Heel belangrijk, hoe lang wil je er mee doorrijden. Hoeveel km's wil je maken voordat je hem wegdoet.
Ik koos bewust voor een auto zonder DSG, vanwege de problemen en kosten die ik hier vaak las. Ik heb al eerder een oude auto weggedaan vanwege defecte automaat.
Ook een Columbus systeem vond ik niet interessant; voor € 500 laat je een moderner Android/Windows systeem inbouwen waarvan het wegennet goedkoper te update is. Rolgordijnen achterin terwijl er ook donker privacy glas in zit, leuk maar niet echt nodig.
Een 1.6TDI was het goedkoopste te rijden, maar vond ik ook in een naar 140 pk getuned weinig souplesse. Uiteindelijk op een dag naar een 1.9TDI PD 5-bak met 75dkm (+rolgordijnen, automatische klep, automatisch parkeren, Columbus) en deze 2.0TDI CR 6-bak met 147dkm (beide uit 2010 bij particulieren in België) gekeken en voor de laatste gekozen. Voor het totale bedrag (BPM, invoer/RDW zelf geregeld) had ik in NL een vergelijkbare 1.6TDI kunnen kopen met ....garantie).
De insteek voor een "nieuwe" was dat ik dat ik een stillere auto wilde. Daarom heb ik ondanks dat de 1.9 105 pk veel meer souplesse heeft dan een 1.6 105 pk (beide te tunen naar 140 pk) voor de minder rijk uitgeruste 2.0TDI CR 6-bak gekozen die 2x zoveel km's weg had. Die was slechts €2000 goedkoper. Goede keuze geweest? Zit nu op de 220dkm en het begint misschien allemaal toch iets minder te voelen in aandrijflijn, wielophanging e.d. Verder niets ernstigs aan de hand geweest. Niet laten ontsjoemelen.
Verder kan ik een heel eind met eriktv meekomen.
-Ik heb geen perforatie in m'n leren bekleding; is daarom de stoelverwarming wat slapjes? Wel een must met lederen bekleding in de winter.
-Binnenspiegel is bij mij niet automatisch dimmend. Vreemd in een Elegance. Ik vond dat in m'n vorige auto heel fijn, maar mis het waarschijnlijk door het privacy glas in de achterruit toch niet.
-Elektrisch stoelen; ik rij er alleen in. Wel zijn deze traploos in te stellen en ook is het zitvlak te kantelen. Bij de vorige auto had ik de voorkant van de stoel mechanisch wat hoger gemaakt. Wel fijn als je bijna 2 meter bent. Voor mij was dat een pré.
-Xenon met AFS; je merkt pas hoeveel je meer ziet als je dezelfde donkere weg met iemand meerijd die dat niet heeft. Het was volgens een Duitse test in 2010 ook op Mercedes na de beste verlichting. Nodig... in NL, nee.. Wel duur als wat stuk gaat, zoals bij mij door eigen foutje.
De auto's staan allen nog te koop na de vakantie, daar kan je je voordeel mee doen in onderhandelingen!