Onderstuur zonder sportonderstel?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

ESP doet van alles, maar zorgt er vooral voor dat op het moment dat wielen gaan doorslippen er wordt bijgeremd.


[/ QUOTE ]

Het voorkomen van het doorslippen doet ASR al (Anti Slip Regeling) maar dan op z'n Duits.
ESP zorgt ervoor dat de auto niet omkiept bij een eland proef zoals dat bij de Mercedes A klasse in het begin ging (sindsdien standaard met ESP) en laatst nog met de Dacia die met te hoge snelheid werd gereden (ESP niet leverbaar volgens mij).
ASR zit standaard op de 2.0 TDI Elegance.
 

Erikje

Actief lid
Dit vond ik op wikipedia. Hier wordt de generieke term ESC (Electronic Stability Control) gebruikt:
"ESC compares the driver's intended direction in steering and braking inputs, to the vehicle's response, via lateral acceleration, rotation (yaw) and individual wheel speeds. ESC then brakes individual front or rear wheels and/or reduces excess engine power as needed to help correct understeer (plowing) or oversteer (fishtailing). ESC also integrates all-speed traction control, which senses drive-wheel slip under acceleration and individually brakes the slipping wheel or wheels, and/or reduces excess engine power, until control is regained. ESC cannot override a car's physical limits. If a driver pushes the possibilities of the car's chassis and ESC too far, ESC cannot prevent a crash. It is a tool to help the driver maintain control."
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_Stability_Program
http://en.wikipedia.org/wiki/Traction_control
http://www.bosch-esperience.de/de/language1/espabsasr.html

ABS + MSR (Motorslipregeling, voorkomt slippen bij gas los op glad wegdek) + ASR (antislipregeling/traction control) + BAS (remassistent) = standaard op de O2 inderdaad. ESP (voortijdig uitbreken van de auto in het grensberei) is een optie.
 
heb een rs met sportonderstel en ook maximaal onderstuur !!!
maar als je weet dat dat zelfs de rs4 en rs6 ook onderstuur hebben valt er mee te leven, denk wel dat sportonderstel iets scheelt trouwens...
 
Je kan ook af en toe een beetje "normaal" door de bochten heen gaan. Heb je nergens last van heb ik gemerkt. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Dutch

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

ESP doet van alles, maar zorgt er vooral voor dat op het moment dat wielen gaan doorslippen er wordt bijgeremd.


[/ QUOTE ]

Het voorkomen van het doorslippen doet ASR al (Anti Slip Regeling) maar dan op z'n Duits.
ESP zorgt ervoor dat de auto niet omkiept bij een eland proef zoals dat bij de Mercedes A klasse in het begin ging (sindsdien standaard met ESP) en laatst nog met de Dacia die met te hoge snelheid werd gereden (ESP niet leverbaar volgens mij).
ASR zit standaard op de 2.0 TDI Elegance.

[/ QUOTE ]

Het grote verschil tussen ASR en ESP is dat ASR ALLEEN maar werkt door het motorvermogen aan te passen. Als de wielen dreigen door te slippen wordt het motorvermogen omlaag gebracht.
ESP kan daarnaast ook nog INDIVIDUELE wielen afremmen om zo de auto bestuurbaar te houden.
 

Tallguy

Forumguru
1. Ik mag niet laten tunen van de leasemij /forum/images/graemlins/frown.gif Ook wel een beetje te verwachten. De kosten qua maandelijkse eigen bijdrage en fiscale kosten zijn toch dusdanig dat ik niet zal gaan voor de 2.0TDI, maar een 1.9TDI.

2. Onderstel...ik blijf vinden dat een Skoda hoog op zijn pootjes staat. Dat zie ik ook bij de Fabia van m'n vriendin. Dat zorgt bij hogere snelheden voor een lichter gevoel in het stuur (ik heb de Fabia in DLD op 160km/h geduwd en vond toen al het gevoel wat ik terugkreeg v/d auto niet erg prettig (samengeknepen billen zullen we maar zeggen /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif )). Dat heb ik nog niet gemerkt tijdens de testrit met de O2, hoewel ik in NL natuurlijk niet zo hard boender (140km/h is mijn geliefde snelheid /forum/images/graemlins/tongue.gif )

3. Estetisch moet het natuurlijk ook mooi zijn en als ik zo de foto's van jullie zie, dan is het verlagen toch wel de moeite waard om de auto mooier te krijgen.

4. Ik hoorde net van de dealer dat de Edition-100 velgen ook naderhand te plaatsen zijn. Kosten daarvoor is weer afhankelijk of ik wel of geen 17" á fabriek bestel. Ik vind die velgen echter wel /forum/images/graemlins/worshippy.gif !!

