Onderkant auto raakt verkeersdrempels

felix.somers

Nieuw lid
Hallo,
Ik bezit een SUPERB 2 greenline 16TDI 4deurs van 2011.Telkens ik over een verkeersdrempel rij met 4personen in de wagen raakt deze de onderkant van de auto in het midden(met 2 is dit niet).Aan de auto is niets verandert , hij komt zo uit het fabriek en er staat ook geen trekhaak onder.Ik rij zeer traag over de verkeersdrempel , toch raakt hij deze telkens. De drempels waar ik over spreek zijn echt niet hoog!Ben naar de verkoper van skoda geweest, vonden dit zeer raar dat de auto steeds in het midden word geraakt.Ze hebben dit aan de invoerder gemeld.Deze heeft dan beslist dat de wagen op 3januari binnen moet voor verdere metingen.Heeft er hier nog iemand problemen met gehad?
PS:eek:ok de binnenafwerking naast de deur waar het lichtje van het alarm zit komt telkens los.Weet niet of dit er iets mee te maken heeft
groetjes
Felix:confused:

Noord26

Forumguru
Veert hij verder wel goed en is de rechtuitstabiliteit ook ok? Heb wel eens verhalen gehoord dat er auto's afgeleverd zijn met de beschermstops nog bij de vering aanwezig.

dewinter

Nieuw lid
mijn kofferbak zit lekker vol met spulletjes; kon bijna niet normaal over welke drempel dan ook;zitten nu hulpveren onder;kan zonder problemen overal overheen,ook met 4 man aan boord.Superb is slap geveerd;kijk maar eens wat er aan ruimte overblijft met 4 man aan boord tussen achterwiel en wielkast,en kijk dan eens zonder die 4......was niet blij verrast zeg maar,zouden ze toch rekening mee moeten houden?! note de greenline is meen ik ook wat lager dan de `normale`versie.

felix.somers

Nieuw lid
bedankt voor jullie snelle reaties . er zijn er die spreken over hulpveren wie moet deze kosten dan betalen . want ik vind het toch niet normaal dat ik telkens over een verkeersdrempel rijd de auto deze raakt,er zijn verkeersdrempels bij waar de wagen volledig kan op staan . en het is bij het oprijden van de drempel dat de auto in het midden al raakt. ik durf er niet meer mee te rijden met 4 personen in voor de beschadiging van de onderkant. en nu wachten op het verslag van de invoerder’ deze komt op 3 januari ik laat jullie de uitslag van de expert dan wel weten. groetjes en nog fijne feestdagen gewenst.

Pendragon

Donateur
Is een greenline niet standaard met een 'sportonderstel'. Ik had deze ook (sportonderstel) en ik heb hier nooit problemen mee gehad. Als je dit niet hebt (sportonderstel) dan zou ik absoluut voor hulpveren gaan. De Octavia Combi heeft hier ook last van en ik heb al meerdere mensen gezien die dit opgelost hebben met hulpveren. Daarna totaal geen problemen meer.

Heb dit ook voor met de superb combi 2.0TDI, enkel met vier volwassenen én steile drempel. Wel enkel de voorkant die even de drempel aanraakt, niet het midden van de auto.
Vering mocht inderdaad iets steviger zijn, zeker met die 'fantastische' drempels in België die compleet elke vorm van gelijkvormigheid missen (over sommige kan je bijna vliegen, andere kan je nauwelijks over kruipen).

Beste Felix,

Ik heb ook de 1.6TDI en heb hier geen enkele last van; zowel met de 18" velgen eronder alsook met de 16" velgen niet. Elke 1.6TDI greenline zou overigens het sportonderstel moeten hebben aangezien dit zorgt voor de verlaging van de auto die nodig is voor de gewenste reductie in de luchtweerstand (die dan weer zorgt voor de CO2 reductie).
Op vakantie met volle bepakking en 4 inzittenden (wel 2 kinderen) ook geen last gehad.
Lijkt mij dat je een probleem hebt dat niet 'gewoon'is.Op naar de garage!

felix.somers

Nieuw lid
ik heb vandaag de skoda superb laten nazien bij de dealer. en volgens de meeting van de expert zijn de 2 achterste veren buiten tolerantie ze zijn 1,5 cm te kort en het is daarom dat de auto de verkeersdrempels raakt. deze 2 veren gaan ze gratis vervangen (valt onder garantie ) ze zijn besteld waren niet in stock. en nu hoop ik dat ze na het plaatsen van de 2 nieuwe achter veren de problemen opgelost zijn. en dat ik met een gerust gevoel over de drempels kan rijden. ik laat het jullie als ze geplaatst zijn wel weten . groetjes felix

Dat is dan toch een productiefout en dus is het mogelijk dat nog heel wat andere Superbs hiermee te maken hebben.
Was die expert iemand van Skoda? En waar haalde hij de info vandaan hoe lang die veren in feite moeten zijn?

___JC___

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem, geen Greenline, maar wel verlaagd. Je moet gewoon erg voorzichtig over drempels met 4 mensen erin.

Bakkertje

Forumguru
Zou je voor de aardigheid foto's kunnen nemen van de auto (van de zijkant) voor en na de wissel van de veren? Ik ben benieuwd wat dat scheelt. Volgens mij hangt mijn Superb ook wat achterover om het zo maar te zeggen. Vandaar m'n nieuwsgierigheid ;)

felix.somers

Nieuw lid
hallo ik heb vandaag mijn skoda superb bij de dealer mogen binnen brengen voor de 2 achterste veren te laten vervangen omdat de wagen steeds de drempels raakte . het werk duurde ongeveer een 2 tal uurtjes met ook een nieuwe meeting. toen ik de auto kwam ophalen zij de skoda ver dealer dat de nieuwe meeting ( na het plaatsen van de 2 nieuwe veren ) nog slechter is dan de vorige meeting en dat hij terug een mail naar de invoerder gestuurd heeft om dit probleem toch eens op te lossen. ik vind dit toch zeer raar dat ze na het plaatsen van 2 nieuwe achter veren die dan normaal 15mm hoger zouden zijn dan de vorige(die dan 15mm te kort waren) de wagen nog lager tegen de grond komt. word vervolgt....... groetjes felix

andrehj

Forumguru
Het is toch heel eenvoudig? Je hebt een Greenline uitvoering. Die heeft speciale veren die ervoor zorgen dat de auto standaard 15 mm lager ligt. Dat is het gemeten verschil. En omdat er op elke veer iets tolerantie zit, zal het best zo zijn dat het nu toevallig 17 mm is en de vorige keer 15.
Als je die verlaging niet wilt had je geen Greenline moeten kopen. Evt. kun je de veren (en misschien ook de schokdempers?) vervangen door degenen van het standaard onderstel, maar dat zul je dan ook aan de voorzijde moeten doen, anders lijkt het nergens op.
Omdat er voor elk wagengewicht (in de praktijk dus voor elke motorvariant) verschillende veren zijn, vraag ik mij echter af of er wel een voorveer voor de 1.6 TDI zonder verlaagd onderstel is, omdat die volgens mij alleen maar als Greenline wordt verkocht, maar daar weet iemand anders misschien meer van.

Bovenaan Onderaan