P0171, Motorstoring

Ronnie

Forumguru
Motorafdekking eraf trekken, (carterontichtingslangetje links bestuurderszijde losmaken) dan kijk je aan de achterkant van het blok in het gasklephuis.
Hier niets inspuiten, maar op de verbindingen gasklephuis/ inlaatspruitstuk en spruitstuk (4 kunstofbuizen) en de cilinderkop.
 

KeesM

Nieuw lid
Hoi Ronnie,

Mijn uitlaat sist inderdaad als ik m'n hand erop hou, het hulsel van de knalpot is aardig verroest en gescheurd. Alles eronder lijkt intact.
Ik heb met een doek de inlaat buizen ingesmeerd met remmenreiniger. Toen heb ik het luchtfilter er weer opgezet en bij het starten draaide de motor met meer toeren, en zwakte later af.
Of moet ik dit met draaiende motor proberen? Kan dit dan zonder motorafdekking? Ik vrees dat ik dan meerdere lekken heb.

Wanneer zou ik moeten zien of de lambdasonde aanslaan? Kan ik dit ook testen door een lang stukje te rijden met meetapparatuur?
Of slaan deze vrijwel direct aan?
 

Ronnie

Forumguru
Onder het stationair draaien kun je remmenreiniger op de inlaatspruitstukkoppelingen spuiten.
 

KeesM

Nieuw lid
Ik heb het met een draaiende motor remmingsreiniger geprobeerd. Er gebeurde niks, het toerental bleef rond de 1000 toeren hangen.
Zou een p0171 code kunnen ontstaan door een lekke uitlaat?
 

Monteurtje

Forumguru
foutcode16555 P0171nlRegeling Brandstoftoevoer Bank 1 systeem te armduBank 1, Kraftstoffbemessungssystem System zu magerenFuel Trim; Bank 1 System Too Lean Mogelijke verschijnselen:
  • Waarschijnlijk is er rijdend geen enkele probleem te merken
  • Misschien enig gebrek aan vermogen of een hikje tijdens het accelereren
Mogelijke oorzaken:
  • De LMM (G70) is vuil of defect. (In jou geval inlaatspruitstukdruksensor)
  • Te veel olie op een in olie gedrenkt luchtfilter
  • Een lek na de LMM
Mogelijke oplossingen:
  • Negen van de tien keer is schoonmaken (remreiniger) van de LMM (G70) voldoende, ga zorgvuldig om met de sensor
  • Check op lek na de LMM
  • Kontroleer op vervuild brandstoffilter
  • Kontroleer op correcte brandstofdruk
  • Kontroleer brandstofpomp
  • Te weinig brandstof
  • EGR klep zit vast
  • Check Injectors
  • Check uitlaat op lekken
  • Check Secondary Lucht Systeem op lekken
  • Check vacuum leidingen op lekken
  • Te veel olie
  • Nokkenastiming verkeerd
  • Compressie cilinder
 

KeesM

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie!
Ik ga morgen de EGR klep proberen schoon te maken. De Lambdasondes controleren en de uitlaat dicht lassen.
Dan controleer ik ook meteen de inlaat op lekken. Hopelijk lukt het me morgen de storing eruit te krijgen.
(Morgen kan ik hem op een autobrug krijgen)
 

darkprojectx

Forumguru
Je dealer doelde op deze info:

In 2002 is er een schrijven gegaan naar alle Skoda-dealers dat er een probleem is met het regelapparaat van de Octavia 2.0/85 Kw motor uit 2000. Deze geeft steeds ten onrechte storingscode 16555/16556 en 17535/17536. Dit schijnt alleen voor te komen als het regelapparaat softwareversie 3 heeft. Als het motorregelapparaat vervangen wordt door één met softwareversie 5 is het probleem opgelost. Het onderdeelnummer van het regelapparaat is 06A906018 FH. Volgens de importeur moet je dan een heel nieuw regelapparaat bestellen, maar waarschijnlijk kan de software in het bestaande regelapparaat ook wel vervangen worden.
 

