Op naar de volgende!

JeSko

Forumguru
Eens ben ook wel benieuwd, ik denk louter positief, qua rijden zal het alvast een dikke prima zijn.

ertromp

Forumguru
Inmiddels bijna 5 maanden verder moet er toch wat over te roepen zijn? Ben reuze benieuwd hoe de Ford bevalt

MarcoO2

Forumguru
Ervaringen Focus
Nou, de eerste 5 maanden en 12.000 km zitten erop. Tijd om eindelijk een review te schrijven. Korte samenvatting? Wat ben ik blij dat ik mijn eerste mening over Ford heb herzien…

Want, eerlijk is eerlijk, wat een fantastische auto is dit. Na 2 Octavia’s, een Leon en een Golf was dit mijn eerste niet-VAG-auto, en da’s toch even wennen. Veel knopjes die ik in iedere willekeurige VAG-auto blind kon vinden, moest ik nu even naar zoeken. Al had ik dat waarschijnlijk ook in een willekeurige nieuwe VAG-auto moeten doen, want: digitale bedieningsellende.

Looks:
De auto smoelt ook gewoon lekker. Ik vind het zeker in deze kleur en uitvoering gewoon een lekker dikke sportieve bak, terwijl ik tegelijk nog overal mee kan komen voorrijden. Ideaal.

Rijden en sturen:
De grote vraag is natuurlijk altijd: hoe rijdt het? En het antwoord is simpel: heerlijk! De Focus staat niet voor niets bekende als de best sturende in zijn klasse. Wat mij betreft is er (voor mijn gebruik) een perfecte mix gevonden tussen sportiviteit en comfort. Het (iets verlaagde) onderstel is stevig, maar niet onrustig. Drempels en hobbels pakt’ie prima. Tegelijk is het een lekker comfortabele auto, waar ik ook als ik er de hele dag in heb gezeten (en ondertussen tientallen keren ben in- en uitgestapt) zonder moeheid of rugpijn ofzo uitstap.

Het enige wat me opvalt (en een beetje tegenvalt) is dat de grip in langere doordraaiende bochten minder ver weg ligt dan ik had verwacht. Kan ook aan de banden liggen, maar van deze auto had ik méér grip verwacht. Ik merk dat ik in bochten die ik goed ken en waar ik de grip kon testen eerder begin te piepen en daarna schuiven dan ik gewend was. Opvallend, gezien het verder goede stuurgedrag. Want dat is heerlijk stevig en direct, point and shoot zeg maar.

Wat ook fijn is, is dat er veel meer grip is dan in de Golf. Die spinde vaak zat door op z'n voorbandjes, de Focus doet dan veel minder.

Motorisering:
Die 1.0 Ecoboost heeft me echt verbaasd! Was al tijdens de testrit, waarbij ik eerst dacht dat ze me een zwaardere motorisering mee hadden gegeven. Ik kwam uit de Golf met de bekende 1.0TSI met 116pk. Natuurlijk had ik wel meer verwacht van de 155pk sterke Ford-variant, met de realiteit is dat het voelt als een totaal ander type motor. Ook niet heel gek natuurlijk, omdat er op de achtergrond ook nog elektrische hulp is ;) Maar zowel de prestaties (ruim voldoende power, altijd soepel versnellen) als het geluid in én buiten de auto zijn echt onvergelijkbaar met het naaimachientje uit de Golf. Ook daar kwam ik niet écht iets tekort, maar in de Ford is het gewoon veel beter voor elkaar.

Verbruik:
Het verbruik… niet iets waar ik heel erg op let, omdat ik gezien mijn gebruik toch niet heel zuinig rijd. Maar ik ben uiteraard wel benieuwd. Over de 12.000 km die ik heb gereden, heb ik nu een gemiddeld gebruik van 6,8l/100km, oftewel 1 op 14,7. Dat is in ieder geval een stuk beter dan bij mijn voorgaande auto’s. Als je bedenkt dat een aanzienlijk deel van die 12.000 km in de bebouwde kom is gereden, waarbij in tientallen keren per dag stop en weer start, en er daarnaast ook nog wat steviger buitenlandse tripjes zijn geweest, vind ik dat gewoon prima. Ook hier scheelt het natuurlijk dat er een elektrische ondersteuning is.

Stoelen:
Ja, die stoelen… die zijn gewoon fenomenaal. Ik had natuurlijk heel bewust voor die AGR-stoelen gekozen in verband met mijn hernia, en gezien alle positieve geluiden over die stoelen had ik ook op iets goed gerekend. En dat is het ook: op alle mogelijke manieren in te stellen, stevig genoeg zonder hard te zijn, en volop steun op plekken waar ik het wil hebben (lees: mijn onderrug en onder mijn bovenbenen). Heerlijk! Het enige wat ik een misser vind, is dat de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar is. Dat ben ik niet gewend, terwijl mijn vorige auto’s toch een stukje goedkoper waren. En een geheugenstand had ook écht wel gemogen.

