Opeens roken en walmen

Tallguy

Forumguru
UPDATE: Kreeg net een telefoontje van de dealer. Los van mijn mail over de turbo (wat jullie aangaven) hadden ze zelf al contact opgenomen met PON en wat denk je? de turbo gaan ze vervangen! Dus geen onbekend verhaal maar duidelijk dat meerdere mensen het schijnbaar hebben (gehad).

Goed van jullie !!! Petje af :)
 

VEEJAY

Forumguru
ik rij inmiddels ook al met een tweede turbo rond, net nog vervangen voor de garantie van 2 jaar afliep.
 

Tallguy

Forumguru
moet ik nog rekening houden met een ander rij-gedrag (van mij als bezitter van het gaspedaal :) )als ik de nwe turbo erin heb zitten?
Dus weer een soort van "inrijden/inlopen" van de turbo of gewoon normaal gedrag?

Ik vroeg de dealer trouwens of ik nu een gasturbineturbo :24: zou krijgen, maar helaas...dat gaat niet gebeuren :smirk:
Reactie van de dealer was wel okay "Dat zou je wel willen he? Maar helaas joh...dat kan niet" :1819:
 

Tallguy

Forumguru
Nou, vandaag staat mijn occi bij de dealer. De chef werkplaats vertelde me dat er vandaag nog een O2 bij ze stond om de turbo te laten vervangen. Die was steeds meer een meer gaan fluiten en daarom moest die vervangen worden.

Iemand van hier? Ik dacht me nl te kunnen herinneren dat een van jullie zoiets laatst typte.
 

Ralph

Lid
Nou, vandaag staat mijn occi bij de dealer. De chef werkplaats vertelde me dat er vandaag nog een O2 bij ze stond om de turbo te laten vervangen. Die was steeds meer een meer gaan fluiten en daarom moest die vervangen worden.

Iemand van hier? Ik dacht me nl te kunnen herinneren dat een van jullie zoiets laatst typte.

Kan inderdaad een turbo probleem zijn... op het moment dat de turbo in onbalans is geraakt, gaat deze meer olie aanzuigen en de motor inblazen waardoor je grijze rook krijgt.

Fluit de turbo overduidelijk, of hoor je hem nouwelijks??

Gr

Ralph


Dat was ik dus! Mijn hele motor is in de soep gelopen door een defecte turbo, heb nu een hagelnieuw blok erin liggen bij 55.000 kilometer. Eerste tekenen van de defecte turbo.... steeds harder fluiten!
 

___JC___

Forumguru
Hoeveel pk had ie ook alweer voordat ie stuk ging? Kan dit te maken hebben met het feit dat ie gechipt was?
 

purk

Senior Member
moet ik nog rekening houden met een ander rij-gedrag (van mij als bezitter van het gaspedaal :) )als ik de nwe turbo erin heb zitten?
Dus weer een soort van "inrijden/inlopen" van de turbo of gewoon normaal gedrag?

Ik vroeg de dealer trouwens of ik nu een gasturbineturbo :24: zou krijgen, maar helaas...dat gaat niet gebeuren :smirk:
Reactie van de dealer was wel okay "Dat zou je wel willen he? Maar helaas joh...dat kan niet" :1819:

Ik zou na een snelle rit, bij stil stand niet gelijk de motor uitzetten, maar laat hem een minuut stationair draaien en zet hem dan uit, dat geef je de turbo tijd om af te koelen en langzaam te gaan draaien. beetje oliedruk en dus smering vind de turbo wel fijn als hij nog heel hard draait van het planken..
 

Ralph

Lid
JC: 200PK
Pon is bij de dealer wezen kijken en de motor onderzocht nadat deze total-loss was verklaard. Ze wilde het namelijk niet vergoeden. Na inspectie is gebleken dat het asje van de turbo gebroken was ( waarschijnlijk door een productiefout ) en het dus niet aan de tuning lag!
Daarna perfect opgelost!!
 

VEEJAY

Forumguru
Leuk dat Pon komt kijken of ze het kunnen wijten aan tuning om eronder uit te kunnen.

De turbootjes van de 2.0TDI zijn niet al te best dat weten ze heel goed.
 

