Opeens roken en walmen

Tallguy

Forumguru
Van het weekend is me opgevallen dat mijn Octavia, in tegenstelling tot het afgelopen jaar, opeens stukken meer is gaan roken uit de uitlaat. Donderdag viel het me voor de 1e keer op dat er echt walmen voorbij trekken aan de auto toen deze in z’n neutraal een poosje stond.
Afgelopen weekend heb ik het weer regelmatig zien gebeuren dat, nadat de motor een poosje stationair heeft gedraaid (files etc.) de motor weer wolken uitbraakt bij het optrekken. Dat doet de auto niet iedere keer (dus niet zomaar te reproduceren) maar toch ettelijke keren per dag.

Dit is dus iets dat voorheen nooit gebeurde.

Wat is me opgevallen de afgelopen weken? iet veel, behalve dat in de nacht van 12-13 mei het olielampje begon te branden. Ik heb altijd een liter olie in de auto die ik steeds van de dealer krijg. Ik heb de motor bijgevuld met een liter. Dit is redelijk standaard heb ik gemerkt want ik moet zelf iedere 10.000km een hele liter erin gooien. De peilstok geeft dus ook aan dat de olie stand/hoeveelheid goed is (niet te veel dus).Tot zover niet echt bijzonder.
Wat me wél opviel is dat, in tegenstelling tot voorgaande keren, het dit keer 2 uur(!) duurde voordat het lampje uitging. Normaal was dit in een paar minuten al uit. Ik heb er verder ook geen aandacht meer aan besteed omdat het lampje uit bleef.

Maar het roken is iets dat ik pas sinds donderdag zie. Net alsof er teveel roet/olie verbrand wordt. Ik maak me dus lichtelijk zorgen ook over de katalysator. Wat ik zelf aan de wolken zie is dat deze lichtblauwig/wittig zijn…doet me dus denken aan olie.

Gisteren het olie peil nog gecontroleerd met een koude motor….gaf aan dat er genoeg (niet teveel) olie inzit.



Ik heb de dealer dit inmiddels laten weten, nog geen reactie gehad. Eén van jullie een idee?
 

higgy

Forumguru
Mag ik je de tip geven eens een flesje "Wynn's Injectiereiniger voor dieselmotoren" toe te voegen aan een halve tank diesel? En vervolgens een stuk snelweg met wisselende en hogere snelheden te gaan rijden?
Let wel: Wynn's is geen rotzooi a la Slick, Wynn's is hoofdzakelijk kerosine dat je injectoren eens goed schoonbrandt. Kan zeker geen kwaad. Heb er (o.a. op het Xantia-forum) al heel wat mensen mee kunnen helpen en in het verleden mijn eigen Xantia al eens van een rare onregelmatige stationnairloop mee af kunnen helpen.

Wynn's is verkrijgbaar bij de autoshop en de betere benzinestations. Let op dat je de diesel-variant koopt.

Suc6!
 

purk

Senior Member
turbo die de geest gaat geven.........zeker in combinatie met veel hogere olie verbruik, dat word veroorzaakt door de turbo die te veel speling heeft en de olie als het ware opslurpt.
 

Tallguy

Forumguru
Vanochtend bij de dealer geweest. Die heeft een stukkie gereden, gaf aan dat er niets mis is met het vermogen, dus turbo en motor lijken in orde. Systeem gaf ook geen storing.
Afgesproken dat ik het in de gaten moest houden. Auto stond alweer buiten en we stonden nog wat na te kletsen toen de auto begon te roken. Monteur trapte even het gas in en ik moest heeeeeel snel wegrennen om de wolk te ontwijken :)
Duidelijk is dat er zo af en toe olie naar buiten wordt geblazen, maar het is niet constant en dat maakt het moeilijk.
Wel hebben ze het nu zelf gezien en merkten ze ook op dat de achterkant van de auto duidelijk viezer was van roet/olie dan normaal. Ook de vinger in de uitlaat vertelde de monteur dat er meer viezigheid naar buiten komt, maar de oorzaak weten ze dus nog niet.

