Overweging aankoop skoda fabia combi

kevchenko

Nieuw lid
Ik ben aan het overwegen om een skoda fabia combi 1.2 TDI te kopen.
Ben zo goed als bijna overtuigd om deze wagen aan te schaffen.
Al heb ik nog een 3-tal vraagjes

Hoeveel toeren draait deze wagen aan 120 en 130?
Maakt hij veel lawaai, of is hij eerder stil? Ook bij hoge toeren?
Ik doe 25-30.000km per jaar, waarvan 20.000 autosnelweg. Is deze 1.2 TDI voldoende om dit aan te kunnen? Ik heb geen zware voet en hoef zeker geen zware motor te hebben. rij nu met een 1.5 dci 82pk

Greenliner

Senior Member
*-Eerste versnelling>1000 tpm =9km/u. Tweede versnelling>1000tpm=15km/u Derde versnelling>1000tpm=26km/u Vierde versnelling>1000tpm=37km/u Vijfde versnelling>1000tpm=49km/u. Dit zijn echte kilometers, de teller zal iets meer aangeven.

120km/u in vier =3243 tpm, 130km/u in vier=3513 tpm.
120km/u in vijf =2448 tpm, 130km/u in vijf =2653 tpm.

Ik heb de Fabia nog niet in bezit, je andere vragen kunnen wellicht door anderen beantwoord worden.

Groeten

geluidsnivo vind ik meevallen ligt er ook aan wat je gewend bent natuurlijk. ik zou zeggen maak een proefrit en ontdek het zelf!

FredV

Banned
Inderdaad, ervaar het zelf met een proefrit.
Er is niets zo subjectief als geluid en comfort ervaren.

robbiebee

Actief lid
Mijn ervaring is ( na een uitgebreide proefrit) dat het geluid van de GL niet harder is dan het tijdens het rijden van 130 km/per uur als mijn huidige Fabia Combi 1.4 benzine. Voor de proefrit had ik ongeveer de zelfde twijfels welke jij had maar die waren ongegrond. Ik zit nu kwispelend te wachten tot mijn GL geleverd gaat worden eind November :smiley29:

Greenliner

Senior Member
Qua motorgeluid vond ik het tijdens mijn proefrit erg meevallen. Ook bij 120 km/u. Wat me verder wel opviel was het geluid van de rijwind rond het bestuurdersportier, dit was hinderlijk hard. Ben nog gestopt om te kijken of het portier en het raam goed gesloten waren. Misschien was het exemplarisch want ik hoor er verder niemand over klagen. Maak een proefrit, ervaar het zelf!

erik2907

Actief lid
eind november geleverd? bij mij zegt de garage 6-7 weken. dus rond 1 oktober als ik hem nu bestel

Van alle Forum lezers die een Greenline hebben besteld ligt de levertijd tussen de 12 en 17 weken, check de diverse berichten (afhankelijk van de accessoires). Is dit een lokkertje om je over de streep te halen waarna de dealer zegt: "sorry meneer, maar er is zoveel vraag, het gaat langer duren!"

jbbrans

Nieuw lid
Let op!
Hij komt uit België en daar kan je de 1.2 TDI bestellen zonder greenline.
Waarschijnlijk kan daardoor een kortere levertijd geboden worden.

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij maakt het niet uit welk model je besteld. Het duurt allemaal minimaal 10 weken... (tenzij uit voorraad)

Wat zegt skoda.nl er zelf van:
Wat is de levertijd van een nieuwe Škoda?
Škoda neemt als uitgangspunt van haar voorraadpolitiek zo veel mogelijk de wens van de klant. Enerzijds heeft de dealer in het algemeen een goede handelsvoorraad om u in staat te stellen diverse uitvoeringen te vergelijken en hij kan hiermee de klant, die grote waarde hecht aan een snelle levering, meestal snel een courante uitvoering leveren.

Onze ervaring is echter, dat veel klanten graag, heel specifiek, een auto naar eigen wens samenstellen. De Škoda-rijder weet immers wat hij wil, en het Škoda gamma biedt veel mogelijkheden voor individualisering. Daarom streven wij ernaar een hoog percentage van de bestelde auto's specifiek op de wens van de klant te laten produceren. Dat kunnen wij doen omdat de Škoda fabrieken slechts 800 km van Nederland verwijderd zijn (één transportdag!) en wij een naam hoog te houden hebben als het gaat om flexibele productieplanning. De levertijd kan per geval flink verschillen, en in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst, maar het overgrote deel van onze, speciaal op wens van de klant geproduceerde auto's, wordt binnen 10 weken afgeleverd!

kevchenko

Nieuw lid
het is inderdaad zonder greenline. misschien dat dit verschil maakt. 2 verschillende skoda-garages zeiden 6-7 weken.

bij ons 11 weken en rijden maar!
We hebben de 12TDI(belgie) echt een super wagen!

Ik raad zeker garage rietje in kapellen aan! Echt super..........

Wij hebben ook de belgische 1.2 TDI.

Er was gezegd, 8 weken levertijd, skoda maakte er 11 van, wat knap is, echter doordat dit samenviel met het verlof van onze dealer zijn het 13 weken geworden. Wat in vergelijking met de GL in Nederland nog knap is.

Om terug te komen op wat greenliner zei:

Ook ik had gisteren tijdens onze rit naar zee soms het gevoel dat men deur nog openstond, dus toch vrij veel windgeluid aan deuren vooraan... Wellicht de zijspiegels... Echt storend vond ik het wel niet, kwam ook omdat ik er toch echt op begon te letten.

FredV

Banned
Ook ik had gisteren tijdens onze rit naar zee soms het gevoel dat men deur nog openstond, dus toch vrij veel windgeluid aan deuren vooraan... Wellicht de zijspiegels... .
Het feit dat je het windgeruis hoorde, betekent dat de motor zo stil is...dan hoor je alles sterker zoals banden- en windgeruis sterker.
Tijdens de proefrit die ik maakte, heb ik het niet gehoord, wel meer bandengeruis.

@ fred

Wellicht zal het daar wel aan liggen... de motor is inderdaad enorm stil eens op temperatuur en op hogere snelheden.

We mogen niet klagen over dat windgeruis he, als we ooit allen elektrisch rijden zullen we enkel dat nog horen, lol :grin:

Bovenaan Onderaan