Overzicht voorgeschreven onderhoud per km-stand/leeftijd

@Tees.. ja.. de levensduur van de auto… gebakke lucht..

Garagist, mag ik wat vragen; ja meneer.
Hoe lang gaat deze auto mee?; dat hang van veel factoren af meneer. Dat kan ik u zo niet zeggen.
Oh. Nou. Hoe lang geeft u garantie op de auto?; 2 jaar of 100.000km meneer, wat het eerst komt.
Oh, dus u garandeert wel dat hij minstens zo lang mee gaat?; dat zou inderdaad wel moeten meneer.
Maar na 2 jaar of 100.000km weet u het niet; Dat is correct meneer.


dus dat.
 
Tip; als je nou bij sommige bakken niet eenvoudig kunt pijlen, of niet weet hoeveel olie erin moet, vooropgesteld dat hij niet lekt: dan de aftap olie opvangen in een maatbeker en dezelfde hoeveelheid erin terug
 

gehaktbal

Forumguru
Versnellingsbak olie is altijd een interessante. Heb deze bij mijn wagen vervangen toen ik de koppeling verving. En toen stond er ongeveer 240.000 km op.

Maar de ervaring is eigenlijk dat je die olie het liefst voor de vervangings interval vervangt. Afgezien van een magneetje, is er verder geen preventie zoals een oliefilter aanwezig tegen ijzerslijpsel. Dat slijpsel is meestal hetgeen wat een bak laat slijten.

Daar staat tegenover: is de olie in 300.000 km nooit vervangen, dan is het soms beter om dat dan ook niet meer te doen (alleen bijvullen). Vervangen van de olie kan dan juist weer meer problemen geven.
 

MarkvdD

Forumguru
Mooie opsomming @gehaktbal ,bedankt!

Ik ga dit wens naast het uitgevoerde onderhoud van onze nieuwe auto leggen en kijken wat er nu nodig is om uit te laten voeren.

Is dit het voorgestelde onderhoud volgens Skoda of wat je zelf door ervaring aanhoud?

@ertromp , bedankt ook voor je WeTransfer documentje, ik moet nog even tijd maken om hey aandachtig door te nemen.
 
Dat van het niet vervangen bij hoge kilometer stand, mee eens; maar dat is meer van toepassing op automaatbakken waarbij er tig kleine oliekanaaltjes zitten. Als je die gaat spoelen/vernieuwen met verse ATF olie heb je de kans dat dat verstopt komt en dat de auto, of bak, niks meer doen wil. Maar gewoon het gedeelte waar de tandwielen en synchromesh ringen etc zou ik gewoon vervangen.

Kwalijke vindt ik wel dat er soms voor dit soort zaken geen interval staat vermeld. Noemen ze dan “lifetime” - hoef je volgens de dealer nooit te vervangen. Destijds de O3 uitgebreide beurt bij VAG techniek laten doen maar volgens de dealer hoefde dat niet. Je had moeten zien hoe het eruit kwam na 6 jaar erin te hebben gezeten.. en een paar liter olie is goedkoper dan een bak(revisie).

Bij motorfietsen valt het nog meer op. Daar is veelal de interval elke 6000km. En als je idd (gewoon met bijv. 10w40 vol syntheet) die 6000 hebt weg gereden en je hem na de wissel voor het eerst start merk je het meteen. Je hoort het al bij de motorloop, en je voelt het met rijden. Verse olie maakt echt verschil. En kost in verhouding tot reparaties bij niet-tijdig onderhoud weinig.

Sowieso vind ik de onderhoudsintervallen te karig.
30.000km met LL olie in een carter wat ook nog eens relatief klein is (3 liter ofzo) heeft echt enorm veel te verduren. Dat zou je echt terug moeten brengen naar advies elke 15.000 en jaarlijks als fabrikant zijnde ipv 1x in de 2 jaar bij 30k.
 

hemi24

Forumguru
@Disaster-Master : wel eens verdiept in verversingsintervallen van andere voertuigen die onder veel zwaardere omstandigheden draaien?
30k is maar een peulenschil…

Meeste auto’s moeten juist ververst omdat ze (te) weinig of (te) licht gebruikt worden!
 

gehaktbal

Forumguru
Is dit het voorgestelde onderhoud volgens Skoda of wat je zelf door ervaring aanhoud?
Dit zou het onderhoud volgens skoda zijn, maar komt bij veel auto’s overeen. In elk geval wijkt het op de bougies na niet af van menig japanner die ik heb gehad.

Wel waren bij de japanners de distributiekenningen echt onderhoudsvrij :koffie:
 

Jessedew

Senior Member
Mijn onderhoudshistorie is tot op heden 201.000 km vrij beperkt. Welke zaken er worden uitgevoerd komt vrijwel overeen met die van gehaktbal. Mijn garage zit in het dorp en die smeren je geen nieuwe zaken aan als het niet hoeft.

