Over-ijverige regensensor?

Tallguy

Forumguru
Ik merk aan mijn O2 dat de regensensor nogal overijverig wil zijn. Bij een miezerbuitje gaat ie van interval redelijk snel naar de default wip-wap stand, en soms zelfs naar de ultra-snelle stand. Switch staat dan in stand 1 (meest links)

Vind ik zelf erg onhandig en ziet eruit alsof ik een blinde kip ben die niet door een natte voorruit kan kijken.
Hebben hier meer mensen last van? Kan dit aangepast worden?
De voorruit zelf is schoon, dus dat kan het niet veroorzaken.

Karstieman

Forumguru
Dat heb ik ook.
Het ligt er aan hoeveel druppeltjes rond je sensor vallen.
Als er toevallig veel regen op je sensorgebied terecht komt, dan begint ie stevig te wissen.
Maar laat 'm maar eens tekeer gaan, want hij checkt ongeveer elke 10 seconden weer de hoeveelheid regen.
Dus na 10x hard wissen, kan hij zomaar weer op de laagste intervalstand terechtkomen. /forum/images/graemlins/smile.gif

Ericpeeke

Actief lid
Vreemd, ik heb juist een tegengestelde ervaring, dus met een 'te luie' regensensor. /forum/images/graemlins/wink.gif.
Is de gevoeligheid van de sensor op een of andere manier bij te stellen door de dealer? Zelfs als ik het knopje op de hoogst mogelijke gevoeligheid zet, vind ik dat-ie meestal net niet vaak genoeg wist. Heb ik de afgelopen week vaak kunnen constateren /forum/images/graemlins/smirk.gif. Dan moet ik tussendoor even handmatig wissen. Dan vraag je je af waar je dan zo'n automaatje voor hebt? /forum/images/graemlins/crazy.gif
Soms vind ik het oude systeem van de regelbare interval, zoals ik dat op m'n Fabia had, toch praktischer..

SkodaMan

Actief lid
Ik heb dezelfde ervaring maar dan met een VW Bora. Deze was ook te gevoelig. Als er zout gestrooid was gingen de ruitenwisser zo lang door dat er (zout)strepen getrokken werden. De dealer was niet in staat dit te verhelpen. Mijn O2 doet dit gelukkig wel goed.

De Bora was van het vorige platform en had nog geen CANbus. Het nieuwe platform met CANbus (O2 dus ook) heeft wellicht een mogelijkheid om het in te stellen. Op de meeting bij Pon op 30 juni kunnen we hier natuurlijk vragen over stellen.

Al eens gevraagd bij de dealer en het is niet aan te passen.

Wat bij mij wel werkt is door het palletje naar links te duwen wanneer de ruitenwissers helemaal "uit"staan en daarna de ruitenwissers op "automatisch" te zetten. Dit doe ik wel eens indien mijn ruitenwissers niet reageren op druppels. Of in ieder geval te langzaam. Wat Karstieman vertelde over die 10 seconden komt mij niet bekend voor, mijn ruitenwissers reageren direct wanneer er te veel water op de sensor komt.

Het bovenstaande trucje kan dus ook andersom toegepast worden door eerste het palletje helemaal naar rechts te duwen en dan pas de automatische stand in te schakelen.

Karstieman

Forumguru
@Rogier: Ik bedoel ook dat ze direct reageren bij water, maar dat ze (eenmaal geactiveerd) even de tijd nodig hebben om weer over te gaan in een andere intervalstand.

Ik heb bij mijn O1 ook zo'n overijverige regensensor. Sta je in de file met een klein beetje miezer en dan gaat dat ding plotsklaps zich enorm lopen aanstellen in de turbostand. Dan doe ik altijd even de handle 1 standje omlaag en gelijk weer omhoog. Niet ideaal, maar het werkt.

ougie

Forumguru
Die van mij lijd soms een geheel eigen leven, zelfs als het kurk droog is gaat hij soms ineens eenmalig heen en weer. Ik noem dat de vriendelijkheid van mijn Skoda. Hij zwaai gewoon even. /forum/images/graemlins/bye.gif

TDI_DSG

Senior Member
Ik hem mijn octavia nu 2 weken en ook ik vind de regensensor veel te ijverig. Heeft iemand dit probleem al eens bij Pon aangemeld?

beter zo dan zoals ik hem had in mijn 206-je
Dan rijd je in een regenbui langs een vrachtwagen....
en dan krijg je een bult water te voorduren en de
ruitenwissers bleven gewoon liggen...