Tallguy

Forumguru
Nou, de turbo is vervangen. Tot nu toe geen rookwolken meer gezien. Het is echter een bekend zwak punt onder de motorkap. Turbo draait op x-duizend toeren en een normaal lager schijnt dat niet aan te kunnen, dus wordt er een oliekering of olie-lager gebruikt. Als er speling komt in het asje kan er olie weglekken cq weg geperst worden wat naar buiten wordt geblazen. Iedereen raad ik dus bij deze aan dit in de gaten te houden.

Wat betreft het gebok; een monteur heeft hierover contact gehad met de TD van Pon en die wist het volgende te vertellen:
Het schijnt zo te zijn dat de 2.0TDI's inderdaad dusdanig veel vermogen kunnen leveren dat de koppeling hier op den duur last van zal krijgen. Bij het op laten komen van de koppeling zakt het toerental iets. Het motormanagement wil dit opvangen en geeft iets gas bij. Het aangrijpen van de koppeling in zo'n situatie schijnt ertoe te resulteren dat het motorblok zelf(!) gaat schudden, wat je als bestuurder/passagier voelt als gebok.
In dit verhaal werd ook nog ets gezegd over tegen roterende vliegwielen die ook betrokken zijn in dit fenomeen.
Pon weet hiervan af, het schijn primair bij de 2.0's te gebeuren, ook bij de andere VAG auto's met dit blok.
Pon zal echter nies vervangen omdat dat niet vergoed wordt volgens Pon.

Bij deze daarom de vraag of de 2.0TDI eigenaren op dit forum zich willen melden die dit gebok ook hebben en hoeveel KM er op de teller staat. Bij mijn auto begon het rond de 30K, ondertussen 44K gelopen. Het aantal KM's schijnt echter los te staan van het wel of niet optreden v/h probleem.

Ik weet niet weet niet hoe jullie hierover denken, maar het is een apart iets. Vanochtend gaf ik bewust iets gas bij met het wegrijden (dat was de tip van de monteur), maar ondanks dat toch gebok. Dit deed me toch weer twijfelen aan het verhaal van Pon, omdat het gebok dan juist niet(!) zou kunnen optreden omdat het toerental goed blijft.

Ik zal dat laatste ook even naar de dealer sturen. Desnoods dat ik Pon ook in sein om meer info te krijgen.

:ot:Oh ja...voor de mensen die mij persoonlijk hebben gezien....iemand van 2mtr past niet goed in een Roomster. Ik kwam steeds met mijn knie tegen de middenconsole aan net onder de radio. Pijnlijk en irritant, dus na 10km gereden te hebben heeft Kensei een retourtje dealer gedaan en een andere O2 meegekregen (die er nog niet was toen ik mijn auto inleverde)
 

___JC___

Forumguru
Ik heb het sinds 25.000 km denk ik, zit nu op 33.000 km. Hoeveel gas ik ook geeft hij doet het alleen maar als de auto koud is.
Ik geloof meer in het verhaal van de veren in het 2e massavliegwiel. Het schijnt alleen niet erger te worden bij mij. Als de zomer straks voorbij is en de temperaturen beginnen weer te zakken zal het zeker erger worden en dan ga ik meteen weer langs de dealer voor een nieuwe koppeling.

PS: 2.10 meter past ook niet in een Roomster.
:)
 
Bij mij bokt tie alleen bij het eerste verkeerslicht bij het wegrijden. Daarna nergens meer last van. Het stoort me niet echt. Kilometerstand op dit moment ongeveer 65k.
 

Ralph

Lid
Ik heb de nieuwste motormanagement software laten updaten, daarna loopt de motor een stuk rustiger én stiller!

Heb jij al de nieuwste software in laten lezen??
 

___JC___

Forumguru
Als je de motormanagement update laat uitvoeren dan is je chiptuning toch weg of zie ik dat verkeerd?!!!
 

Ralph

Lid
Nee hoor JC, je hebt helemaal gelijk!! Maar zijn wagen is toch niet gechipt??

Ik heb eerst alle nieuw software updates in laten laden, en daarna opnieuw laten chippen!
 

sitechris

Donateur
Nee hoor JC, je hebt helemaal gelijk!! Maar zijn wagen is toch niet gechipt??

Ik heb eerst alle nieuw software updates in laten laden, en daarna opnieuw laten chippen!


geldt dat ook voor Abt chiptuning? Die gegevens kunnen ze toch inlezen bij de dealer en daar rekening mee houden?
 
Bovenaan Onderaan