Ik kocht m met 135.000. (vind ik achteraf teveel) Tot 135.000 km is er eigenlijk alleen long life service gedaan om de 30.000 km. (ex lease) Mankementen waren een defecte xenon lamp en storing bougiekabel en gekraak bij de ophanging, nog steeds aanwezig bij drempels.
Ik heb zelf destijds de versnellingsbak olie laten doen (135.000 km). airco service 2 x tot op heden, diverse vloeistoffen laten vervangen, remvloeistof etc en de banden.
Verder is de accu vorig jaar vervangen, heb ik zelf de start knop vervangen, die werkte niet goed meer. en een keer een regensensor achter de spiegel, ook zelf gedaan. Olie wordt jaarlijks ververst, dus om de 10.000 km. ( al zegt de auto zelf dat dat nog niet hoeft, maar 2 jaar is wel erg lange interval.

Nu sta ik inmiddels op 200.000 km. Merk dat de auto wat ouder wordt, al rijdt die in principe nog prima.
Koppeling is nog goed zegt garage, ik vind m minder, maar ga m niet vervangen. recent bleef die bij m'n vrouw ook hangen, kwam pedaal niet omhoog.
Ik had wel een storing in de abs sensor links achter, waardoor allerlei meldingen kwamen, parkeersensor deed het niet meer etc. Die is vervangen en nu zijn die storingen weg. De waterpomp is lek, die staat erop voor vervanging, volgende week.
Distributieriem nagevraagd, moet met 240.000 km zegt de garage. Wil eigenlijk die vervanging en die van de koppeling niet gaan afwachten, rij maar 10.000 km per jaar.

Ben voornemens in het voorjaar een nieuwere octavia aan te schaffen. Weet nog niet of het een jonge III occasion wordt (2019-2020 met 60.000 km bijv. of toch een IV PHEV of e-tsi.)

Scheelt wel al snel 8.000 euro (is 60.000 km op benzine wat je dan gratis rijdt bij aanschaf nieuwere III ipv IV)
Lijkt alsof er heel wat aan de Octavia gedaan is wellicht, maar als je het over 200.000 km bekijkt valt dat reuze mee denk ik.
 

ertromp

Forumguru
OT: En met het wegvallende voordeel op de motorrijtuigenbelasting wordt de drempel om een plug-in hybride aan te schaffen alleen maar groter. Gewicht is toch weer wat meer bij de IV maar ook de technische complexiteit weer wat groter wat allemaal doortelt in het onderhoud
 
Laatst bewerkt:

Jessedew

Senior Member
Dat is idd wel een 'ding' er zijn met regelmaat mensen met storingen bij de IV lees ik hier. Als ik een 'simpele octavia III koop, met lage km stand, dan weet ik zeker dat de dorpsgarage hem kan onderhouden, bij een IV, (hoe mooi die ook is) zal je vaak toch naar de officiele skoda dealer moeten. Kortom, ik weet het nog niet. Hoeft gelukkig ook niet, de mijne valt nog niet uit elkaar, kan er nog eens rustig over nadenken. Voordeel van een nieuwere III is, vrijwel geen onverwachte onderhoudskosten, wel afschrijving tov huidige auto, maar minder dan bij de IV. ik ga nog alle kanten op met mn idee wat te doen, (doorrijden/III aankopen / IV aankopen)
 

gehaktbal

Forumguru
bij een IV, (hoe mooi die ook is) zal je vaak toch naar de officiele skoda dealer moeten
Waarom denk je dat?
Als je een garagebedrijf hebt die gewoon bij-tijd is, zou dit toch geen probleem mogen zijn? Genoeg dorpsgarages die dit prima kunnen, ook bij de laatste generatie auto's.
Het verhaal verandert bij storingen, dan zou ik wél een specialist opzoeken (en dan nog steeds geen dealer)

Een dealer zoek ik persoonlijk alleen bij garantie, terugroepacties en aanschaf van nieuwe onderdelen.
 
Ik denk dat je voor regulier onderhoud wel terecht kunt bij een gewoon goede garage.
Immers motorolie, het remsysteem en eventueel eens in de zoveel tijd het koelsysteem en de transmissie voorzien van nieuwe vloeistoffen is niet anders dan bij een reguliere auto. het enige wat de iV PHEV extra heeft is de elektromotor tussen de motor en de koppeling en het bijbehorende hoogvoltsysteem (met eigen koeling circuit).
Maar draagarmen en rubbers motorkantelsteun etc etc etc.. dat is toch allemaal "het zelfde"
 

Tees

Donateur
Maar @Disaster-Master, weet je dan niet dat volgens voorschrift het (PH)EV gedeelte ook een bijzonder belangrijke inspectiebeurt nodig heeft? Dan gaat een uiterst kundig monteur van Skoda een rondje om de auto lopen met een wichelroede om te kijken of er geen electronen lekken. :deuk:
 

Jessedew

Senior Member
Waarom denk je dat?
Als je een garagebedrijf hebt die gewoon bij-tijd is, zou dit toch geen probleem mogen zijn? Genoeg dorpsgarages die dit prima kunnen, ook bij de laatste generatie auto's.
Het verhaal verandert bij storingen, dan zou ik wél een specialist opzoeken (en dan nog steeds geen dealer)

Een dealer zoek ik persoonlijk alleen bij garantie, terugroepacties en aanschaf van nieuwe onderdelen.
Helemaal eens, zolang het een simpele storing is kan de dorpsgarage het hier aan. Had pas abs sensor storing en lezen ze hem ook uit. Dus zal wel een octy 4 worden in de nabije toekomst
 
Bovenaan Onderaan