Ontgoocheling

kcj

Actief lid
Na amper 157.000 km is de versnellingsbak van onze Roomster 1.6 benzine uit 2007 stuk.
Volgens de Skoda Dealer zijn de lagers “uitgelopen”. Wat dat ook mag betekenen.
Kostprijs van een gereviseerde versnellingsbak (met 2 jaar garantie) + koppelingsplaat (niet versleten, maar gebeurt ineens mee om kosten te vermijden in de toekomst) + werk + BTW : ongeveer 3.500 € .
Iemand die we kennen kan er een gebruikte versnellingsbak (met 50.000 km op de teller) insteken voor 1.000 € (versnellingsbak + koppelingsplaat + werk).
Maar wat zal het volgende zijn ?
De Roomster is altijd dealer-onderhouden. Op 150.000 zijn er nog remschijven en -blokken vervangen. En nog wat andere zaken gedaan voor de ronde som van 615 €
De garage waar we waarschijnlijk een nieuwe auto gaan kopen, wou mogelijk ook 1.500 € geven voor het “wrak” . Zij hadden de auto nog niet “gezien” en konden dan ook geen definitieve prijs geven. Begrijpelijk uiteraard.
Mmmh, nou-ja, wrak : eerder een niet rijdende, in goede staat verkerende (carrosserie, interieur, motor en onderstel) auto die ons veel plezier en ongelooflijk veel gebruiksgemak heeft bezorgd de laatste 7 jaar.
De ontgoocheling is echter groot dat na amper 157.000 km de versnellingsbak “kapot” is.
Als ik het vergelijk met mijn Lancia Y 1.2 benzine die 303.000 km met zijn originele versnellingsbak heeft afgelegd, dan ben ik (en mijn vrouw) ontgoocheld in de degelijkheid van de versnellingsbak van de Roomster.
De auto is nu verkocht aan die kennis voor 1.500 € .

Joske

Forumguru
dat is jammer :thumbsdown:..

heb je niet te snel verkocht? En aan het uitkijken voor een nieuwe Škoda? Of heeft dat merk nu afgedaan voor jou?

CharlesTucker

Forumguru
Ik begrijp je ontgoocheling, dat lijkt me gewoon veel te vroeg voor een versnellingsbak in een goed onderhouden auto. Was er geen coulance mogelijk? Mijn broer heeft iets vergelijkbaars bij de hand gehad met z'n BMW (dus ook bij premium merken komt dit voor), ook versnellingsbak kapot en moest vervangen worden. Hij heeft uiteindelijk zelf een alleszins redelijk deel zelf betaald, de rest was coulance.

Succes met zoeken naar een andere auto, ik kan me voorstellen dat je Skoda even links laat liggen bij je zoektocht. Hoewel je slachtoffer bent geworden van een exemplarisch probleem, niet van een typisch Skoda-probleem. De meeste Skoda versnellingsbakken gaan veel langer mee.

Joske

Forumguru
met die km-stand gaan ze ergens tussen de 4000 en 5000 euro als ik zo even snel kijk.

Joske

Forumguru
bij deze nomineer ik Dirk voor moderator!

:maakmegek::maakmegek::maakmegek:

sorry hoor :D

en nu gaan we gauw terug ontopic é ;) ;)

Canon-Eye

Forumguru
Tsja TS is geen nieuw lid, lijkt me dat hij toch een beetje de weg kent hier op het forum?
Om eens een reeds lang overleden minister-president te citeren: "Twee dingen"...
  1. Met 267 posts in 7 jaar lijkt het me ook geen erg doorgewinterd en fanatiek forummer die alleen al daarom alle regels en gewoonten op dit forum van buiten zou moeten kennen. Kortom - beetje consideratie lijkt me gepast, vooral omdat dit forum als eerste deel van de titel het woord "Techniek" draagt.
  2. Probleemoplossing is m.i. wel een (belangrijk) onderdeel van wat onder de totale titel valt, maar dit topic heeft in basis toch alles te maken met techniek (en ook met een probleem trouwens), dus zo heeeel erg misplaatst kan ik het daarom eigenlijk niet vinden.
Af en toe wat ruimer denken, zou ik zeggen... :jaja: :bloemen:

deusjevo

Forumguru
:lezen:
on topic dan maar?

