Onderhoudsinterval 1.6TDI

duiveltje

Forumguru
Ja dat zou kunnen in idot zelf.. k heb vagcom... dan kan ik hem resettrn naar 30k? Maar hou ik dan nu 15k aan of 30k
 

Spierings

Forumguru
Je moet hem apart instellen voor longlife, niet alleen resetten.. gewoon 30.000 aanhouden.. waarom zou je hem met jouw kilometers op 15.000 willen hebben..
 

duiveltje

Forumguru
Kun je hem met vagcom op longlife zetten??
Heb mijn garage gebeld die zei dat 20k goed was.. volgens hem had pon onlangs bekend gemaakt dat de 30k olie beurt vervroegd werd naar 20k

Hij heeft afgelopen keer esp olie erin gedaan...
 

Gromit

Lid
Kun je hem met vagcom op longlife zetten??
Heb mijn garage gebeld die zei dat 20k goed was.. volgens hem had pon onlangs bekend gemaakt dat de 30k olie beurt vervroegd werd naar 20k

Hij heeft afgelopen keer esp olie erin gedaan...

Door dit soort verhalen krijgt de consument toch steeds minder vertrouwen in autobedrijven??
Vertellen dat de termijn voor een Longlife onderhoudsbeurt gewijzigd is in 20.000km....
 

hemi24

Forumguru
beter is dus gewoon long life beurt geven met echte olie :) en dan 30k aanhouden

Beter is om gewoon eens het boekje uit het dashbordkastje te pakken en eens vooraan beginnen te lezen...

Ergens op de eerste pagina's wordt er gesproken over het service-interval en waar je bij jouw auto kunt vinden wat er vanaf fabriek is ingesteld!
 

Testedoene

Forumguru
Mijn ex-Passat en de huidige Octavia lopen ook op longlife-olie maar toch gaat de olie er elke 15.000 km's af.
Beknibbelen op onderhoud lijkt geld te kosten maar op lange termijn haal je het er volgens mij wel uit:
bepaalde slijtgevoelige onderdelen zoals banden, remschijven en -blokjes, ... worden te vroeg vervangen als je een lange interval hanteert.
Ikzelf heb zekerheid dat elke 15.000 km's nieuwe olie op de motor gaat en de wagen een summier nazicht krijgt.
Mijn andere wagen moet ook maar om de 20.000 km's binnen maar die wordt ook elke 10.000 km's voorzien van nieuwe olie.
Ikzelf ga bij een onafhankelijke garage langs voor die tussentijdse onderhoudjes. Kost me 100 euro per tussentijds onderhoudje. Als ik rekening hou met 10 jaar gebruik (175.000 km's) komt dit op een extra 500 euro aan onderhoud. Lijkt me wel verantwoordbaar?
 

hemi24

Forumguru
Waarom zou je afwijken van het voorschrift van de fabrikant, denk ik dan...

Banden gaan in geen geval via de dealer en slijtage daarvan hou ik zelf in de gaten.
 

Noord26

Forumguru
Omdat er genoeg voorbeelden zijn van dicht slibben van kanalen in blokken die een 30Dkm interval hebben gekregen voor olie. En dat vrijwel dat niet op treed bij 15Dkm. ;)
 

Testedoene

Forumguru
Omdat er genoeg voorbeelden zijn van dicht slibben van kanalen in blokken die een 30Dkm interval hebben gekregen voor olie. En dat vrijwel dat niet op treed bij 15Dkm. ;)
Dat bedoel ik dus :)

Ieder kiest wat hij wil maar ik volg nooit wat de garage zegt. De distributieriem verving ik ook altijd vroeger bijvoorbeeld. Als je 250.000 km's reed moest hij toch 2x vervangen worden. Bij mij aan 100k en 200k, volgens de regels aan 120k en 240k. Geen verschil in kostprijs maar wel qua zekerheid (als je die al had).
 

Peerke1960

Actief lid
Ik heb voor me zelf een ander argument om de onderhoudsintervallen op de 15 tot 20 duizend km te houden. Mijn reparateur constateerde bij een kleine onderhoudsbeurt dat mn achterwielen niet spoorden. Letterlijk en figuurlijk. Mijn achterbanden waren aan de binnenkant fors afgesleten. Waarom, als je het weet mag je het zeggen. Stoeprand, parkeerfout, weet ik veel. Ik had er geen 5 duizend km verder mee moeten rijden. Bijkomend voordeel is dat ik er nu weer michelin banden onder heb. Zouden minder snel cuppen. Door inspectie is me een klapband mogelijk bespaard gebleven.
 
Bovenaan Onderaan