Opmerkingen over de 1.2 tsi.

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en dus ga ik me even voorstellen. Ik ben Leigh en ik ben afkomstig uit België.

Ik rij momenteel een golf iv, maar omdat deze geen in hoogte verstelbare zetels heeft is hij te klein. Ik ben namelijk 2 meter en dus kwam ik via collega's op de Octavia combi 3, prachtige auto trouwens. Nu zit ik met een dilemma. Ik ben pas 21en dus zit ik met een hoge verzekeringskost indien ik 1.4 tsi zou nemen en dus zou ik nog 2 jaar met mijn vw moeten rijden om een lagere verzekeringskost te hebben. Op vraag van mijn verzekeringsmakelaar heb ik dus eens gekeken naar de 1.2. Alleen heb ik een gevoel dat de motor te klein is voor zo een grote station.

Wat vinden jullie van de 1.2 tsi?

Alvast bedankt!
 

Race Eend

Forumguru
Prima motor, de 1.2 TSI is echt een heel volwassen motor. Ook in de grotere Octavia prima mee te rijden.

Je kunt evt altijd nog een tuning overwegen, dan levert de 1.2 TSI zelfs meer dan de originele 1.4 tsi.
 
Prima motor, de 1.2 TSI is echt een heel volwassen motor. Ook in de grotere Octavia prima mee te rijden.

Je kunt evt altijd nog een tuning overwegen, dan levert de 1.2 TSI zelfs meer dan de originele 1.4 tsi.

Waar kun je dan dergelijke tuning laten uitvoeren? En hoe zit dit met de verzekering?
 

VWim

Forumguru
@Race Eend is werkzaam bij JD Engineering, absoluut een goede partij voor een dergelijke tuning. Aangezien je uit Belgie afkomstig bent zou je ook VAG Techniek kunnen contacten. Ook een prima partij.
 

Noord26

Forumguru
Je gevoel is onterecht. Duidelijk heb je er nog niet mee proef gereden..
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb dezelfde motor in mijn Yeti. Beslist niet te zwak die motor, hoor. Ik heb hem idd wel laten tunen (bij JD) en dan rijdt hij nog lekkerder.
 

RoelF

Forumguru
De 1.2 heeft het zelfde vermogen, maar ik verwacht dat ie een stuk vlotter zal aanvoelen door de turbo en het lekkere brede koppelgebied. Zeker gaan proefrijden.
 

Blacky

Forumguru
Allereerst welkom op het forum Leigh. Wat betreft of hij vlot genoeg is dat denk ik wel. Probeer eens om een proefrit te maken in een 1.2 en beoordeel dan of hij voldoet aan je wensen. Ik heb alleen ervaring met diesels.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je bedoelt, vanaf 120 vlot versnellen, dan gaat dat prima. Wel even terugschakelen natuurlijk. En dat gaat dankzij de tuning natuurlijk wel nog net wat vlotter
 
Ik zal zeker eens proberen om een testrit uit te voeren met een 1.2 tsi. Fijn om te horen dat die vlot genoeg is.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit met de regelgeving omtrent tuning maar ik weet dat ze hier in België er streng tegen optreden. Je kan het wel aangeven aan je verzekering maar ik heb gehoord dat de auto dan buiten de fabrieksgarantie valt én dat je wagen dan niet meer conform het gelijkvormigheidsattest is, natuurlijk weet ik niet 100 % hoe het in elkaar zit..
 

Race Eend

Forumguru
Het is natuurlijk heel wat anders als je een auto met allerlei opsmuk, grote remmen, dikke wielen, 5 cm bodemspeling, dikke rioolpijp uitlaat etc hebt. Dát zijn getunde auto's.

Het gekke is dat 90% van de Belgische klanten die ik krijg, ondanks alle strenge jaarlijkse keuringen in België, veel meer aan (optische) tuning doen dan de Nederlandse klanten.

Een auto met een ander stukje software, is natuurlijk niet echt iets waar veel mensen problemen mee krijgen.
 

Pollewop

Forumguru
Ik rij nu bijna drie weken in een nieuwe OC3 1.2 TSI, en de motor voldoet prima, terwijl ik nog niet alles "eruit gehaald" heb ivm de inrijperiode.
Ik merk wel dat het geen "scheurijzer" is. Zoek je dat, kies dan voor de 1.4 TSI.
De 6de versnelling heeft een duidelijk "overdrive"-karakter bij de 1.2. Wil je vlot inhalen op een twee-baansweg, dan schakel je het liefst terug. Verder vind ik de motor aangenaam stil en zuinig. ( ca. 6,1 L op 100)
Al bij al heb ik het gevoel dat ik niets te kort kom met de 1,2 TSI...

Succes bij je keuze...:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ik vraag mij af hoe je jezelf toch al druk kunt maken voor dat beetje extra premie aan verzekering als je bekijkt hoeveel de auto in BE kost ivm NL. En dat heb ik het nog niet over de motorrijtuigenbelasting, verzekering en brandstof in NL; puur het aanschafverschil in prijs dankzij de NL-BPM..
 

Pollewop

Forumguru
Ik vraag mij af hoe je jezelf toch al druk kunt maken voor dat beetje extra premie aan verzekering als je bekijkt hoeveel de auto in BE kost ivm NL. En dat heb ik het nog niet over de motorrijtuigenbelasting, verzekering en brandstof in NL; puur het aanschafverschil in prijs dankzij de NL-BPM..

Ja... Ik blijft altijd lastig vinden om in iemands portemonnaie te kijken. Ik kan me voorstellen dat een verschil in verzekeringspremie echt wel een "barriere" kan zijn. En hoeveel is een "beetje"?
 
Bovenaan Onderaan