Nou, de turbo is vervangen. Tot nu toe geen rookwolken meer gezien. Het is echter een bekend zwak punt onder de motorkap. Turbo draait op x-duizend toeren en een normaal lager schijnt dat niet aan te kunnen, dus wordt er een oliekering of olie-lager gebruikt. Als er speling komt in het asje kan er olie weglekken cq weg geperst worden wat naar buiten wordt geblazen. Iedereen raad ik dus bij deze aan dit in de gaten te houden.
Wat betreft het gebok; een monteur heeft hierover contact gehad met de TD van Pon en die wist het volgende te vertellen:
Het schijnt zo te zijn dat de 2.0TDI's inderdaad dusdanig veel vermogen kunnen leveren dat de koppeling hier op den duur last van zal krijgen. Bij het op laten komen van de koppeling zakt het toerental iets. Het motormanagement wil dit opvangen en geeft iets gas bij. Het aangrijpen van de koppeling in zo'n situatie schijnt ertoe te resulteren dat het motorblok zelf(!) gaat schudden, wat je als bestuurder/passagier voelt als gebok.
In dit verhaal werd ook nog ets gezegd over tegen roterende vliegwielen die ook betrokken zijn in dit fenomeen.
Pon weet hiervan af, het schijn primair bij de 2.0's te gebeuren, ook bij de andere VAG auto's met dit blok.
Pon zal echter nies vervangen omdat dat niet vergoed wordt volgens Pon.
Bij deze daarom de vraag of de 2.0TDI eigenaren op dit forum zich willen melden die dit gebok ook hebben en hoeveel KM er op de teller staat. Bij mijn auto begon het rond de 30K, ondertussen 44K gelopen. Het aantal KM's schijnt echter los te staan van het wel of niet optreden v/h probleem.
Ik weet niet weet niet hoe jullie hierover denken, maar het is een apart iets. Vanochtend gaf ik bewust iets gas bij met het wegrijden (dat was de tip van de monteur), maar ondanks dat toch gebok. Dit deed me toch weer twijfelen aan het verhaal van Pon, omdat het gebok dan juist niet(!) zou kunnen optreden omdat het toerental goed blijft.
Ik zal dat laatste ook even naar de dealer sturen. Desnoods dat ik Pon ook in sein om meer info te krijgen.
Oh ja...voor de mensen die mij persoonlijk hebben gezien....iemand van 2mtr past niet goed in een Roomster. Ik kwam steeds met mijn knie tegen de middenconsole aan net onder de radio. Pijnlijk en irritant, dus na 10km gereden te hebben heeft Kensei een retourtje dealer gedaan en een andere O2 meegekregen (die er nog niet was toen ik mijn auto inleverde)