Onveilig Keyless Entry System (KESSY)

HaycoOnline

Donateur
Velen van jullie hebben zoals ik een nieuwe auto besteld met KESSY (Keyless Entry System).
Ook mijn nieuwe Superb III 2.0 TDI Combi Style Businessline is standaard voorzien van dit system. Velen van jullie is het zeker niet ontgaan dat VAG auto’s en nog een groot aantal merken binnen 20 seconden te openen zijn zonder sleutel van of door de eigenaar. En dat de auto ook binnen 20 seconden zonder enige schade gestolen kan worden. Met het KESSY systeem heb ik persoonlijk een onveilig gevoel over mijn auto.

Nu overweeg ik om een DEFA DVS90 systeem met 2e autorisatie te laten inbouwen.
Wat is jullie ervaring? Wat zijn jullie aanpassingen? Wat voor oplossingen gebruiken jullie om mogelijke diefstal te voorkomen?

Graag zie ik jullie ervaringen en reacties.
 

hemi24

Forumguru
Hoe goed een Skoda ook mag zijn, er staat geen raspaard, vliegende dame, stier of iets dergelijks op de neus...
 

HaycoOnline

Donateur
Hoe goed een Skoda ook mag zijn, er staat geen raspaard, vliegende dame, stier of iets dergelijks op de neus...
Klopt, maar ook een Skoda maakt gebruik van VAG onderdelen zoals airbags die weer passen op Audi, VW enz.
En omdat het tegenwoordig zo snel en simpel gaat, is het een bloeiende handel geworden in vooral gangbare auto's met deze onderdelen. En dat zijn niet de raspaarden :)
 

Spierings

Forumguru
Als dat soort mannen je auto willen hebben nemen ze hem toch wel mee...

Kessy maakt daarbij niks uit... Oud collega van mij had een golf 5 gti welke gestolen was (zelf geimporteerd). Deze had hij zelf terug gevonden en er was nergens aan te zien dat er iets geforceerd was.... Sloten waren allemaal heel. En aangezien dat hij deze zelf in Duitsland is wezen halen was er hier in Nederland helemaal niks bekend kwa sleutels...

Gewoon niet druk om maken, hij is toch goed zat verzekerd?
 

CDK

Forumguru
Kessy maakt het iig niet onveiliger als zonder Kessy, het werkt immers via dezelfde signalen als dat je op de knop van je sleutelafstandsbediening drukt ;) Dat ze TE makkelijk te openen en te ontvreemden zijn is een feit, maar dat is niet alleen een VAG probleem, veel merken kampen hiermee.
 

Odin

Senior Member
Dicht bij een Lantaarnpaal parkeren en dan een kettingslot door de velg aan de paal zetten :tegek:

Zonder gekheid, ik zou zo´n systeem nooit op mijn auto willen hebben. Het is een beveiligingsnachtmerrie. Er wordt maar electronica ingepropt zonder enig benul van beveiliging. Je maakt het wel erg makkelijk om de auto mee te nemen.
Overigens zijn de mechanische sloten in de deur van VAG ook niet denderend, onze S1 is ook al een keer open gebroken door het slot in de deur te forceren waardoor alle ramen zakken. :banghead:
VAG is nou eenmaal aantrekkelijk om te kraken aangezien ze dezelfde componenten in alle modellen gebruiken. Dus 1x investeren hoe te kraken en er gaat een VAG wereld voor ze open.
Je zou kunnen overwegen om oldschool een killswitch te monteren op een onzichtbare plaats. In hoeverre dat lekker werkt met alle electronica in de auto is een tweede. Dan komen ze wel in de auto maar nemen ze niet zomaar het hele voertuig mee.
 

