P0171, Motorstoring

KeesM

Nieuw lid
Motorstoringslampje brand

Vorig jaar heb een Skoda Fabia gekocht. Het gaat om een 2001 model.
Tijdens het rijden viel mij ineens op dat het motorstoringslampje brandde. Ik ben toen met m'n auto naar een Skodadealer geweest. Die vertelde mij dat er niets aan de hand was, en dat als het lampje terugkwam waarschijnlijk de boordcomputer vervangen moest worden (fout in de software). Daar schrok ik nogal van! (prijs ongeveer 1100 euro) en vond het nogal een rare conclusie. Toen het lampje weer aansprong dacht ik bij mezelf, achja zolang ik niks merk is er niets aan de hand (zoals mij verteld was).

Een maand of twee geleden heb ik een OBD2 uitlees apparaatje aangeschaft. Na het uitlezen, kreeg ik de P0171 foutmelding. Sindsdien ben ik steeds meer onder de motorkap gaan kijken. Nou had ik gelezen dat de MAP sensor vervuild kon zijn. Deze heb ik los gehaald en schoongemaakt (was erg vervuild). Voor mijn gevoel heeft dit wel geholpen, sindsdien draait de auto beter stationair. (schokt niet zo erg meer).

Toen ik dacht dat dat het probleem was sprong helaas na zo'n 40 km het lampje weer aan. (Ik kreeg de neiging om het lampje eruit te slopen, maar heb me ingehouden :tongue:). Toen ben ik weer naar de garage (andere garage) geweest voor een controle en distributie riem. Ik heb meteen aangegeven of ze ook naar de motorstoring konden kijken. Hier hadden ze wegens drukte die dag geen tijd meer voor. Wel werd mij verteld dat er waarschijnlijk een scheur in het flexibele gedeelte zit achter de katalysator, en deze extra lucht meeneemt, en er daardoor verkeerde waardes ontstaan? Nu ben ik met de OBD2 de sensoren gaan uitlezen, Wat mij opviel, was dat ik geen voltage meting ontving van de Lambdasonde. Hij blijft gewoon op 0 volt hangen. Terwijl de rest van de metertjes wel een grafiek creëren. Ik heb de kabelboom gecontroleerd omdat ik las dat de Fabia 1 snel last kon hebben van schimmel door een constructiefout. Hij was wel vervuild, maar na schoonmaken zag deze er ook weer netjes uit. Na resetten kwam de storing uiteraard al weer gauw terug.

Als de OBD2 meter aangeeft dat de Lambdasonde geen stroom afgeeft, betekend dit dan dat deze kapot is? Of gaat dit om een kabel breuk, of gaat dit over de OBD2 zelf?
Heeft iemand ditzelfde probleem (gehad)? Met name de 0 volt? Aangezien dit toch hoort te schommelen tussen de 0 en 1 volt. Het lastige is, dat ik zelf moeilijk bij de Lambda kan komen.

Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.

Alvast bedankt!

In de bijlage zit een printscreen van wat ScanXL aangeeft.
 

Bijlagen

  • testskodafabia1.jpg
    testskodafabia1.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 53

Ronnie

Forumguru
Kun je even een motorcode geven? (staat op de sticker op de kofferbodem links achterin, of voor in het instruktieboekje)
 

Ronnie

Forumguru
Even opgezocht......
Je hebt dus 2 lambdasondes, eentje in de voorpijp bij het blok en een sonde onder de auto. Ik ga er van uit dat je de 6-polige stekkers hebt. Je meet op de achterste geen spanning?
 

KeesM

Nieuw lid
Het gaat als het goed is om de achterste (onder de auto). Ik krijg er geen signaal van.
Ik durf niet te zeggen of het een 6-polige de stekker is. Ik heb tot nu toe alleen gemeten met de OBD2 meter, omdat ik er verder niet bij kan.
Donderdag kan ik de auto op een autobrug krijgen. Dan kan ik er eindelijk goed onder kijken.

Nu weet ik niet of ik goed zit. Want kan ik makkelijk bij de eerste komen? Waar zit deze precies?
 

KeesM

Nieuw lid
Zou de computer niet meer storingen moeten doorgeven dan alleen p0171 als de lambda stuk is?
 

Ronnie

Forumguru
Alle zekeringen voor motorgedeelte nagekeken? (sonde verwarming)
Ik heb even een plaatje met inbouwplaatsen bijgevoegd, kun je het een en ander makkelijker vinden.
 