Simply clever:
Tsja, het is een Skoda-kreet, maar ik plak ‘m toch echt ook op deze Focus. De uitklappende deurbeschermers op alle 4 de deuren zijn ideaal. Je kunt heel makkelijk het portier even tegen een muurtje of de auto naast je (als die de kunststof strips op de goeie hoogte heeft zitten) laten rusten, omdat je toch geen beschadigingen aanbrengt. En ook als de kids de deuren eens te enthousiast opengooien, is er niet direct schade. Een ander voorbeeld is de zachte kniesteun tegen de middenconsole. In alle 4 mijn vorige auto’s was dat hard kunststof, bij de Focus zitten er kussentjes. Top! Het zijn kleine dingen, maar zo fijn!

Uitrusting:
De uitrusting in deze ST-line X-versie is gewoon dik in orde. Alle bekende zaken zijn aan boord, en gewoon goed. Zo is er de parkeercamera (die automatisch wisselt van brandpunt naar gelang de situatie), geniet ik van de muziek met de B&O Beosonic geluidsinstallatie met subwoofer in het reservewiel en zijn ook de hulpmiddelen van een niveau wat ik niet gewend was. Ik heb eigenlijk gewoon nog niets gemist in deze auto. En er zitten gelukkig nog voldoende fysieke knoppen, en daarnaast zit er op het grote scherm van het Sync-4-systeem een rij knoppen voor veel gebruikte functies die altijd in beeld blijven.

Hulpmiddelen:
Ik ben nooit heel erg fan geweest van de diverse hulpmiddelen in de moderne auto’s, omdat ze te vaak niet deden wat ik eigenlijk wilde, of valse meldingen gaven. In de Focus is het (voor mij) eigenlijk perfect: precies zoals ik het wil hebben. Hulp waar nodig, bijna nooit onterechte foutmeldingen, en vooral: het functioneert gewoon soepel. Een paar voorbeelden:
  • De ACC gebruik ik veel meer dan vroeger in mijn Golf. De manier waarop de auto afstand houdt is veel smoother dan ik gewend was. Waar de Golf abrupt en stevig gas ging geven als er weer ruimte was, doet de Focus dat veel soepeler (ook wel dankzij het hogere vermogen, denk ik). En ook het afremmen gaat veel minder “bijterig”. En, niet onbelangrijk: nu kan ik tenminste weer zonder extra handelingen iemand gewoon rechts voorbijrijden.
  • Lane Assist: het is geen geheim dat ik dat altijd zo snel mogelijk uitzette. Niet alleen bij de VAG-auto’s, maar ook bijvoorbeeld bij de Peugeot 308 en de Toyota Corrola vond ik dat hele vaak vervelend en onrustig rijden, met veel te veel onterechte ingrepen. Bij de Focus is Lane Assist met één druk op de (fysieke) knop uit te schakelen, je hoeft niet eerst ergens een menu in. Maar, tot mijn verrassing heb ik dat dus nog nooit gedaan. Want bij de Focus staat Lane Assist alleen aan als ik de ACC ingesteld heb, en dan doet hij zijn werk perfect. Hij houdt ‘m keurig binnen de lijnen, stuurt ‘m zelfs gewoon de bocht door zonder handen aan het stuur. Alleen bij wegwerkzaamheden met tijdelijke belijning heb ik ‘m wel eens op fouten betrapt.
  • Park Assist: ik gebruik het nooit, maar heb ’t uiteraard wel getest. Je kunt allerlei parkeersituaties kiezen, de Focus doet de rest. Dat gaat wel zo rap dat ik de eerste keer keihard op de rem trapte omdat ik dacht dat ’t fout zou gaan. Maar ik parkeer ‘m in de praktijk gewoon altijd zelf, dat gaat veel sneller.
  • Cross Traffic Assist is wel een leuke: bij kruisende verkeer (bijvoorbeeld bij het uit een parkeervak naast een weg rijden) wordt je prima gewaarschuwd voor wat eraan komt (en waar vandaan). Zeker als je soms ineens naast een busje terecht bent gekomen is dat wel eens handig.
  • Starten op afstand: echt een top-uitvinding. Op een hete zomerdag even 5 minuten voor aankomst bij de auto de auto starten en je stapt in een heerlijk afgekoelde auto. En in de winter natuurlijk net andersom: dan gaan de interieurverwarming, de stoelverwarming, de voorruitverwarming, de achterruitverwarming en de stuurverwarming aan ;) Dág krabben!
Verlichting:
Ja, die verlichting… die is gewoon fenomenaal. Sowieso geeft dat dynamische full LED-systeem natuurlijk een bak licht. Maar de combinatie met de bochtverlichting en vooral de automatische groot licht assistent is super. Het is gewoon heel leuk om, als je in het donker wat bochtige bosweggetjes aan het rijden bent, je lichtbundel continu aangepast te zien worden aan het wegbeeld voor je. En de anti-verblindingsstand werkt geweldig: zodra er een tegenligger in beeld komt, ongeacht of dat een auto of fiets is, zie je het licht in die specifieke richting afzwakken. Echt super!