CDK

Forumguru
Geen KESSY nemen, als ik aan een nieuwe auto toe ben... :pardon:
Vaak ben ik het met je eens, maar in dit geval heb je ongelijk ;) Qua diefstalgevoeligheid heeft Kessy geen nadelen tov de normale op afstand bedienbare portiersloten. Ze zenden beiden hetzelfde signaal uit namelijk, de 1 bij het drukken op de knop en de ander zonder dat je op een knopje drukt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: KJvO

Odin

Senior Member
Vaak ben ik het met je eens, maar in dit geval heb je ongelijk ;) Qua diefstalgevoeligheid heeft Kessy geen nadelen tov de normale op afstand bedienbare portiersloten. Ze zenden beiden hetzelfde signaal uit namelijk, de 1 bij het drukken op de knop en de ander zonder dat je op een knopje drukt ;)
Grappig dat je het nadeel in veiligheid tov de afstandsbediening noemt om het vervolgens te zeggen dat het kwa diestal gevoeligheid geen nadelen heeft.
De remote waar je op de knop drukt om te openen, zend alleen uit wanneer je op de knop drukt. Om dat te klonen moet je op dat moment het signaal onderscheppen. Dat maakt het iets lastiger.
Keyless waarbij dat automatisch gaat, kun je de remote het signaal laten sturen zonder dat de gebruiker het weet en het signaal klonen. Wandel door de supermarkt en zonder dat je het weet heeft iemand met een apparaatje jouw sleutel laten denken dat de auto in de buurt is en het signaal opgeslagen.

Als je dan ook nog een start knop hebt ipv een contactslot+sleutel, stappen ze niet alleen in met het gekloonde signaal maar met een druk op de knop rijden ze gewoon weg. Sta je dan met je boodschappen tas op de parkeerplaats van de supermarkt, te staren naar het parkeervak waar je auto vroeger stond.

Ik gebruik wel een remote om de deuren te openen, ook een risico. Dat kun je verminderen door simpelweg de remote niet te gebruiken en alles met de sleutel te doen. Keyless komt er bij mij niet in, al helemaal niet met een start knop. Heb je wel zo´n systeem en wil je het risico verminderen, kun je de uitstraling van het signaal verminderen door een hoesje te maken van Aluminium folie en de remote daar in te bewaren. Sta je bij de auto wel je sleutel uit z´n alu hoesje te peuteren dus Kessy gemak gaat terug naar 0,0

Ik weet dat het nogal een alu hoedje gehalte heeft, maar je auto weg is ook niet alles.
weirdalfoil_2322.jpg
 

henriz

Forumguru
In mijn geval zit de onveiligheid van KESSY voornamelijk bij de gebruiker (ik dus).
Ik tref mijn auto nog wel eens 's ochtends niet afgesloten aan op mijn oprit. Blijkbaar zorgt het feit dat er twee manieren zijn om 'm af te sluiten er bij mij voor dat ik geen van beide manieren gebruik. Waarschijnlijk ga ik er van uit dat ik 'm al heb afgesloten via KESSY. Zou ik geen KESSY hebben dan zit de druk op de knop bij het weglopen waarschijnlijk gewoon in mijn systeem.

Gelukkig woon ik in een saaie wijk waar weinig gebeurd. :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ze zenden beiden hetzelfde signaal uit namelijk, de 1 bij het drukken op de knop en de ander zonder dat je op een knopje drukt
Precies. Helemaal waar. En dat is dan ook de voornaamste reden waarom KESSY voor mij een dealbreaker is.

Ik wil namelijk wel zelf de controle houden over het uitzenden van dat signaal. Ook als ik bv. ga tanken en m'n fotospullen liggen in de kofferbak of op de (met sunset+sonniboys grondig verduisterde) achterbank druk ik graag zelf op het knopje, met een goed waarneembare klik en knipoog als respons. zodat de deur aan de andere kant niet te makkelijk opengetrokken kan worden zonder dat ik dit merk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Odin

HaycoOnline

Donateur
Grappig dat je het nadeel in veiligheid tov de afstandsbediening noemt om het vervolgens te zeggen dat het kwa diestal gevoeligheid geen nadelen heeft.
De remote waar je op de knop drukt om te openen, zend alleen uit wanneer je op de knop drukt. Om dat te klonen moet je op dat moment het signaal onderscheppen. Dat maakt het iets lastiger.
Keyless waarbij dat automatisch gaat, kun je de remote het signaal laten sturen zonder dat de gebruiker het weet en het signaal klonen. Wandel door de supermarkt en zonder dat je het weet heeft iemand met een apparaatje jouw sleutel laten denken dat de auto in de buurt is en het signaal opgeslagen.

