Opeens geen dimlicht meer

EdK

Forumguru
sjah ik weet niet waar je weerstandje tussen wil zetten maar als je niet uitkijkt scheelt je dit vermogen op je koplampen en heb je minder zicht...dat is gewoon gevaarlijk.

daarbij is het niet normaal dat piekspanningen door je systeem heen gaan...als je koplampen daarvan kapot kunnen gaan dan kunnen ook andere electrische onderdelen sneuvelen en ben je verder van huis, slechte accu en defecte spanningsregelaar zijn hier als mogelijke oorzaak geopperd..zou ik zeker even laten nakijken voor je meer schade hebt.


Dit had ik ook al vermeld, maar blijkbaar is minder licht en nieuwe lampjes steeds kopen goedkoper en veiliger !!??
Een universeelmeter heb je bij halfords op gamma voor een 10 euro en kun je simpel zelf uitzoeken wat het probleem is

Wat Hiigy ook al zegt een schakelaar is 40 eurie en is makkelijk zelf vervangbaar !!

Maar ja zo maakt een ieder zijn keuze !! daar zijn we mens voor !!

Maar ik hoop maar dat de piekspanning indedaad geen boordcomputer sloopt want dan worden prijzen met 2 nulllen gauw 3 nullen !!:945:
 
Als je 14 volt hebt is dit eigenlijk 2 volt teveel !!
Zou ook zo maar eens je spanningregelaar kunnen wezen die de spanning niet terugbrengt naar de gewenste 12V
Deze zit namelijk tussen de dynamo en de verdere installatie in, want een dynamo geeft nooit een constante spanning af en deze kan zelfs 19 tot 20 volt afgeven , doordat de elektronica dit niet echt fijn vind hebben we dus de spanningsregelaar om dit terug te dimmen naar de 12 Volt

En ik de afgelopen 16 jaar maar denken dat de spanning van het boordnet in een voertuig met een 12V accu met een draaiende motor 13,8 V bedraagt.

Enfin soit. Het doorbranden van je H7's door een stroompiek komt vrij regelmatig door. Daarom ook dat er in de handel adaptors te krijgen zijn om die pieken op te vangen.

Door de constructie van de gloeidraad van een H7 heb je een spoel. Een spoel heeft als eigenschap dat hij op schommelingen van de aangesloten spanning reageert door deze te willen opheffen. Wanneer je je wagen start zal je vast wel gemerkt hebben dat je radio en je lichten uitgaan. De spoel zal deze verandering willen opheffen een wekt zelf een compenserende spanning op. Hoe groter de impedantiewaarde van de spoel, hoe groter die opgewekte spanning, hoe groter de kans op een doorgebrande gloeidraad.

Een goeie adaptor zal dus een capaciteit moeten zijn om die spanningswisselingen op te heffen, en bestaat dus uit een condensator en niet uit een weerstand.
 
Met de verzamelde info gebeld met de importeur, en na aandringen komt er duidelijkheid, er zijn inderdaad meer gevallen bekend van dezelfde serie echter omdat dit maar af en toe gemeld wordt en het model zelf uit productie is wordt hier niets aan gedaan. Het dossier wordt wel weer actief gezet zodat als er ooit is een update is de dealers verwittigd worden. Gezien het probleem in de history staat zal er garantie zijn op alle schade die voortvloeid uit de eventuele piekspanning. De dealer is nog is gebeld en na overleg mag hij onder 'garantie' een dagje mijn auto doormeten en testen. Misschien is het probleem van mijn ventilator dan ook opgelost want die lijkt af en toe ook te stoteren alsof het contact op en af gezet wordt....
Er zal een software update worden gedaan. Staat op deplanning voor woensdag 17 september.... we wachten weer af....

En ik de afgelopen 16 jaar maar denken dat de spanning van het boordnet in een voertuig met een 12V accu met een draaiende motor 13,8 V bedraagt.

Enfin soit. Het doorbranden van je H7's door een stroompiek komt vrij regelmatig door. Daarom ook dat er in de handel adaptors te krijgen zijn om die pieken op te vangen.

Door de constructie van de gloeidraad van een H7 heb je een spoel. Een spoel heeft als eigenschap dat hij op schommelingen van de aangesloten spanning reageert door deze te willen opheffen. Wanneer je je wagen start zal je vast wel gemerkt hebben dat je radio en je lichten uitgaan. De spoel zal deze verandering willen opheffen een wekt zelf een compenserende spanning op. Hoe groter de impedantiewaarde van de spoel, hoe groter die opgewekte spanning, hoe groter de kans op een doorgebrande gloeidraad.

Een goeie adaptor zal dus een capaciteit moeten zijn om die spanningswisselingen op te heffen, en bestaat dus uit een condensator en niet uit een weerstand.
 

EdK

Forumguru
Kijk dat bedoel ik nou !! Men houdt zich als dealer vaak van de domme totdat we harder gaan zeuren /schreeuwen / dreigen ! , en dan gaat er een stoffige lade open en kan er opeens iets meer !! En krijg je de garantie dat als er door de pieken meer stuk gaat het gratis vervangen wordt

Heb het al eens eerder gezegd dat ons consumenten recht veel verder gaat dan menig mens beseft !!
En indien een dealer of importeur NEE zegt we het met zijn allen maar als zoette koek slikken terwijl dit niet hoeft !

Affijn voor jou hoop ik dat ze de 17e het probleem vinden en dat het wordt opgelost !!
Zou wel leuk wezen als de oorzaak gevonden wordt dat je het nog even vermeld, kunnen anderen ook in toekomst misschien profijt van hebben !!
 

hekko

Lid
Enfin soit. Het doorbranden van je H7's door een stroompiek komt vrij regelmatig door. Daarom ook dat er in de handel adaptors te krijgen zijn om die pieken op te vangen.

