Onderhoudsinterval

Vandaag mijn Fabia 1.2 TSI opgehaald en tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat de onderhoudsinterval 30.000/2 jaar is (sinds kort).
Ik dacht dat Pon hier niet aan wilde? Maar goed, ik ben er blij mee :)
 

CASB

Nieuw lid
Ja dat klopt inderdaad. De auto's vanaf modeljaar 2014 (en een aantal van 2013) zijn af fabriek met zogehete VOI (verlengde onderhouds interval). Daarmee hoef je pas na 30000 km of 24 maanden naar de dealer te gaan voor onderhoud. Je betaalt dan iets meer dan een grote beurt. Voor een Fabia is dat uit m'n hoofd iets van 275 euro ofzo.

Veel plezier met je nieuwe auto!
 

andrehj

Forumguru
Was dat alleen bij de Fabia's nog niet zo dan? Mijn S2 van 2011 zit ook op VOI, en hoeft pas in augustus voor zijn eerste beurt.
 

s-line

Forumguru
Als je veel korte stukjes rijd,zou ik gewoon elk jaar wel olie verversen veel beter voor je turbo!
Gr.en veel veilige km gewenst!
 

piair1982

Forumguru
veel plezier met je nieuwe faab!

idd nu standaard. houdt wel je oliepeil geregeld in de gaten. 30000 km of twee jaar zijn lang...
 

Noord26

Forumguru
Mijn voorkeur gaat tevens uit naar minimaal 1x per jaar een bezoekje aan de garage. Onder aan de streep ben je niet duurder uit. Dit omdat er vanuit gegaan moet worden dat slijtage-onderdelen minimaal 30.000km mee moeten gaan tot de volgende beurt, waardoor ze eerder vervangen worden. En voor filters is het absoluut op langere duur geen overbodige luxe om die 1x per jaar of 15Dkm te wisselen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Begrijp ik nu goed dat de "V" in "VOI" bij een nieuwe Fabia iets anders betekent dan bij mijn Octavia (modeljaar 2012). Bij m'n O2 staat de "V" namelijk voor "variabel", niet voor "verlengd". Middels het bijhouden van een aantal parameters bepaalt de auto zelf wanneer onderhoud nodig is, na MAXIMAAL 30.000km of 2 jaar. Afhankelijk van het gebruik kan dat ook eerder zijn, volgens de dealer komen de meeste terug na zo'n 24-26.000km. Dit is op te vragen in de menu's van de maxidot (en bij starten en stoppen van de motor als het bijna tijd is). Als dit inderdaad anders is bij een Fabia of Octavia, zou dat niet voor enige verwarring kunnen zorgen bij dealers en rijders?

Overigens, om de verwarring kompleet te maken, het serviceboekje spreekt ook van "Vaste" service intervallen van 15.000, begint ook met een "V" :). Er wordt wel netjes uitgelegd hoe je aan de sticker met codes kunt zien hoe het bij jouw specifieke auto werkt.

In ieder geval, veel plezier toegewenst met de nieuwe auto!
 

CASB

Nieuw lid
Was dat alleen bij de Fabia's nog niet zo dan? Mijn S2 van 2011 zit ook op VOI, en hoeft pas in augustus voor zijn eerste beurt.

Ja dat was een optie. Als je de onderhoudsprijzen er bij pakt, zie je dat er prijzen staan voor reguliere beurten en voor VOI. Pon heeft besloten dat alle auto's dat nu gaan krijgen. In Duitsland hebben de Fabia's het al sinds 2007. Dus het is ook per land weer verschillend.
 

Noord26

Forumguru
Vandaag mijn Fabia MC opgehaald, bij aflevering hoorde ik dat de Fabia 1.2 TSI nu ook pas na 30k op beurt moet, idd een verbetering in vergelijk met onze vorige Fabia

Mooi spul he?

30Dkm is moeten idd, wil je er langer mee doen en verstopte filters voorkomen- is 15Dkm een sterke aanrader.
 

Hetzer

Forumguru
Ja wat is dan doorslaggevend, het aantal km's of de tijdsduur?
Veel km's ga ik toch niet maken.
 

Joske

Forumguru
als je het longlife-interval volgt is het max 30DKM of 2 jaar. Volg je het 15DKm-interval max 1 jaar zou ik dan zeggen.
 

Noord26

Forumguru
Ja wat is dan doorslaggevend, het aantal km's of de tijdsduur?
Veel km's ga ik toch niet maken.

Mijn dealer adviseert ondanks dat ik 2 jaar of 30Dkm met onderhoud kan doen om elk jaar 1 beurt of max 15Dkm te draaien. Al is het puur alleen maar vloeistof-check/aanvulling (eventueel verversing) en vervanging van filters. Hij krijgt de laatste tijd veel auto's binnen met grotere defecten wat, volgens hun, direct het gevolg is van (te) lang door rijden met matige tot zelfs zeer slechte filters en vloeistoffen. Dit valt de eigenaren niets te verwijten conform de voorschriften, maar de praktijk blijkt anders uit te liggen.

Hoe je een nieuwe auto moet controleren de eerste paar 1000km hoeft niemand jou meer te vertellen toch? Zo 'oud' worden ze bij jou niet. @Hetzer

;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik sta al op 15.000 km of 1 jaar en dat ga ik zo houden ook. wat Pon in zijn (on)wijsheid ook wil veranderen.
Die paar liter olie en wat filters extra gaan me de kop niet kosten, en ik voel me er een stuk geruster bij. :jaja:
 
Bovenaan Onderaan