Bijlagen

  • AUA motor Overzicht inbouwplaatsen .doc
    129,5 KB · Weergaven: 45

KeesM

Nieuw lid
Ik heb de zekeringen in het kastje bij de deur gecontroleerd, werken allemaal. Er missen er wel best veel, maar ik weet niet of dat invloed heeft op het systeem omdat dit al zo was.
Heeft er iemand misschien een beschrijving van de nummers van de zekeringen. Ik heb nergens een boekje waar dit in staat.
 

KeesM

Nieuw lid
Heeft foutcode P0171 ook iets te maken met sensor G71?
De MAP was erg vervuild, maar nadat ik deze had schoongemaakt leek alles gewoon weer goed te werken (totdat het lampje weer aansprong).
 

Ronnie

Forumguru
Tevens zou je met een multimeter even kunnen meten of de verwarming nog functioneert: voorste sonde (6polige stekker) Bruin/rode en bruine draad = 12V. Achterste sonde (4 polige stekker onder de auto): Bruin/witte draad en bruine draad = 12V (spanning voor verwarming)
Over de andere 2 draden: voorste: lila/bruin en oranje/lila moet een weerstand van 1-5 ohm liggen. Bij de achterste is dit groen/wit en groen/rood.

Aanwijzing:
Bij kamertemperatuur (ongeveer 20°C) ligt de weerstand van het verwarmingselement bij ongeveer 1 tot 5 Ω. Reeds bij een kleine temperatuurtoename loopt de weerstand sterk op.– Als een onderbreking wordt geconstateerd, lambdasonde -G39- vervangen.
 

KeesM

Nieuw lid
Beste Ronnie,

Vriendelijk dank voor beide documenten!
Als ik het goed begrijp moet ik beide sensoren loskoppelen en op kamertemperatuur meten?
 

KeesM

Nieuw lid
Helaas heb ik deze ook vervangen en weet ik zeker dat deze werkt.
Ik ga morgen de MAP doormeten, en kijken of ik de Lambda onder de auto eraf krijg.

Wanneer hoort de Lambda precies aan te slaan? Ik las ergens bij 350 graden?
Kan het zijn dat ik eerst een lang stuk moet rijden voordat ik wat ga zien?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de zekeringen in het kastje bij de deur gecontroleerd, werken allemaal. Er missen er wel best veel, maar ik weet niet of dat invloed heeft op het systeem omdat dit al zo was.
Heeft er iemand misschien een beschrijving van de nummers van de zekeringen. Ik heb nergens een boekje waar dit in staat.

Dat de zekeringenkast voor pakweg de helft is gevuld is normaal: er zijn plaatsen gereserveerd voor onderdelen die je alleen bij een diesel tegenkomt, (en bij een diesel dus voor een benzinemotor) voor allerlei opties die je waarschijnlijk niet hebt, en dan zijn er nog extra plaatsen waar Skoda nooit wat plaatst, maar waar je uitbreidingen kwijt kan (bijv. voor extra audio)

Overigens, heb je in het dashboardkastje ook ónder de kastbodem gekeken (kan je omhoogklappen). Op die plek heb ik ook na maanden mijn instructieboekje gevonden. Verder is er op het forum ook nog wel een website te vinden waar je een Engelstalige versie kan vinden.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou eerst het aanzuigtraject op lekkage's(valse lucht=mengsel te rijk) controleren, je kunt dit het makkelijkst doen door met een warme motor een beetje startpilot(voorzichtig, ETHER) of remmenreiniger op de inlaat buizen te spuiten. Als dan het toerental verandert heb je een lekkage.
Ook de uitlaat moet je controleren (voor de achterste lambdasonde) op lekkages heb je hier een lekje dan ziet de achterste lambdasonde het als een te arm (veel zuurstof) mengsel.
Dat de motor niet goed loopt wanneer het motorlampje aan is betekent dat de motor in het noodloopprogramma draait(minder vermogen, div. extra's uitgeschakeld). Na opnieuw starten is de comp. gereset en loopt hij een tijdje normaal.
 

KeesM

Nieuw lid
Oke bedankt voor jullie reactie!
Ik ga morgen gelijk aan de slag. Ik heb hier remmingsreiniger liggen. Zodra ik dit op de uitlaat spuit, onder de auto of gewoon achter op de uitlaat van de auto, moet hij anders gaan draaien?
 

Ronnie

Forumguru
Dus NIET op de uitlaat! (Explosiegevaar!!!), alleen op de inlaat. De uitlaat kun je het makkelijkst op gasdichtheid testen door bij stationair draaiende motor aan de achterzijde de uitlaat dicht te drukken met de hand of met een doek o.i.d.. Bij het lek zal de uitlaat dan gaan sissen.
 

KeesM

Nieuw lid
Sorry heb er te snel overheen gelezen, inlaat moet het natuurlijk zijn :$ Bedankt voor je snelle reactie!
 
Bovenaan Onderaan