KeesM

Nieuw lid
Beste Darkprojectx,

Bedankt voor je reactie!
Waar kan ik aflezen of mijn Skoda ditzelfde apparaat heeft?
Zo ja, waar zou ik deze eventueel kunnen laten updaten?
 

KeesM

Nieuw lid
Vandaag onder de auto gekeken. De lekkage van m'n auto zit voor de katalysator in het flexibele gedeelte. Ik denk dat daarom de Lambda na de kat teveel lucht meet. Morgen wordt dit gelast. Ook worden meteen de midden en einddemper meegenomen. Ook de brandstoffilter wordt vervangen. Ik hoop dat dit de oplossing is. Nu het volgende onderdeel, en dat is helaas mijn airco die niks meer doet. Over de moterstoring laat ik z.s.m. meer weten!
 

KeesM

Nieuw lid
Hopelijk m'n laatste reactie in dit onderwerp :tongue:

Gister hebben we de uitlaat deels vervangen. De katalysator was in orde, maar het flexibele gedeelte hebben we vervangen.
Ook de midden en achter demper en het brandstof filter zijn vervangen. Deze zagen er niet meer uit.
Nu zo'n 135km gereden. Het lampje is (nog) niet aangegaan. Ik merk ook dat ik weer meer vermogen heb.

Tot nu toe ziet het er goed uit. Hopelijk blijft alles nu werken!

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 

KeesM

Nieuw lid
Helaas moet ik melden dat inmiddels het lampje weer brandt...
Ik heb er ongeveer 200km mee gereden, en daarna sprong hij helaas weer aan.
Komende week ga ik weer kijken of het toch iets met de lambda's is. Het volgende heb ik gedaan:

  • Brandstoffilter vervangen
  • LMM schoongemaakt
  • Flexibel gedeelte vervangen (lekkage)
  • Midden en achter demper vervangen (lekkage)

Het is weer alleen P0171. Wat ik niet snap is dat het lampje niet meteen gaat branden.
De ene keer is het binnen 30km de andere keer 200km? (de auto is tussendoor 4 keer uit geweest)
Als een lambda stuk is, moet hij dan niet meteen branden met een andere melding?
 

Cordoba

Forumguru
Waarschijnlijk zit het systeem net op het randje, waardoor niet direct het lampje aan gaat. Een andere mogelijkheid is, dat door het sleutelen zaken weer net aan goed functioneren, maar door bijvoorbeeld trillingen bij het rijden er bijvoorbeeld weer een lekkage is ontstaan (ook opwarmen/afkoelen kan dit effect veroorzaken).

Kijk even of je de auto op een brug kunt krijgen, om te checken of alle vervangen zaken nog goed en lekvrij gemonteerd zitten (achter- en middendemper moeten voor de motorregeling niet veel uitmaken).
 

darkprojectx

Forumguru
inderdaad, zoals Cordoba aangeeft, zet hem op een brug/put en kijk of alles nog goed dicht zit.
Soms worden uitlaatlijnen mooi strak en dicht gemonteerd maar zitten ze zo strak dat ze los van elkaar komen.

Indien dit het probleem niet oplost, dan zou ik toch eens je computer opduiken, kijken wat voor code hierop genoteerd staat.
Daarna naar demontage bedrijven gaan en vragen of ze een nieuwere computer hebben met dezelfde code.
Koppel deze aan en kijk of je issue weg is. Indien het dan alsnog aanwezig is zet je gewoon je eigen computer weer terug.
Hoef je geen gloednieuwe voor te proberen van de dealer.
 

KeesM

Nieuw lid
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik ga m'n probleem ook voorleggen bij problemcar.nl
Ik heb gekeken onder de auto, het deel dat vast gemonteerd is aan de katalysator achter de Lamba (middendemper) lijkt wel niet helemaal goed aangedraaid en lekt (koppelstuk).
Ik weet niet of dit ervoor kan zorgen dat de Lambda weer teveel lucht opmerkt? Misschien dat er toch nog ergens voor een mini lekkage zit? Dit ga ik deze week uitgebreid controleren.
 
Bovenaan Onderaan