Is er dan niets negatief?
Jawel hoor. Ik noem er een paar:
  • Ieder voordeel heeft soms ook z’n nadeel. Zo is dat heerlijke kniekussentje ’s-zomers tegelijk de oorzaak van kletsnatte knieën.
  • De rollo (“hoedenplank”) is echt een slap ding. Maar dat is allebei “klein bier”.
  • Irritanter vind ik dat de auto niet automatisch vergrendeld bij wegrijden. Zeker gezien m’n werk als gerechtsdeurwaarder (en de plaatsen waar soms dus kom) vond ik dat altijd wel heel lekker.
  • En ook iets heel geks is dat je bij het invoeren van een adres in de navigatie een dropdown-menuutje krijgt met waarschijnlijke opties. Heel handig, ware het niet dat dat menuutje verdwijnt achter je toetsenbord… Gelukkig werkt, zoals ik als schreef, de spraakbesturing fantastisch, dus gebruik ik het zelden.
  • De DAB+ is heerlijk, maar in vergelijking met de voorgaande Golf heb ik veel vaker geen ontvangst. Blijkbaar is de antenne niet het sterkste punt.
  • Tot slot: meldingen op het scherm voor je neus (tussen de tellers) blijven irritant lang staan. De melding dat de gordels allemaal OK zijn, blijft echt heel lang actief. OK, ik kan ‘m wegklikken, maar iedere keer dat ik de auto start staat’ie er weer – en moet ik dat dus heel vaak wegklikken. Onnodig en niet in te stellen helaas.
  • Ik moet sowieso nog even langs de dealer, want ik heb vaak storingen met de carkit. Als ik bijvoorbeeld een wisselgesprek krijg, stoort mijn oorspronkelijke gesprek ineens enorm (ook als ik dat wisselgesprek niet opneem). En als ik de auto tijdens het bellen in z’n achteruit zet, stoort de boel ook enorm, en dat gaat dan ook niet over. Dat moet beter kunnen.
Nou, lang verhaal kort (en dan ben ik vast nog een hoop vergeten): dit is wel de auto waar ik tot nu toe het meest blij mee ben. Eens zien of dat de komende tienduizenden kilometers zo zal blijven ;)

JeSko

Forumguru
Tof Marco dat je er zo tevreden van bent, ik had het ook wel verwacht. De Focus (ST dan) heb ik ook altijd in het achterhoofd gehouden, heb daar éénmalig met mogen rijden en alles aan die auto qua rijden was f-e-n-o-m-e-n-a-a-l ! Dus herken je ervaringen wel, die stoelen zitten btw idd fantastisch goed, dat was zowel in de test Mondeo als de Focus ST het geval, Ford heeft een goed recept qua stuurplezier en comfort.

Smeeuwis

Donateur
Mooie review, lekker uitgebreid. Fijn dat je er blij mee bent, ik heb de Focus ook altijd een mooie auto gevonden en qua sturen staat 'ie inderdaad bovenaan de pikorde in zijn klasse. Mogelijk verbetert de grip als de EcoContacts vervangen worden door iets sportievers t.z.t....

Geniet er van!

MacRembrandt

Forumguru
Focus is een mooie auto, en jouw review bevestigd de algemene trend dat hij erg goed rijdt.
Des te verbazingwekkend dat deze Focus er door Ford wordt uitgegooid.

Hoewel Ford al aan het heroverwegen is (gezien de inzakkende electrische auto verkopen) lijkt de Focus vooralsnog te sneuvelen.

Het is een auto die niet in mijn (verplichte) VAG-lijstje voorkwam de laatste jaren, maar hij zou indien mogelijk heel hoog op mijn shortlist komen.

Rallye

Forumguru
Wij hadden in mei op Mallorca een Focus. Fijn dat de lane assist (die ik wel irritant vond, maar inderdaad minder invasief als bij VW) uit blijft als je die eenmaal uitgezet hebt. Bij mijn Golf moest ik daarvoor naar Breda…….

Focus reed inderdaad prima, al miste ik wat power. Geen idee of dat ook 150pk was.

MarcoO2

Forumguru
Wij hadden in mei op Mallorca een Focus. Fijn dat de lane assist (die ik wel irritant vond, maar inderdaad minder invasief als bij VW) uit blijft als je die eenmaal uitgezet hebt. Bij mijn Golf moest ik daarvoor naar Breda…….
Ik heb het niet uitgezet, het staat gewoon standaard niet aan. Het wordt pas actief als ik de ACC inschakel en gaat zodra ik die uitzet ook weer uit.
Focus reed inderdaad prima, al miste ik wat power. Geen idee of dat ook 150pk was.
Kan ook de standaard 125pk 1.0 Ecoboost geweest zijn. Is een wereld van verschil met de 155pk MHEV 1.0 Ecoboost - die naast die 155 pk ook nog 17 elektrische pk’s tot zijn beschikking heeft.

sitechris

Donateur
@sitechris Er zitten nu Continental EcoContact 6-banden (215/50R17 V XL) onder. Scoren gemiddeld/ goed op droog, maar minder op nat. Wel lekker stil.
Voor het sportieve werk zijn dat natuurlijk niet de meest geschikte banden. Die kermen snel. Bij volgende bandenwissel toch even ander/sportiever setje scoren?

Bovenaan Onderaan