Als je dan ook nog een start knop hebt ipv een contactslot+sleutel, stappen ze niet alleen in met het gekloonde signaal maar met een druk op de knop rijden ze gewoon weg. Sta je dan met je boodschappen tas op de parkeerplaats van de supermarkt, te staren naar het parkeervak waar je auto vroeger stond.

Ik gebruik wel een remote om de deuren te openen, ook een risico. Dat kun je verminderen door simpelweg de remote niet te gebruiken en alles met de sleutel te doen. Keyless komt er bij mij niet in, al helemaal niet met een start knop. Heb je wel zo´n systeem en wil je het risico verminderen, kun je de uitstraling van het signaal verminderen door een hoesje te maken van Aluminium folie en de remote daar in te bewaren. Sta je bij de auto wel je sleutel uit z´n alu hoesje te peuteren dus Kessy gemak gaat terug naar 0,0

Ik weet dat het nogal een alu hoedje gehalte heeft, maar je auto weg is ook niet alles.
Beste Odin. Dat is inderdaad één van de opties waar ik ook naar gekeken heb.
Zo vond ik deze oplossing: http://www.fobguard.com/products/keyless-entry-fob-guard
Wel een stuk goedkoper dan een technische oplossing ;)
 

HaycoOnline

Donateur
Beste allemaal,
Hartelijk dank voor jullie reacties. Zoals ik in mijn topic aangaf is mijn uitvoering helaas standaard voorzien van KESSY.
Ik deel dan ook de vele reacties dat je dit systeem niet wilt hebben. Ik wilde het ook niet maar in mijn uitvoering zit het nu eenmaal standaard. Met het KESSY systeem loop je nu eenmaal het risico dat je in een wegrestaurant zit.
Crimineel Persoon A komt bij je in de buurt zitten en versterkt jou sleutel signaal naar Crimineel persoon B die naast je auto staat. Deze open maakt en er eventueel vandoor gaat met de auto. Dit alles is maar 20 seconden voor wie deze procedure nog niet wist.

Maar de vraag is, heeft iemand een technische of andere werkende oplossing om het toch veiliger te maken.
Is er iemand die om die reden ook heeft gekozen voor bijvoorbeeld een systeem met een 2e autorisatie?
Of welke oplossing dan ook is welkom :)
 

HaycoOnline

Donateur
@Canon-Eye, de deuren die openen met Kessy zijn in te stellen ;)
Klopt, dat is mogelijk. Maar dan voorkom je nog niet dat je met KESSY in een wegrestaurant zit.
Crimineel Persoon A komt bij je in de buurt zitten en versterkt jou sleutel signaal naar Crimineel persoon B die naast je auto staat. Deze open maakt en er eventueel vandoor gaat met de auto.
Dan gaat als nog die ene deur open die je had ingesteld.
 

Canon-Eye

Forumguru
de deuren die openen met Kessy zijn in te stellen
Ja da's lekker zeg - de ene keer moet wel alles open (als ik die fototas op de achterbank of in de kofferbak wil leggen), de andere keer juist weer niet (als-ie er al ligt en ik 'm er nog niet uit wil pakken), daarna weer wel (als ik 'm alsnog wil pakken).
Moet ik het zeker per keer gaan instellen en dan ook nog onthouden hoe ik het de laatste keer heb ingesteld. En gij geleufde da...

Automatiek is mooi voor altijd dezelfde repetitieve handelingensessie.

Zolang ze KESSY niet leren om mijn gedachten te lezen én daarnaar te handelen, zet ik mijn gedachten wel gewoon zelf rechtstreeks om in al dan niet een duimbeweging om het knopje op de AB in te drukken.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Corné de Kluijver Als dit ooit een keer standaard aanwezig is in plaats van een niet-verplichte optie, dan zal het vast wel met VAGCOM of zo uit te schakelen zijn.




En anders kan ik altijd nog overstappen op een Dacia of zo. :D
Die ligt met dit soort snufjes voldoende ver achter om mijn tijd uit te kunnen dienen. ;)
En zolang hij me droog en met warme voeten brengt waar ik wezen wil, zal het allemaal wel...


(Trouwens, hoe lang is het nou helemaal geleden dat er naar Skoda net zo werd gekeken als nu naar Dacia...)
 
Bovenaan Onderaan