wetgeving als schriftelijk, dien ten verstande dat je een beperkte bewijslast hebt.
 
Bovenaan Onderaan