Mijn onderhoudshistorie is tot op heden 201.000 km vrij beperkt. Welke zaken er worden uitgevoerd komt vrijwel overeen met die van gehaktbal. Mijn garage zit in het dorp en die smeren je geen nieuwe zaken aan als het niet hoeft.
Ik kocht m met 135.000. (vind ik achteraf teveel) Tot 135.000 km is er eigenlijk alleen long life service gedaan om de 30.000 km. (ex lease) Mankementen waren een defecte xenon lamp en storing bougiekabel en gekraak bij de ophanging, nog steeds aanwezig bij drempels.
Ik heb zelf destijds de versnellingsbak olie laten doen (135.000 km). airco service 2 x tot op heden, diverse vloeistoffen laten vervangen, remvloeistof etc en de banden.
Verder is de accu vorig jaar vervangen, heb ik zelf de start knop vervangen, die werkte niet goed meer. en een keer een regensensor achter de spiegel, ook zelf gedaan. Olie wordt jaarlijks ververst, dus om de 10.000 km. ( al zegt de auto zelf dat dat nog niet hoeft, maar 2 jaar is wel erg lange interval.
Nu sta ik inmiddels op 200.000 km. Merk dat de auto wat ouder wordt, al rijdt die in principe nog prima.
Koppeling is nog goed zegt garage, ik vind m minder, maar ga m niet vervangen. recent bleef die bij m'n vrouw ook hangen, kwam pedaal niet omhoog.
Ik had wel een storing in de abs sensor links achter, waardoor allerlei meldingen kwamen, parkeersensor deed het niet meer etc. Die is vervangen en nu zijn die storingen weg. De waterpomp is lek, die staat erop voor vervanging, volgende week.
Distributieriem nagevraagd, moet met 240.000 km zegt de garage. Wil eigenlijk die vervanging en die van de koppeling niet gaan afwachten, rij maar 10.000 km per jaar.
Ben voornemens in het voorjaar een nieuwere octavia aan te schaffen. Weet nog niet of het een jonge III occasion wordt (2019-2020 met 60.000 km bijv. of toch een IV PHEV of e-tsi.)
Scheelt wel al snel 8.000 euro (is 60.000 km op benzine wat je dan gratis rijdt bij aanschaf nieuwere III ipv IV)
Lijkt alsof er heel wat aan de Octavia gedaan is wellicht, maar als je het over 200.000 km bekijkt valt dat reuze mee denk ik.