Door de constructie van de gloeidraad van een H7 heb je een spoel. Een spoel heeft als eigenschap dat hij op schommelingen van de aangesloten spanning reageert door deze te willen opheffen. Wanneer je je wagen start zal je vast wel gemerkt hebben dat je radio en je lichten uitgaan. De spoel zal deze verandering willen opheffen een wekt zelf een compenserende spanning op. Hoe groter de impedantiewaarde van de spoel, hoe groter die opgewekte spanning, hoe groter de kans op een doorgebrande gloeidraad.

In dat geval heb je het niet over een spanningspiek, maar zou de oorzaak een spanningsdip zijn (doordat de startmotor plotseling veel vermogen vraagt).

Het lijkt me sterk dat zelfinductie in zo'n geval kan leiden tot het doorbranden van de lamp want dat effect zou nog veel groter moeten zijn als je de lampen gewoon uitzet. Dan daalt de stroom door de spoel veel sneller en zou er dus een hogere inductiespanning moeten ontstaan.

Dus het lijkt mij dat het zelfinductieeffect verwaarloosbaar is.. maar het is moeilijk narekenen want de formules zijn nogal ingewikkeld.
 
Dus het lijkt mij dat het zelfinductieeffect verwaarloosbaar is.. maar het is moeilijk narekenen want de formules zijn nogal ingewikkeld.
Ik verdien mijn boterham met onderhoud op radio's en RADAR's, eerder HF dan DC.

Op HF vlak speelt het een enorme rol. Maar zoals je schrijft, het effect dat in een wikkeling of 10 met een diameter van amper 5 mm waar een vermogen van 55W aan een kleine 14V/DC wordt ontwikkeld zou inderdaad wel eens overroepen kunnen zijn.

't Is niet dat we over een haspel met 25 meter opgerold verlengsnoer hebben waar je een haakse slijper op wil aansluiten. Dàt moet je zelfs niet doormeten om te weten waarom je die bij gebruik best volledig afrolt.

Ik hoop in ieder geval dat er in de garage een bevredigende oplossing uit de bus komt.
Succes!
 
Het heeft even geduurd... sorry

Uiteindelijk heeft men mij naar een andere verdeler gestuurd. Die is tot de conclusie gekomen dat bij de inbouw van de lpg installatie men waarschijnlijk iets te ruig is omgegaan met de bedrading. Volgens zeggen is zowat het grootste deel (kabelboom ed.) vervangen en uiteindelijk nog onder garantie al was het meer de 'schuld' van de lpg inbouwer maar ik zeg er wel bij dat ik op dag 1 bij het afhalen van de auto al direct problemen had omde hoofdkabel doorgesneden werd onmdat die vast zat tuusen het koppelingsmechaniek....

Dus opgelsot en mijn dank aan jullie hulp!
 

ColinC

Lid
Misschien een hele flinke schop omhoog maar helaas zit ik nu ook met hetzelfde probleem.
Sinds ik vanochtend mijn achteruit rij licht heb vervangen branden mijn dimlichten niet meer.
Wel stadslicht, groot licht etc. etc. alles werkt verder.

Schakelaar er al uit gehaald maar zag er in orde uit, ook even eruit gehaald en weer in. Maar nog niks.
Lampen kunnen onmogelijk beide ineens kapot zijn.

Zekeringen van beide kanten voor de zekerheid vervangen maar ook nog niks.
 

Cordoba

Forumguru
Heel vaak is er intern in de schakelaar wat kapot. Destijds bij de inbouw van originele mistlampen heb ik iets van rond de 20 euro betaalt voor een andere lichtschakelaar (met mistlampfunctie vóór). Ik weet niet of je de originele lichtschakelaar nog hebt, anders kun je die even monteren om te checken of je dan wel dimlicht hebt. Controlelampje van je dimlicht brandt ook niet?

Andere optie: ik weet niet wat voor achteruitrijlampje je hebt geplaatst, maar als je dat even verwijderd, doet je dimlicht het dan weer?
 

ColinC

Lid
Opgelost.
Beide lampen waren dus toch kapot. Zaten van die Action dingen in. :bloos::bloos::bloos::bloos::bloos:

Achja heb nu wel 3 nieuwe zekeringen en weet hoe mijn lichtschakelaar eruit kan. Weer wat geleerd. :deuk:
 

Cordoba

Forumguru
Dat is toch wel vrij uniek, als links en rechts beiden de lampjes kapot zijn, is het vaak zo dat al een poosje(dagen/weken) is gereden met 1 kapotte lamp.
Zekeringen kun je het beste gewoon een assortimentsverpakking kopen met 10-20 zekeringen met diverse waardes, is per zekering stukken goedkoper, en als je 3 losse zekeringen koopt ben je een vergelijkbaar bedrag kwijt.

Overigens wel opletten: je hebt de normale maat steekzekeringen, maar het bovenste deel van de zekering kast bevat 'mini-steekzekeringen' en die moet je dus ook wat in reserve hebben.
 

ColinC

Lid
Naja beiden deden het gewoon altijd, en toen ineens niet meer. Vond het ook al zo raar daarom dacht ik niet gelijk aan kapotte lampen.

Ja klopt, heb een groot doosje met allemaal zekeringen. Alleen zijn inderdaad die grote, kleine heb ik niet dus zal ik ook nog eens kopen.
 
Bovenaan Onderaan