erik2907
Actief lid
De RDW heeft het ook over een 12% helling, dus 1000kg max. Dus geen verschil.
De Duitse brochure heeft het over 12% helling voor 1000 kg en 8% helling voor 1200 kg, en de voetnoot meldt dat er eventueel het koelsysteem moet worden aangepast.Dan is de auto toch anders dan dat 'ie de fabriek uitrolde .
Met mijn ervaring om 12 jaar in Duitsland te hebben mogen wonen, de Duitse gegevens dienen 'andersom' gelezen te worden. De Greenline mag in Duitsland altijd 1.200 kg trekken. De enige restrictie is dat je geen hellingen op mag rijden die een stijging kennen van >8%. Mocht je nu bijvoorbeeld in het bergachtige Bayeren wonen waar je veel in de heuvels/bergen rijdt met aanhanger zou het kunnen zijn dat extra koeling noodzakelijk is als je veel met aanhanger onderweg bent.
Rijd je voornamelijk in het 'platte' land dan kan dit achterwege blijven.
Tweede restrictie is dat bij hellingen tot 12% je maar 1.000 kg mag aankoppelen (8% <-> 12%). Kortom, de basis is dat er 1.200 kg aanhangergewicht verplaatst mag worden.
Het vervelende van de RDW is dat ze standaard op 12% keuren. Met andere woorden, de Duitser met de Greenline kan met exact dezelfde auto een caravan van maximaal 1.200 kg verplaatsen waarbij hij de TüV eisen dient te respecteren, de Nederlander mag maar een caravan van 1.000 kg trekken. De RDW weigert al jaren stelselmatig na te denken om het Duitse/Europese keuringssysteem te volgen.
Fijne vakantie!