Oranje motorlampje blijft branden

Cordoba

Forumguru
Lambdasonde die eerst even de hik heeft gehad en later definitief is overleden lijkt de meest logische verklaring, en dit kan ook het hoge verbruik verklaren. Alleen het lampje dat uitgegaan is...

Gezien het nogal extreme meerverbruik krijg ik de indruk dat de lambda ná de kat als eerste is overleden. De enige logische verklaring die ik kan bedenken voor het uitgaan van het MIL na 3 weken, is dat de eerste lambdasonde zo zwaar vervuild is dat ie ook niet meer behoorlijk meet, en het MIL daarom geen afwijking meer meet. Besef wel dat doorrijden onder deze omstandigheden ook ten koste gaat van de levensduur van de katalysator, zodat je uiteindelijk voor nog veel hogere kosten komt te staan.

@ventovice Overigens een paar weken terug zag ik in Zoetermeer een zelfde paarse O1 staan bij de Bouwhof.
 

ventovice

Senior Member
thnx Cordoba!
Ik begrijp je verhaal ongeveer, maar wat betekenen de letters 'MIL' eigenlijk letterlijk?
Jij zegt dus min of meer:
waarschijnlijk werkt de eerste lambdasonde vóór de kat niet meer naar behoren en is de tweede lambdasonde ná de kat zelfs inmiddels overleden.

PS:
Als je nog eens een paarse O1 ziet, maak dan snel een foto voor mij; IK heb nl. nog nooit een ander exemplaar dan de mijne gezien.... Ik was het iig niet, daar in Zoetermeer...
 
Kreng brandt bij mij ook weer sinds vorige week maandag :(. Dik 1500 km gereden in de vakantie zonder problemen en nu is het weer feest.
 

d3ntist

Nieuw lid
hier ook weer feest. heb mijn 01 uit 2008 nu sinds juni. al paar keer mil lampje richting garage oh niets ernstigs... dus gereset. daarna stond ik er bijna elke week. Bleek de thermostaat en voorste lambdasonde kapot.
Nu nog geen week na reparatie weer feestverlichting. Probeer hem vanavond uit te lezen bij een kennis, anders morgen weer op naar garage.
het is een 1.6 demarrage met 170000 op de teller. iemand nog suggesties? misschien EGR klep ?
 

Joske

Forumguru
Ik weet niet beter als dat het door de nokkenas timing geregeld is
je hebt gelijk.. :bloos: :bloos: :bloos:

maar ik heb de SSP van onze motoren (omwille van een persoonlijke belofte mag ik deze hier niet posten, sorry) en ik heb de carterontluchting verward met het EGR-verhaal, weet zelf ook niet zo goed hoe ik bij dat idee kom. Er wordt namelijk gesproken over de blow-bygassen van oa de carterontluchting:

Naamloos.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@ventovice Je hebt me perfect begrepen, en de afkorting MIL is door @Joske al verklaard. Overigens kom je de uitdrukking MIL bijvoorbeeld ook regelmatig tegen op de site van Gerrit Speek (foutcodes) en op bijvoorbeeld een site als 'problemcar' Ik heb met de phone een foto van die paarse O1 gemaakt, zal binnenkort even kijken om 'm op het forum te plaatsen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
ik heb de carterontluchting verward met het EGR-verhaal, weet zelf ook niet zo goed hoe ik bij dat idee kom. Er wordt namelijk gesproken over de blow-bygassen van oa de carterontluchting:

Gelukkig is het allemaal minder erg, ik zag mijn nachtrust al veranderen in een nachtmerrie (Nederlands voor boze droom) :thumbsup:
 

d3ntist

Nieuw lid
@Skoda-MAN
@Joske
thnx voor het meedenken.

heb hem net uitgelezen en krijg 3 foutmeldingen
3 Faults Found:
16521 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2
P0137 - 35-10 - Signal too Low - Intermittent
16554 - Fuel Trim; Bank 1
P0170 - 35-00 - Malfunction
16520 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2
P0136 - 35-10 - Malfunction in Circuit - Intermittent

dit terwijl de voorste lambdasonde afgelopen maandag is vervangen (geldt voor p0136)
wat opvalt is dat storingen zich vooral voordoen bij natweer, waardoor je bijna vermoedt dat er ergens een slecht stekkertje zit of zoiets

morgen bij daglicht eerst nog maar eens de zekeringen nalopen. en dan weer terug naar de garage gelukkig nog garantie.
 

d3ntist

Nieuw lid
In de kennisbank staat een verhaal over chemische heelmeesters, misschien heb je daar wat aan.

hmm nu ik het artikel vluchtig doorlees. besef ik opeens dat gisteravond mijn tank behoorlijk leeg was doet miss toch vermoeden van iets qua vervuiling op een sensor maar toch gek dat de nieuwste sensor gelijk weer storing geeft.

suggesties nog steeds welkom ;)
 

d3ntist

Nieuw lid
nou om dit topic positief af te sluiten.

na vervangen 2 sensoren had ik toch nog problemen (na 800 meter rijden weer mil)
ze zijn er twee dagen mee bezig geweest (krijg je miss als je de auto bij een andere dealer haalt dan skoda) maar het zat uiteindelijk in de connector.
so far so good hou mijn vingers nog ff gekruist maar lijkt erop dat het goed zit :)
 
Bovenaan Onderaan