Ik ben benieuwd hoe het gaat met mijn O2 straks,
want dan voor het eerst sinds mijn 206 (1999) weer
een regensensor.

Frankie

Actief lid
bij mij doet ie t de laatste tijd ook zoals het hoort. Mss is de mijne al een beetje versleten en niet meer zo overijverig ??? /forum/images/graemlins/471.gif

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: stratotommy</font><hr />

beter zo dan zoals ik hem had in mijn 206-je
Dan rijd je in een regenbui langs een vrachtwagen....
en dan krijg je een bult water te voorduren en de
ruitenwissers bleven gewoon liggen...

Ik ben benieuwd hoe het gaat met mijn O2 straks,
want dan voor het eerst sinds mijn 206 (1999) weer
een regensensor.

[/ QUOTE ]

Je hoeft hem itt de 206 niet op automatisch te zetten iedere keer als je start (mijn vriendin heeft een 206 XS Pack)

Remco28

Actief lid
Die van mij is weer te lui,rij je bijvoorbeeld langs een vrachtwagen doen ze niks.
Ik vind dit echt ook onzin om dit op een auto te hebben(sorry mijn mening).
Een normale interval stand bij mijn vorige auto's deed het nog beter.
Het zelfde als met de verlichting op tunnelstand:gaan veel te laat aan en reageren ook traag(bij mij altans).
Wat krijg je hierna?automatische autoradio op jouw smaak van muziekzenders?velgenverwarming?automatische knipperlichten?automatisch de portieren open als je komt aangelopen?
Kortom gewoon onzinnige accessoires,auto rijden moet wel autorijden blijven zeg.
Maar ja,het zit er standaart op(elegance)anders had ik het zeker niet genomen.

Okki

Donateur
Even een vraagje over de sensor (waarschijnlijk staat het al ergens, maar ja)

Ik wil gaan voor de O2 Ambiente met wat toeters en bellen, dit mede omdat ik de sierlijsten in de Ambiente mooier vindt dan in de Elegance (smaak, zak maar zegge)
Nu doet het feit zich voor dat een zeer complete Business Edition goedkoper is dan een Ambiente met toeters en....

Nu dan de vraag:
Ik gebruik zelf heel vaak de (regelbare) interval. Kan dat nog met de regensensor, of is die regensensor de interval.
(m.a.w. kan je de snelheid zelf bepalen of niet?)

Anders wil ik toch maar geen Business Edition (hoe leg ik dat mijn baas uit!?!?!?)

MMM

Lid
Regensensor? Ruitenwissers??? ... Die gebruik ik eigenlijk nooit.

(gewoon een sileconen poetsmiddel op je ruit smeren, waait het er gewoon af /forum/images/graemlins/cool.gif )

VEEJAY

Forumguru
Je kunt de gevoeligheid installen met de intervalknop, als je dus op autostand staat.

Bij mij werkt het verder prima naar behoren, alleen wist hij weleens op een droge raam.

Okki

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

alleen wist hij weleens op een droge raam.

[/ QUOTE ]

Tsja, dat gebeurt mij ook wel eens ZONDER regensensor.

Dus toch maar een Business Edition met regensensor?
(En dan andere strips laten monteren uit de Ambiente?, passen ook mooier bij het RS middenconsole frontje) /forum/images/graemlins/uitlachen.gif

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: okki</font><hr />
Nu dan de vraag:
Ik gebruik zelf heel vaak de (regelbare) interval. Kan dat nog met de regensensor, of is die regensensor de interval.
(m.a.w. kan je de snelheid zelf bepalen of niet?)

[/ QUOTE ]
Je kunt alleen de "gevoeligheid" van het zaakje instellen. De sensor bepaalt de interval. Maar zoals je in bovenstaande berichten leest werkt de ding in de meeste gevallen "standaard" al niet naar wens. Dus die gevoeligheid maakt het ook niet veel beter. Uitgezonderd bij mij, want bij mij werkt e.e.a. nu wel naar tevredenheid.

Bovenaan Onderaan