Iemand die we kennen kan er een gebruikte versnellingsbak (met 50.000 km op de teller) insteken voor 1.000 € (versnellingsbak + koppelingsplaat + werk).

Lijkt mij duidelijk de beste keus.
Heb het zelfde gehad met een Panda (50.000 km) die 1 jaar na (2e hands particuliere) aankoop een kapotte keerring in de bak had oid.
Mijn merkloze onderhouds garage heeft de bak uitgebouwd, vervolgens is de bak gerepareerd en door die garage teruggeplaatst incl. nieuwe koppelingsplaten.
Kostte me 900 euro maar heb nog jaren met die Panda gereden, vorig jaar ingeruild op een andere Panda uit 2011.

Joske

Forumguru
inderdaad Peter.. ik had vast toch ook voor een andere optie gekozen dan zo snel te verkopen, maar wie zijn wij om de rekening te maken van iemand anders.. :pieker:

alleszins @kcj : succes met de zoektocht naar een nieuwe auto :thumbsup:

kcj

Actief lid
Ik hoop dat in het volgende "stukje" tekst een aantal antwoorden / verduidelijkingen zitten...

Uitkijken naar een nieuwe Skoda ?
Nee, het is (was) de auto van mijn vrouw en zij koopt nooit hetzelfde merk opnieuw. Ook varieert het type met de tijd.
Uit het hoofd : een Astra 5-deur 1.7 diesel als zoonlief nog in een kinderwagen lag en de Maxi-Cosi gemakkelijk in en uit de auto kon genomen worden. Als zoonlief wat ouder was, wou ze een “coupé” . Dus met een Peugeot 206 CC kreeg ze er ineens een cabrio bovenop :tegek:. Zoonlief mocht met de toen veranderde wetgeving vooraan of kon achteraan zonder kinderstoeltjes (geen idee of het wettelijk was, maar een kind van 5 tot 10 jaar zit daar als het ware in een kuipstoeltje).
De Roomster was de geknipte wagen voor een 11 jarige tot …. 99 jarige :D. Tevens ruuuuiiiimte :jaja:genoeg om de auto in te zetten voor de vakanties met caravan van 750 kg (zie avatar) in plaats van de Lancia Y 1.2 (die krap begon te worden toen er ook nog een kat mee op reis ging…:bloos:).
Eigenlijk wil ze om de 4 jaar een nieuwe auto kopen (legt daar maandelijks plichtsbewust de centjes voor opzij…). De Astra is er na 4 jaar uitgegaan (uiteindelijk na 3 maanden, ook op internet, particulier verkocht op een automarkt) (waar we 4x naartoe zijn gegaan, telkens inkom + verteer ter plaatse + gezaag en gez..k* van sommige kandidaat niet-kopers :mad:).
De Peugeot na 5 jaar aan een neef.
Voor de Roomster had ze geen zin om die particulier te verkopen en ging hem dus in ieder geval verkopen aan die garage waar ze een nieuwe ging kopen. Dat ze (ik ook) van de Roomster tevreden is, mag wel blijken dat het afscheid pas na 7 jaar gebeurt :bloemen:.
Voor haar is/was het geen optie de Roomster te repareren en nog enkele jaren verder mee te rijden.
Ze wist wel degelijk dat voor een rijdend exemplaar de garage zo’n 2000 à 2500 € zou geven. De Skoda dealer, bij aankoop van een nieuwe Skoda, ging nog 2000 geven voor de Roomster toen die nog reed (maar al wel een geluid voortbracht… ).
De zoektocht is al een tijdje bezig : testrijden met de Renault Zoe, Nissan Leaf en Lancia Y CNG. Opel Ampera viel af wegens “buiten budget”. Lancia Delta LPG heeft ze niet echt overwogen (kan en mag wel een caravan trekken, de 3 geteste niet).
M.a.w. : de knoop is zo goed als doorgehakt dat het géén caravantrekker wordt, maar wel een auto die hoofdzakelijk met een “andere” brandstof werkt :sterretjes:.
Zoals je misschien merkt : het is mijn invloed voor een “shortlist” van auto’s :lezen:, maar zij bepaalt het type (deze keer is het eerder de brandstofsoort), de kleur en opties. Ik opper nog wat opties en accessoires, maar finaal legt zij de centen neer… :)
Zo is het ook met de Roomster gegaan (accessoires en opties staan ergens in het foto album).

