Opeens geen dimlicht meer

Hallo allemaal,

Even voorstellen..... rijd nu 2.5 jaar met een skoda fabia Combi

Ben fotograaf en ben gek van kastelen ed...

Nu de vraag,

Ineens heb ik geen dimlicht meer. Als ik van stadslicht overschakel naar dim gebeurd er niets (stadslichten blijven branden) Zekeringen zijn in orde en voor de zekerheid vervangen en de lampen ook. Schakelaar is getest bij de dealer en in orde. Ze hebben geen idee en de enige oplossing zou zijn om de draden van stadslicht door te verbinden om het op te lossen.....

Hopelijk weet iemand hier een andere oplossing?

Mistlichten en groot licht werkt perfwect. Indicator op dashbord ook in orde.

Bedankt!!!
 

Desperado

Forumguru
Is het relais ook getest en hoe hebben ze de schakelaar getest?
Door hem eruit te halen en op een andere auto te zetten?
 
Is het relais ook getest en hoe hebben ze de schakelaar getest?
Door hem eruit te halen en op een andere auto te zetten?

Ze hebben de schakelaar getest met de computer, en gemeten zoals ik begrepen heb. Je zegt een relais? Ik heb ze daar niet over gehoord, kan ik dat zelf ook nakijken?

Thks!
 

Desperado

Forumguru
Ik persoonlijk zou een schakelaar liever testen door hem even te vervangen met een andere.
Doormeten met computers levert niet altijd een storing op die er wel is.
Of je het relais zelf kunt testen weet ik niet.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met mijn Passat, ik heb toen de schakelaar uit de golf van mijn meissie erin geprikt en toen werkte het weer. (daarna een nieuwe gehaald natuurlijk en die van de golf weer in de golf gezet). Schakelaar was niet echt goedkoop dacht ik (iets van 30 of 40 euro uit m'n hoofd)
 

higgy

Forumguru
Die schakelaar gaat er op een bepaalde manier uit. Iets van knop een slag draaien en dan trekken. Zal even kijken of ik dat nog kan googlen.
 

EdK

Forumguru
Relais wat je schakelt zal onder de motorkap in een bak ergens zitten als er nu iemand de schakelaar aanzet dan zou je het relais moeten horen schakelen cq voelen schakelen ( Vinger opleg of schroevendraaier tegen oor en dan op relais )

Als relais wel schakelt dan is schakelaar in orde en kan het zijn dat relaiscontacten blijven steken of de bedrading van relais naar lamp is defect

Ps: Fotografeer je ook jonkvrouwen ??? :grin:
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn soortgelijke euvel hoorde (kon je ook voelen door je hand erop te houden) je het relais van de verlichting wel schakelen maar de lampen gingen niet aan. Ik heb er toen lang zelf naar gezocht en uiteindelijk heeft de VW dealer er een andere schakelaar in geprikt, toen was het gefixed. Misschien heb ik de oude nog ergens liggen kun je die eens proberen...
 
Gisterenavond de schakelaar losgehaald, stekker eraf gehaald terug geklikt aangedrukt en ik had licht..... echter van zeer korte duur want na een minuut branden beide lampen door geheel zwart glas.... dus nu op zoek naar die oorzaak. Spannigsmeter geeft ongeveer 14 volt aan maar dat is hetzelfde bij het stadslicht dus ik denk in orde? Ga vandaag eerst 2 nieuwe lampen kopen met een hoger wattage. Als iemand een tip heeft dan hoor ik het graag. Wordt vervolgd....
 

hekko

Lid
Dat is vreemd. Net of je een soort piekspanning gehad hebt. Twee lampjes die tegelijkertijd kapot gaan is wel heel toevallig. Kan duiden op een slechte accu...die zou piekspanningen moeten opvangen.
 

EdK

Forumguru
Als je 14 volt hebt is dit eigenlijk 2 volt teveel !!
Zou ook zo maar eens je spanningregelaar kunnen wezen die de spanning niet terugbrengt naar de gewenste 12V
Deze zit namelijk tussen de dynamo en de verdere installatie in, want een dynamo geeft nooit een constante spanning af en deze kan zelfs 19 tot 20 volt afgeven , doordat de elektronica dit niet echt fijn vind hebben we dus de spanningsregelaar om dit terug te dimmen naar de 12 Volt

Rotte schakelaar zou in principe er niet voot kunnen zorgen dat er 2 lampen stuk gaan want een schakelaar doet niets anders dan contact maken of verbreken !!

Dus een bezoekje aan de dealer zou zeker geen kwaad kunnen !!
 

van_der_P

Senior Member
Om die piekspanning op de verlichting te verkomen, kun je je verlichting het beste pas inschakelen als je motor loopt, en niet er voor
 
Contact gehad met de dealer, garantie is verlopen dus als dit verder onderzocht moet worden spreken we over enkele honderden euro's.... tja dan blijf ik maar lampjes vervangen ;) Tip gekregen van een kennis, zet er een weerstandje tussen, die kan de piek ook opvangen schijnbaaren kosten minder dan een euro. Voorlopig resultaat is dat het werkt en nu maar hopen dat ze blijven werken ... wordt vervolgd
 

higgy

Forumguru
Of je wilt ons niet begrijpen of je bent erg eigenwijs, met alle respect.
Een lichtschakelaar kost je een paar tientjes. Er even van uitgaande dat dit http://www.motoso.de/lichtschalter+...++skoda+fabia+6y5+2000+hannover-h28254364.htm het juiste type is (en anders zal het bedrag niet veel anders zijn) dan heb je er een voor € 40,-
Als je die nou eens in de plaats zet van je huidige schakelaar, dan werkt de boel òf weer normaal òf je kunt de schakelaar uitsluiten en bent € 40,- armer.

In het laatste geval gaat de teller wel lopen als je de dealer vervolgens de fout laat zoeken. In het eerste geval heb je mooi mazzel.
 

hekko

Lid
Contact gehad met de dealer, garantie is verlopen dus als dit verder onderzocht moet worden spreken we over enkele honderden euro's.... tja dan blijf ik maar lampjes vervangen ;) Tip gekregen van een kennis, zet er een weerstandje tussen, die kan de piek ook opvangen schijnbaaren kosten minder dan een euro. Voorlopig resultaat is dat het werkt en nu maar hopen dat ze blijven werken ... wordt vervolgd

sjah ik weet niet waar je weerstandje tussen wil zetten maar als je niet uitkijkt scheelt je dit vermogen op je koplampen en heb je minder zicht...dat is gewoon gevaarlijk.

daarbij is het niet normaal dat piekspanningen door je systeem heen gaan...als je koplampen daarvan kapot kunnen gaan dan kunnen ook andere electrische onderdelen sneuvelen en ben je verder van huis, slechte accu en defecte spanningsregelaar zijn hier als mogelijke oorzaak geopperd..zou ik zeker even laten nakijken voor je meer schade hebt.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou even een paar euro investeren in een spanningsregelaar, die kosten niet zo gek veel. Overigens is 14v redelijk normaal als je auto loopt. Als je de achteruitverwarming, verlichting en aanjager aanzet zul je zien dat de spanning zakt. Een dergelijke schakelaar zijn er bij de demontage bedrijven ook genoeg te vinden, dus ook dat hoeft neit de hoofdprijs te kosten. Dan weet je daarna wel waar je aan toe bent.
 
Bovenaan Onderaan