5. Ik zag iig géén Ambiente bestellen. Ding kost bijna net zoveel en je hebt minder. Die valt dus definitief af.

6. Nu zoek ik alleen nog een (real-life) foto van een O2 met de Island Green Metallic kleur.

&gt;&gt; AANVULLING &lt;&lt;

Waarom moet je trouwens zo bizar veel geld neerleggen voor een audio-systeem in een O2? Ik bedoel...930 EURO voor een radio+CD speler + wisselaar!! Da's toch van den zotte??
Ik heb nog een Blaupunkt radio + wisselaar van mijn vorige auto, en als ik die in de O2 wil laten zetten kost het me al 138 EUR omdat ze de bus klaar moeten maken voor een ISO aansluiting. Da's ook een niet misselijk bedrag zeg!
Ik vraag me dus werkelijk af of het überhaupt de moeite loont om een Skoda radio te nemen. Ja, ik heb dan geen display voor de parkeersensoren, maar ik houd de pieptoon bij mijn oor en da's ook genoeg.
 
@Kensei, neem maar van mij aan dat je bij 200km/uur met een standaard onderstel gerust met 1 hand aan het stuur nog lekker zit. Die paar cm's zullen weinig verschil maken ook al zal iedereen met een sportonderstel dat natuurlijk tegen spreken. Grote verschil is volgens mij nog steeds het bochtenwerk waarbij je minder overhelt met een sportonderstel.

Niet vergeten dat het onderstel van de Fabia totaal anders is dan die van de O2 dus vergelijken heeft geen nut.
 

Dutch4x4

Senior Member
Kensei, waarom neem je geen KW-onderstel? Kost meer, maar dan weet je wel wat je krijgt: een in hoogte en in dempingseigenschappen verstelbare schroefset. (Had ik achteraf ook moeten doen.)
 

VEEJAY

Forumguru
Kensei, is die blaupunkt geen DIN dan? Wellicht een punt om over te onderhandelen bij de dealer. Ik heb ook een eigen radio + subwoofer in laten bouwen, kostte niets.
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Kensei, waarom neem je geen KW-onderstel? Kost meer, maar dan weet je wel wat je krijgt: een in hoogte en in dempingseigenschappen verstelbare schroefset. (Had ik achteraf ook moeten doen.)


[/ QUOTE ]

Ik weet niet wat dat kost, maar ik vermoed een hoop meer Euro's dan het sportonderstel?
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Kensei, is die blaupunkt geen DIN dan? Wellicht een punt om over te onderhandelen bij de dealer. Ik heb ook een eigen radio + subwoofer in laten bouwen, kostte niets.

[/ QUOTE ]

DIN of ISO...ik haal die wel eens door elkaar. het is zo dat ik met 2 stekkers de hele zwik aangesloten heb. Misschien dat ik, als ik de auto bestel, het dan wel door de dealer laat doen als onderdeel van de x% marge die ze altijd wel hebben op de verkoop /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Wel een hoop meer, ja, maar ook een hoop meer mogelijkheden. KW V1 kost ongeveer 1000 euro, V2 is 200 euro duurder.
 
Maar heel vreemd; ik vind mijn octavia wel redelijk laag liggen met standaard onderstel, ik kan wel een fotootje maken indien gewenst. Of heeft een 2.0TDI standaard al andere afstemming ofzo (want de remmen zijn ook groter dan die bij de 1.9)?

Verder kan ook ik je verzekeren dat op zeer hoge snelheden op de teller alles bijzonder soepeltjes en degelijk aanvoelt. En ook in het normale verkeer over de snelwegbochten e.d. Sterker nog, in bepaalde situaties vind ik de afstemming ideaal. Wat ik wel eens heb hier in de buurt gaat men in een fly-over al bij het "ritsen na 300 meter)" bordje lopen klooien bij slechts 90km/u, terwijl 120km/u is toegestaan. Als ik dan 200 meter verderop een leeg gat zie dan versnel ik even (je zit dan snel eventjes op 140), als je dan in diezelfde boog naar rechts gaat en je laat het gas los dan "zet" ie zich met een zeer neutraal gevoel in de bocht. (NEE ik ben niet zoiemand die over het verdrijvingsvlak asociaal inhaalt, maar gewoon de weg gebruikt zoals aangegeven).

Maar als je normaliter op de limiet gaat dat gaat ie inderdaad wat meer hellen en schuiven over de voorkant (maar dat doe ik bijna nooit, anders vrees ik dat ik de duizende km's niet geheel zonder schrammen door kom).
 

sunnyboy

Senior Member
Dat is dan ook gelijk het nadeel van een voorwielaange-dreven auto. Vooral bij nat weer ben ik wat voorzichtiger dan met mijn vorige auto. (BMW 3-serie)
 
Ik denk dat het grootste probleem bij het standaard onderstel is dat je die gare Bridgestone banden er onder krijgt. Als je dat kan voorkomen heb je volgens mij in de bochten wel redelijke grip.
 

Dutch4x4

Senior Member
Hoe dan ook, we kunnen concluderen dat er weinig Bridgestone-fans op dit forum rondwandelen.

*gaat eenzaam in een hoekje zitten* /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Bovenaan Onderaan