Ontgoocheling

A.Kortleve

Nieuw lid
Tjonge wat een stom bericht. Voor jou dan. Niet van jou. Ik heb een paar weken geleden ook een nieuwe versnellingsbak onder de roomster laten zetten. De zelfde klacht. Lagers met herrie. Gelukkig voor mij is dat onder coulance gedaan voor het grootste gedeelte. Maar daar heb jij niks aan. Als je nog geen beslissing hebt genomen over een andere auto en je wilt een ander merk, overweeg eens de Suzuki SX4. Misschien is het een klein onderzoekje waard om eens te onderzoeken hoe het zit met de kwaliteit van de versnellingsbakken van VAG.
 

Boet

Actief lid
Mijn ervaring met VAG-bakken is grofweg overeenkomstig. Met twee ton bakrevisie moeten laten doen. Dit is de eerste auto waarvan ik ooit dit heb moeten laten doen. Ooit eens een gare Escort gehad waarvan de drukgroep bij die stand moest worden vervangen; maar dat was geen kwaliteitsmerk....
 

kcj

Actief lid
Epiloog … :lezen:

De Roomster is dus verkocht aan een kennis voor 1.500 €.
Hij heeft voor 500 € een gebruikte versnellingsbak in Nederland gevonden, gekocht en zelf opgehaald.
Ik dacht met zo’n 50.000 op de ‘teller’. Oud tegen ‘nieuw’.
Voor 250 € een koppelingsschijf en dergelijke kunnen kopen (mooie korting daarop gekregen, normaal zou dat bijna 500 € zijn volgens hem).
1 ½ à 2 uur werk gehad met uit- en inbouwen. Uiteraard nieuwe versnellingsbakolie. En misschien nog wat kleinigheden ?
Totaal dus 750 € + olie + eigen werk + heen en terug naar midden-(?)Nederland.

Pakweg voor 2.500 € een Roomster met allerlei opties en accessoires.
Zo'n 157.000 km op de teller, goede en mooie staat, dealer onderhouden en met versnellingsbak met 50.000 km op.

En met 7-polige trekhaak :D

Verrassend dat er nu al 3 meldingen zijn van Roomsters met een versleten versnellingsbak.
Teveel als pak- en lastezel gebruikt ? :pieker:

Koen
 

niek

Lid
Toen ik mijn Roomster kocht had die ongeveer 90.000km op de teller staan. Al na korte tijd problemen met de 2e versnelling, die er zoals de garage aangaf al vlug "geheel uit lag". Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar (was een kleine ondernemer) er veel aanhangwagens mee getrokken was de uitleg. Dus of het nou lag aan het rijgedrag van de vorige eigenaar of toch de zwakke bak zelf wordt helaas nooit duidelijk.
 
Bovenaan Onderaan