Ik moet het maar in de gaten houden en als het blijft dan gaat de auto naar de dealer voor een grondige inspectie.
In ieder geval (zoals het er nu naar uitziet) geen probleem met turbo, cilinders of pakking)

EDIT: Oh ja..oliepeil is nog steeds in orde. Verbruik is dus niet schrikbarend hoger geworden de default 1ltr per 10.000KM) Auto lekt ook niet aan de onderkant.
 

Dutch4x4

Senior Member
Geen storingsmelding? Da's wonderlijk.

Maar ik kan meer roet op de achterbumper niet rijmen met witte rook...
 
Dit zou ik dus never nooit pikken. auto daar laten en andere mee. En niet terug voor het verholpen is. Wat een geauwehoer " in de gaten houden" .

Laat niet met je sollen kerel. Dat ding is duidelijk niet in orde ongeacht welke spannende oorzaak wij hier verzinnen. Maar ik neig meest naar koppakking. je kan dit makkelijk zelf testen door waterdop eraf te halen en iemand anders gas laten geven in zijn vrij. Als er bubbels komen is ie lek. Maar he, ik ben geen auto monteur, maar kan het wel worden als ik die reactie van je dealer hoor. tjonge jonge. Staat die al bij de referenties in onze dealer draad?

Sterkte
 

Ralph

Lid
Kan inderdaad een turbo probleem zijn... op het moment dat de turbo in onbalans is geraakt, gaat deze meer olie aanzuigen en de motor inblazen waardoor je grijze rook krijgt.

Fluit de turbo overduidelijk, of hoor je hem nouwelijks??

Gr

Ralph
 

Tallguy

Forumguru
Hoor de turbo niet meer of minder dan anders. Ook zat vermogen nog steeds.
Olie peil is ook niet te hoog, gewoon goed qua peil.
Vanmiddag op de terugweg ook geen rook gezien. Dat maakt het gewoon lastig voor die mensen om er iets over te kunnen zeggen. Ik kijk het dus gewoon ook nog ff aan.
 

Tallguy

Forumguru
Update: Auto gaat over 1,5 week naar de dealer ter controle. Vandaag was het nl weer raak (gisteren in de file trouwens ook tot groot ongenoegen van de auto's achter me.

Dealer daarom het volgende verslagje gemailed:

[FONT=&quot]Vanmiddag merkte ik het volgende op waar jullie wellicht iets aan hebben:[/FONT]
[FONT=&quot]De motor rookte 7x binnen 15 minuten. Dat was terwijl we in dorpjes reden, tussen de 1500 en 2000toeren in de 2e of 3e versnelling. Als de motor dan een paar minuten in dat toerengebied zat en daarna werd waar meer gas gegeven (stoplicht of einde 50km/h zone) rookte de motor verschrikkelijk.[/FONT]
[FONT=&quot]Bij het thuiskomen stond de auto stationair...ik wachtte een minuut en gaf toen gaf om te zien wat de motor zou doen (dit omdat deze situatie door Evert-Jan ook werd gebruikt) en inderdaad....weer hele rookwolken die eruit kwamen (tot 2x toe).[/FONT]

[FONT=&quot]Boven de 2000toeren lijkt ie het dus niet te doen.[/FONT]

[FONT=&quot]Misschien hebben jullie hier iets aan?[/FONT]

Ben benieuwd of iemand op het forum het bovenstaande nu beter kan inschatten qua mogelijke oorzaak.
 

purk

Senior Member
Ik blijf bij mijn Turbo verhaal, ik denk toch echt dat deze de geest aan het geven is, laat ze eens de speling op het asje controleren/of beschadiging van de schoepenwiel.......je zou niet de eerste zijn die dit heeft.
 

VEEJAY

Forumguru
Purk, speling in de turbo (as) zou ongeveer zo klinken??:

[video=youtube;KrRV3gZ2Ntc]http://www.youtube.com/watch?v=KrRV3gZ2Ntc[/video]

Als dit niet speling van de turbo is, wat veroorzaakt dit geluid dan wel?

(wie heeft dit fluit geluid trouwens nog meer op hun diesel?)
 

blacktdi

Actief lid
Bijna zeker weten dat het de turbo is. Die lekt olie langs de as. Nieuwe erin, je zal niet de eerste zijn.
 
Bovenaan Onderaan