Overzicht voorgeschreven onderhoud per km-stand/leeftijd

MarkvdD

Forumguru
Ik was laatst bij de dealer en vroeg hen toen wat een onderhoudsbeurt bij onze km-stand kost. De dame vertelde toen dat het afhangt van wat er gedaan moet worden en de laatste keer gedaan is.

Ik heb in het Instructieboekje zitten lezen maar daar staat geen overzicht in van wat er bij welke km-stand en/of leeftijd gedaan moet worden.

Heeft iemand zo'n overzicht of weet iemand waar dit na te lezen is?
 

gehaktbal

Forumguru
Hoe ik het persoonlijk doe:

- olie en oliefilter: elke 15.000 km of elk jaar (wat het eerst komt)
- luchtfilter: na 45.000 in (dus 3 beurten) vervangen (omdat ik het zelf doe en het niet zo veel kost, check ik niet hoe vies die is, maar vervang ik hem gewoon)
- interieurluchtfilter: elke 15.000 km of elk jaar
- koelvloeistof: elke 100.000 km of elke 6 jaar
- remvloeistof: elke 30.000 km of elke 2 jaar
- multiriem: check elke beurt wat de staat is
- distributieriem: elke 210.000 km of elke 10 jaar (wat het eerst komt)
- remblokken/schijven: elke beurt controleren hoe de staat is
- bougies: elke 90.000 km of 6 jaar vervangen
- panoramadak: elke 15.000 km of 1x per jaar (wat het eerst komt) afvoeren preventief doorspoelen, goot reinigen en staat controleren van de gelijderails, check of smering voldoende is.
- airco vloeistof: pas laten hervullen als hij niet koel genoeg meer wordt.

Verder de gebruikelijke checkup van de staat van ophangdelen, bodem, motorruimte, dragende delen, kogels en ga zo maar door.

Kan je hier wat mee?
Er zullen vast opmerkingen komen van anderen. Maar dit is hoe ik het doe. Zoals je ziet doe ik geen longlife beurten, gewoon elke 15.000 km het rijtje aflopen.
 

hemi24

Forumguru
Dat zijn de voorgeschreven bougies toch ook tegenwoordig..?
We hebben het hier over een 1.5 TSI…
 

Tees

Donateur
TS heeft gepost in het O3 forum en te zien aan de foto is het een O3FL. De kettingen waren toen allang uitgefaseerd. Mijn opmerking daarover was meer van algemene aard, niet specifiek op TS gericht.
 
- airco vloeistof: pas laten hervullen als hij niet koel genoeg meer wordt.
Ik zou die airco elke 3 jaar doen. De airco compressors van VAG zijn al niet de allersterkste (in mijn KG Toledo, nieuw, kapot, en in mijn tweedehandse O3 ook). Nadat hij in de O3 vervangen was 3 jaar daarna onderhoud. En dan zie je het bonnetje van leeghalen/vullen en dat daar dan wel verschil in zit. Smeerolie was nog de helft herinner ik me.
 

Arjan1985

Forumguru
Dank voor de tip, van die airco wist ik niet. Ik dacht dat het systeem hufter proof was omdat m’n Fabia 1 nog nooit onderhoud heeft gehad aan de airco en nog steeds diepvries koude lucht blaast. Dus wellicht snel laten controleren op iig smeerolie.

De Octavia 3FL blaast gevoelsmatig beduidend minder koude lucht.
Is die smeerolie eenvoudig zelf te controleren? En bij te vullen? Iemand dat klusje zelf uitgevoerd op de Octavia 3FL?
 
het is 1 vulling. Ik weet niet hoe hun vacumeer machine het meet en kan zien hoeveel eruit komt maar het is geen aparte smeerolie namelijk. Deze zit verwerkt in het koudemiddel. Bij de onderhoudsbeurt van de O3 kreeg ik daar een geprint bonnetje van ala pin transactie bonnetje..

Airco bijvullen kan eigenlijk ook niet. Dus geheel leeghalen en afvullen met nieuw koudemiddel. En dat gaat op gewicht. En het gewicht is dan ook weer omgevingstemperatuur afhankelijk. Maar ze meten bij het vacumeren de lage en hoge druk en dat is een goede indicatie. Veelal 2 bar laag en rond de 18 bar hoog.
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik bij 6 jaar laten vervangen samen met de kvs.. ; de mijne was weliswaar automaat, maar heb de bakolie gewoon laten wisselen. Weet niet meer wat de km stand was.. ik gok ergens rond de 80.000..
 

Theodor

Nieuw lid
Hey bedankt voor je reactie ik ga het bij de volgende beurt lekker doen en bedankt voor de mooie lijst van het onderhoud
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat voor een handmatige versnellingsbak meestal 'één keer per levensduur van de auto' wordt aangehouden, wat nogal abstract is. Ik zou 100-125k km aanhouden (moet in mijn geval ook eens gebeuren...)

DSG olie moet meestal vaker gebeuren, dacht elke 60k km.
 

Theodor

Nieuw lid
Ik zal het bij de 120k km doen maar inderdaad is apart dat het een keer per levensduur is want het is ook een mechanische onderdeel met olie er is en die zou gewoon nogmaal na een x aantal km moeten verversen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjan1985

Forumguru
Heb de olie van de handbak laten wisselen bij 235000 toen ik hem kocht. Merkte je wel hoor. Met name 1 en 2 en achteruit.
 

ertromp

Forumguru
Voor de handmatige versnellingsbak in o.a O2 en O3 maar ook mijn Sejat geeft VAG geen verversingsinterval op. Zeker zoals @Tees aangeeft een keer doen na ca 100K.
Zijn de kosten niet (gaat veelal om 2 a 3l olie) en het is 2 pluggen loshalen een aftapplug en een overstroomplug voor niveau te checken. Bij mijn Sejat zitten er meertandige pluggen in dan heb je onderstaande doppen nodig. VAG gebruikt imbus of die meertand in dergelijke pluggen

20240812_181045.jpg
 
Bovenaan Onderaan