Panoramadak sluit niet meer

jongetje

Forumguru
Voor de 2e keer dit jaar gaat het dak niet mee dicht. Tenminste...Hij sluit wel maar wipt dan meteen terug in de stand dat hij schuin staat. Vorige keer sprayde ze er wd40 in en was het verholpen. Deze keer helpt dat niet en heeft de pechdient hem door te drukken op het dak dicht gekregen. Morgen de garage maar eens bellen voor een afspraak...

Wie heeft dit probleem ook gehad?

Olavio

Senior Member
Meerdere keren, bij warm weer. Kennelijk zet het dak uit (of de wagen) en hij denkt dat er iets klemt, waardoor het weer opengaat. Voorzichtig met de dakschakelaar stukje voor stukje het dak sluiten helpt. Ook al meerdere keren voor bij de garage geweest. Smeren doet het 'm. Ander probleem is de afwatering. Al heel wat water binnengehad (bij wasstraat zelfs met stralen). Bevroren voorraam aan de binnenkant. Hemel z**knat. Dak is al helemaal los geweest, auto een weekend in de garage laten drogen. Bleek dat de afvoer in de A-stijl dicht zat.

MCA

Lid
Hmmm, ik zit nog te dubben of ik deze optie zal nemen maar dit klinkt niet echt bemoedigend.

Hoe zit het met windgeruis bij gesloten dak?

Olavio

Senior Member
Iets te snel op reageren gedrukt. Wilde nog toevoegen dat het panodak voor mij, als het kan, in mijn volgende ook komt.

RJdJ

Lid
Mijn dak had hetzelfde euvel in de eerste weken dat ik ermee reed (eind 2016). Het probleem heeft zich bij mijn auto niet meer voorgedaan. Windgeruis valt me erg mee, ik rijd op de snelweg regelmatig met het dak open. Zeker een mooie optie!

VincentdeLeur

Nieuw lid
Ik heb sinds 31 juni een nieuwe Skoda Octavia met panoramadak en ook een paar keer gehad. Bij mij gaat het dak weer keurig dicht als ik even rijd. Bij stilstaan na starten en meteen dak open doen gaat ie niet meer dicht, althans, even wel en dan meteen weer naar kipestand terug. inderdaad alsof er iets klem zit. maar even rijden en dan gaat ie gewoon dicht.

Roog75

Nieuw lid
Ik ken het ook...
lijkt erdoor te komen als de auto niet helemaal vlak staat. Ik bedoel daarmee niet waterpas. Als de auto iets getordeerd staat past het raam niet helemaal lekker dus gaat hij weer open. Kan op de gekste plekken gebeuren lijkt wel.

MCA

Lid
Geen sluitproblemen hier maar wel gekraak van het dak als deze dichtzit. Waarschijnlijk als de auto een beetje wil torderen.

Daarnaast is de carkit zo goed als onbruikbaar door waarschijnlijk geruis van het dakraam. Ik krijg regelmatig de vraag of ik onder een trein hang :(

DannyG

Forumguru
Ik denk dat iedereen die zo'n dak heeft, het wel eens tegen komt ... zo ook ondergetekende. Wat me dan op valt is dat, wanneer ik de auto een klein beetje anders zet (bv wielen naar één kant draaien en dan enkele centimeters voor- of achteruit rijden), het dak weer wel toe gaat. :pieker:

Dit komt overeen met het torderen van het bodywerk, zoals hiervoor al werd aangehaald. Ik heb dit aan m'n garagist doorgegeven, maar blijkbaar zou er niet al te veel aan te doen zijn.

Een andere tip die ik uit ervaring kan meegeven: doe je dak al toe wanneer je nog een paar meter moet rijden. Dan heb ik nog nooit voorgehad dat ie bleef haperen :jaja:.

In ieder geval heb ik nog geen moment spijt van deze optie gehad.

Cheers :koffie:

B.Stuurder

Forumguru
Heel soms weigert hij even, maar bij opnieuw proberen doet hij het toch. Is meer elektronisch vermoed ik, want met de sleutel alles sluiten doet wel het dak dicht.
Water bij regen hoor je zeer duidelijk lopen als je begint met rijden, hoor je dit niet, dan is je afvoer verstopt inderdaad.

Rebel

Senior Member
Geen sluitproblemen hier maar wel gekraak van het dak als deze dichtzit.

Rubbers van het dak even insmeren / behandelen kan dat gekraak in gesloten toestand al verminderen.

Met die goedkope smoes ("dat is de stand van de techniek, meneer") moeten ze bij mij niet meer afkomen hoor.

rouwehand

Senior Member
1 Keer meegemaakt dat het dak niet wilde sluiten toen de auto scheef op een heuvel stond (waarschijnlijk is getordeerd).
Sinds een jaar kraakt het dak juist in de geopende stand, bij ongelijk wegdek (klinkers / kuilen en hobbels).
Dealer al 2 keer naar laten kijken, diverse smeermiddelen e.d. verder, rails schoongemaakt, maar geen oplossing :banghead:
Het panorama dak ligt er ook netjes glad in, en wijkt nergens.

Bovenaan Onderaan