onrondheid banden bij wegrijden

hemi24

Forumguru
Bij het wegrijden 's ochtends heb ik het gevoel alsof de banden onrond zijn/ hobbelen. Dit lijkt te verdwijnen na een aantal kilometers...

Auto is een paar weken oud en voorzien van Bridgestone Potenza in de maat 225/45R17.
De banden produceren ook vrij veel lawaai in vergelijking met mijn vorige O2 op Michelins (zomer) of Vredestein (winter)

Meer mensen deze ervaring met dit type band?

Michel

Forumguru
Mijn Octavia is met dezelfde banden uitgerust. Buiten dat ik ze tamelijk (te)veel afrolgeluid vind maken heb ik tot op heden nog niet de ervaring dat ze 's ochtends hobbelen of niet rond aanvoelen.

Een ding weet ik na 18.000 km wel: als ze op zijn, wil ik er als het even kan een stiller merk/type band onder hebben, ook al hebben ze verder prima eigenschappen. Op sommige soorten asfalt is het geruis en gedreun gewoon te nadrukkelijk aanwezig.

Octavia_II

Actief lid
Bij het wegrijden 's ochtends heb ik het gevoel alsof de banden onrond zijn/ hobbelen. Dit lijkt te verdwijnen na een aantal kilometers...

Auto is een paar weken oud en voorzien van Bridgestone Potenza in de maat 225/45R17.
De banden produceren ook vrij veel lawaai in vergelijking met mijn vorige O2 op Michelins (zomer) of Vredestein (winter)

Heb ze zelf (gelukkig) niet, maar heb vaker gelezen dat men de Bridgestone Potenza's erg luidruchtig vind.

Groet,

Charlie

Porettuhcs

Senior Member

Bridgestone Potenza in de maat 225/45R17.

Hier ook ..... het went na 2 jaar :eek:

Had ze ook onder mijn vorige 02

reeseend

Forumguru
Ik heb continental sloffen eronder liggen in de maat 225/45R17 en die hebben hetzelfde effect wat jij omschrijft. Nu na 35.000 km is het bandengeruis ook alleen maar toegenomen. Ik denk dat dit met de bandenmaat meekomt.

Hier hetzelfde probleem, echter met 205/55R16 banden met turanza's erop. Het probleem komt door cuppende achterbanden. Waarschijnlijk staat de uitlijning (af fabriek) niet goed, was bij mij het geval en het gehobbel is uiteindelijk minder geworden naarmate ze verder afgesleten zijn.
Heb hier overigens met mijn vorige O2 nooit last van gehad, kennelijk heeft het daar altijd goed gestaan...

Ronnie

Forumguru
Vroeger hoorde men nooit iemand klagen over bandenlawaai, ik denk dat de huidige Skoda"s te stil zijn geworden......

nounou

Lid
Ik dacht eerst dat het aan mij lag (of dat de vrouw een stoeprandje had gepakt), maar ik heb dat dus ook. Ik zal maar eens kijken wat er voor banden onder liggen.

MarcoO2

Forumguru
Ik heb de Bridgestones Potenza's, maar heb er geen last van. Mooi woord trouwens, 'onrondheid" :grin:

Herkenbaar...hier ook Bridgestones (weliswaar 16 inch, maar toch). Het verdwijnt vanzelf na een kilometer of 2-3. 't Zijn inderdaad niet de meest stille banden....de radio bewijst goede diensten in mijn Octavia:rockon:

LenK

Forumguru
Bridgestone zijn goede banden (en dure). Maar geluidsproductie en cuppen kon wel minder.
Ik had met mijn Michelins op de O2 ook onrondheid na een tijd parkeren. Banden wat harder opppompen?

hemi24

Forumguru
Dat harder oppompen dacht ik ook, totdat ik 2 weken na de aflevering en dik 3000km de bandenspanning heb gecontroleerd: deze stond voor en achter op ruim 3 bar...
Tankklepje vermeldt toch duidelijk iets anders!!!

Is wel betergeworden nu ik voor en achter op 2.3 rijdt

hemi24

Forumguru
Er is een antwoord van Bridgestone:

======

Geachte heer,

Indien een band even stil staat ontstaat er altijd iets een cold spot. Deze verdwijnt als er mee gereden wordt.
Aangezien de potenza`s sportbanden zijn hebben deze een hardere wang waardoor er soms dit verschijnsel wordt gevoeld.
Dit is vaak te verminderen door de bandenspanning iets te verhogen, waardoor dus de invering iets minder is.

Dus is verder een normaal eigenschap bij banden en is dus ook niets bijzonders.
U kunt er dus ook gewoon mee blijven rijden.
Bij deze hoop ik u voldoende geïnformeerd te hebben.
Vriendelijke groet,

Technische Dienst
Bridgestone Nederland B.V.

======

Dus daar moeten we het mee doen...
Blijkbaar gaan sportief en comfort niet samen; in elk geval niet de eerste kilometers na stilstand!

Cornelis

Nieuw lid
Het probleem doet zich toch ook bij andere merken voor. Zelf heb ik de Goodyear Eagles en deze krijgen ook vlakke stukken na 1 week stilstaan. Ook dit verdwijnt na een paar km als de banden warm worden. Het schijnt dat alle banden, ongeacht merk dit doen bij wat langer stilstaan. Of de één dat nu sneller doet dan de ander, So What! Mijn ervaring met vorige auto's met diverse merken is precies hetzelfde.

Stylist

Senior Member
Aha....dacht dat ik gek was, maar het is dus een 'gekend' verschijnsel (ook Bridgestoen banden). Dus voortaan snel opwarmen die banden. Spinnend van het garagepad....

Bovenaan Onderaan