Koen
* De koplampen van de Astra dampten na een vochtige nacht telkens aan met de opkomende zon / warmte. Vraag van zo’n z..ker : “Die auto heeft in de gracht gezeten ?” Of ook : “Voor die prijs kan ik de Astra 2.0 diesel kopen” . Wel vergetend / niet wetend dat die 2.0 meer taksen, verzekering en brandstof kost, maar vooral totaal geen meerwaarde in gebruik qua snelheid / optrekken etc. (Ga dan die 2.0 kopen aub maar val ons daar niet lastig mee, dacht ik op zo'n moment).
PS : de Up CNG staat / stond NIET in mijn shortlist…:pardon:

Joske

Forumguru
@kcj

even je ziel blootgelegd voor ons :D

bedankt voor de verduidelijkingen! :thumbsup:

p.s. je hoeft je hier echt niet te verantwoorden voor wat je wel of niet doet hoor, maar we waren gewoon curieus ;)

kcj

Actief lid
Ivm posten in het juiste topic en "coulance".
Ik vind dat dit over een Roomster gaat en zijn versnellingsbak (techniek die het begeven heeft). Zelf lees ik weinig in “Mijn Auto” en ken dus daarvan niet de ‘insteek’ / bedoeling.
En nee, ik heb / had geen “vraag” .
De vraag hadden we gesteld aan de dealer (geluid dat in het begin op een lekke uitlaat leek). Samen met zijn mechanieker heeft hij een testrit gedaan.
Het was niet de koppeling, niet de “butee” (wat dat ook moge wezen…), maar een “uitgelopen versnellingsbak” (idem).
Hoelang we er nog mee konden rijden ? Dat kon hij niet bepalen.
Iets aan doen (dikkere versnellingsbak olie, 1 of ander product ‘inkappen’ ) ? Nee, dat zou ook niet helpen.

Het reparatie prijsvoorstel van +/- 3.500 € gaf hij wel :pieker:.
Of 2.000 € bij aankoop van een nieuwe Skoda :nono:.
Over een 2de handse versnellingsbak wou hij het niet hebben :nono:.

Dus misschien toch "nuttig" voor Roomster 1.6 benzine rijders indien ze een eerst een geluid horen alsof de uitlaat ergens lekt onder de motorkap ? Na nog enkele 100en km een geluid alsof een Huey helikopter overvliegt http://nl.wikipedia.org/wiki/UH-1_Iroquois . Geluid blijft constant in 5e bij eenzelfde snelheid. Geluid valt weg bij gas-los.
Totaal geen probleem met optrekken en snelheid in alle versnellingen. Enkel dat geluid...
Als de versnellingsbak het bijna begeeft : het geluid wordt luider en scherper van toon bij constante snelheid.
Bij optrekken is het enkel een luide brom (dat "lekke uitlaat" geluid) (bijna "sportief" :) ).
Finaal : een luide knak bij optrekken in 1e en voorwielen geblokkeerd :sterretjes:.
Toevallig aan een supermarkt die Okay heet... :pieker:

"Coulance" hebben we niet vernoemd. Voor een 7-jarige auto, die af en toe een caravan trekt, sta je niet echt sterk in de schoenen. Mijn vrouw (en ik) staan misschien niet echt op ons "strepen", maar de dealer had dan zelf met "iets beter" moeten afkomen dan een reparatie van 3.500 €. De "hint" van een 2de hands versnellingsbak hebben we 3 keer geopperd. Maar blijkbaar wou hij er niet op ingaan om welke reden ook.

Koen

kcj

Actief lid
je hoeft je hier echt niet te verantwoorden voor wat je wel of niet doet hoor, maar we waren gewoon curieus

Haha, geen probleem. Op eender welk auto forum is men curieus.
Zoals bij aankoop van een nieuwe auto : fotooo's !! :jaja: wordt er dan altijd geroepen.

En van die kat of hoe en wat mijn vrouw aankoopt van auto's, vind je denk ik wel in 1 van die oudere antwoorden van mij terug. Of op een ander forum :bloos: .

Koen

PS : het woord tes.rit werd automatisch onderlijnd / gelinkt aan een aanvraag tot tes.rit bij Skoda Nederland. Als dat geen slimme koppeling is :D

Bovenaan Onderaan