kcj
Actief lid
Na amper 157.000 km is de versnellingsbak van onze Roomster 1.6 benzine uit 2007 stuk.
Volgens de Skoda Dealer zijn de lagers “uitgelopen”. Wat dat ook mag betekenen.
Kostprijs van een gereviseerde versnellingsbak (met 2 jaar garantie) + koppelingsplaat (niet versleten, maar gebeurt ineens mee om kosten te vermijden in de toekomst) + werk + BTW : ongeveer 3.500 € .
Iemand die we kennen kan er een gebruikte versnellingsbak (met 50.000 km op de teller) insteken voor 1.000 € (versnellingsbak + koppelingsplaat + werk).
Maar wat zal het volgende zijn ?
De Roomster is altijd dealer-onderhouden. Op 150.000 zijn er nog remschijven en -blokken vervangen. En nog wat andere zaken gedaan voor de ronde som van 615 €
De garage waar we waarschijnlijk een nieuwe auto gaan kopen, wou mogelijk ook 1.500 € geven voor het “wrak” . Zij hadden de auto nog niet “gezien” en konden dan ook geen definitieve prijs geven. Begrijpelijk uiteraard.
Mmmh, nou-ja, wrak : eerder een niet rijdende, in goede staat verkerende (carrosserie, interieur, motor en onderstel) auto die ons veel plezier en ongelooflijk veel gebruiksgemak heeft bezorgd de laatste 7 jaar.
De ontgoocheling is echter groot dat na amper 157.000 km de versnellingsbak “kapot” is.
Als ik het vergelijk met mijn Lancia Y 1.2 benzine die 303.000 km met zijn originele versnellingsbak heeft afgelegd, dan ben ik (en mijn vrouw) ontgoocheld in de degelijkheid van de versnellingsbak van de Roomster.
De auto is nu verkocht aan die kennis voor 1.500 € .
Volgens de Skoda Dealer zijn de lagers “uitgelopen”. Wat dat ook mag betekenen.
Kostprijs van een gereviseerde versnellingsbak (met 2 jaar garantie) + koppelingsplaat (niet versleten, maar gebeurt ineens mee om kosten te vermijden in de toekomst) + werk + BTW : ongeveer 3.500 € .
Iemand die we kennen kan er een gebruikte versnellingsbak (met 50.000 km op de teller) insteken voor 1.000 € (versnellingsbak + koppelingsplaat + werk).
Maar wat zal het volgende zijn ?
De Roomster is altijd dealer-onderhouden. Op 150.000 zijn er nog remschijven en -blokken vervangen. En nog wat andere zaken gedaan voor de ronde som van 615 €
De garage waar we waarschijnlijk een nieuwe auto gaan kopen, wou mogelijk ook 1.500 € geven voor het “wrak” . Zij hadden de auto nog niet “gezien” en konden dan ook geen definitieve prijs geven. Begrijpelijk uiteraard.
Mmmh, nou-ja, wrak : eerder een niet rijdende, in goede staat verkerende (carrosserie, interieur, motor en onderstel) auto die ons veel plezier en ongelooflijk veel gebruiksgemak heeft bezorgd de laatste 7 jaar.
De ontgoocheling is echter groot dat na amper 157.000 km de versnellingsbak “kapot” is.
Als ik het vergelijk met mijn Lancia Y 1.2 benzine die 303.000 km met zijn originele versnellingsbak heeft afgelegd, dan ben ik (en mijn vrouw) ontgoocheld in de degelijkheid van de versnellingsbak van de Roomster.
De auto is nu verkocht aan die kennis voor 1.500 € .