Motorstoringslampje brand
Vorig jaar heb een Skoda Fabia gekocht. Het gaat om een 2001 model.
Tijdens het rijden viel mij ineens op dat het motorstoringslampje brandde. Ik ben toen met m'n auto naar een Skodadealer geweest. Die vertelde mij dat er niets aan de hand was, en dat als het lampje terugkwam waarschijnlijk de boordcomputer vervangen moest worden (fout in de software). Daar schrok ik nogal van! (prijs ongeveer 1100 euro) en vond het nogal een rare conclusie. Toen het lampje weer aansprong dacht ik bij mezelf, achja zolang ik niks merk is er niets aan de hand (zoals mij verteld was).
Een maand of twee geleden heb ik een OBD2 uitlees apparaatje aangeschaft. Na het uitlezen, kreeg ik de P0171 foutmelding. Sindsdien ben ik steeds meer onder de motorkap gaan kijken. Nou had ik gelezen dat de MAP sensor vervuild kon zijn. Deze heb ik los gehaald en schoongemaakt (was erg vervuild). Voor mijn gevoel heeft dit wel geholpen, sindsdien draait de auto beter stationair. (schokt niet zo erg meer).
Toen ik dacht dat dat het probleem was sprong helaas na zo'n 40 km het lampje weer aan. (Ik kreeg de neiging om het lampje eruit te slopen, maar heb me ingehouden ). Toen ben ik weer naar de garage (andere garage) geweest voor een controle en distributie riem. Ik heb meteen aangegeven of ze ook naar de motorstoring konden kijken. Hier hadden ze wegens drukte die dag geen tijd meer voor. Wel werd mij verteld dat er waarschijnlijk een scheur in het flexibele gedeelte zit achter de katalysator, en deze extra lucht meeneemt, en er daardoor verkeerde waardes ontstaan? Nu ben ik met de OBD2 de sensoren gaan uitlezen, Wat mij opviel, was dat ik geen voltage meting ontving van de Lambdasonde. Hij blijft gewoon op 0 volt hangen. Terwijl de rest van de metertjes wel een grafiek creëren. Ik heb de kabelboom gecontroleerd omdat ik las dat de Fabia 1 snel last kon hebben van schimmel door een constructiefout. Hij was wel vervuild, maar na schoonmaken zag deze er ook weer netjes uit. Na resetten kwam de storing uiteraard al weer gauw terug.
Als de OBD2 meter aangeeft dat de Lambdasonde geen stroom afgeeft, betekend dit dan dat deze kapot is? Of gaat dit om een kabel breuk, of gaat dit over de OBD2 zelf?
Heeft iemand ditzelfde probleem (gehad)? Met name de 0 volt? Aangezien dit toch hoort te schommelen tussen de 0 en 1 volt. Het lastige is, dat ik zelf moeilijk bij de Lambda kan komen.
Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.
Alvast bedankt!
In de bijlage zit een printscreen van wat ScanXL aangeeft.
Vorig jaar heb een Skoda Fabia gekocht. Het gaat om een 2001 model.
Tijdens het rijden viel mij ineens op dat het motorstoringslampje brandde. Ik ben toen met m'n auto naar een Skodadealer geweest. Die vertelde mij dat er niets aan de hand was, en dat als het lampje terugkwam waarschijnlijk de boordcomputer vervangen moest worden (fout in de software). Daar schrok ik nogal van! (prijs ongeveer 1100 euro) en vond het nogal een rare conclusie. Toen het lampje weer aansprong dacht ik bij mezelf, achja zolang ik niks merk is er niets aan de hand (zoals mij verteld was).
Een maand of twee geleden heb ik een OBD2 uitlees apparaatje aangeschaft. Na het uitlezen, kreeg ik de P0171 foutmelding. Sindsdien ben ik steeds meer onder de motorkap gaan kijken. Nou had ik gelezen dat de MAP sensor vervuild kon zijn. Deze heb ik los gehaald en schoongemaakt (was erg vervuild). Voor mijn gevoel heeft dit wel geholpen, sindsdien draait de auto beter stationair. (schokt niet zo erg meer).
Toen ik dacht dat dat het probleem was sprong helaas na zo'n 40 km het lampje weer aan. (Ik kreeg de neiging om het lampje eruit te slopen, maar heb me ingehouden ). Toen ben ik weer naar de garage (andere garage) geweest voor een controle en distributie riem. Ik heb meteen aangegeven of ze ook naar de motorstoring konden kijken. Hier hadden ze wegens drukte die dag geen tijd meer voor. Wel werd mij verteld dat er waarschijnlijk een scheur in het flexibele gedeelte zit achter de katalysator, en deze extra lucht meeneemt, en er daardoor verkeerde waardes ontstaan? Nu ben ik met de OBD2 de sensoren gaan uitlezen, Wat mij opviel, was dat ik geen voltage meting ontving van de Lambdasonde. Hij blijft gewoon op 0 volt hangen. Terwijl de rest van de metertjes wel een grafiek creëren. Ik heb de kabelboom gecontroleerd omdat ik las dat de Fabia 1 snel last kon hebben van schimmel door een constructiefout. Hij was wel vervuild, maar na schoonmaken zag deze er ook weer netjes uit. Na resetten kwam de storing uiteraard al weer gauw terug.
Als de OBD2 meter aangeeft dat de Lambdasonde geen stroom afgeeft, betekend dit dan dat deze kapot is? Of gaat dit om een kabel breuk, of gaat dit over de OBD2 zelf?
Heeft iemand ditzelfde probleem (gehad)? Met name de 0 volt? Aangezien dit toch hoort te schommelen tussen de 0 en 1 volt. Het lastige is, dat ik zelf moeilijk bij de Lambda kan komen.
Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.
Alvast bedankt!
In de bijlage zit een printscreen van wat ScanXL aangeeft.