Panoramadak waarschuwing

stradje

Actief lid
Ik heb gezocht op panoramadak, maar vond alleen geen topic dat sloeg op de Citigo. Het was diverse van onze familieleden al eens overkomen dat ze vergaten om het panoramadak te sluiten aan het einde van de rit. Vandaag was het prijs: volle plensbui op de stoelen.

Op zich zou ik verwachten dat voor het schuifdak net zo'n alarm zou bestaan als bij brandende verlichting, bij het uitschakelen van de motor. Is dat instelbaar? Of nog beter: is ergens in te stellen dat het dak altijd gesloten moet worden als de motor wordt uitgezet?

stradje

Actief lid
Heb je op je Elegance een regensensor? Dan is middels VCDS instelbaar dat het dak sluit bij regendruppels.
Top hoe snel je reageert! Weet je of ik die regensensor ergens aan kan herkennen? Ik heb wel een Elegance, maar ik weet niet of daar een regensensor op zit.

Michelv.

Forumguru
Is te zien op je voorruit de regensensor, de binnenspiegel zit er aan vast.

Edit, zo dus :D

Foto-SQYDZHKN-D.jpg

CDK

Forumguru
Voor de posts geldt 12 uur, titels konden niet aangepast worden dacht ik....

stradje

Actief lid
Is te zien op je voorruit de regensensor, de binnenspiegel zit er aan vast.

Edit, zo dus :D

Foto-SQYDZHKN-D.jpg

Er zitten inderdaad 2 sensor-achtige dingskes in onze Citigo Elegance, maar het ziet er wel net een tikkie anders uit dan op jouw foto.

full

Wat zou nu een logische volgende stap zijn om een volgend geval van natte billen te voorkomen? Dealer of iemand van het forum? Dealer kon ook al niet het verbruik instellen op km/l, terwijl dat volgens mij wel moet kunnen.

Noord26

Forumguru
De volgende stap zou zijn voordat je uit stapt bedenken dat je dakraam nog open staat. Of even de sleutel ingedrukt houden zodat alles afsluit incl ramen die dicht gaan en spiegels die in klappen? Het is een beetje dat je ook niet zonder sleutel van huis gaat toch, anders kom je er ook niet meer in?

:dankje:

stradje

Actief lid
De volgende stap zou zijn voordat je uit stapt bedenken dat je dakraam nog open staat. Of even de sleutel ingedrukt houden zodat alles afsluit incl ramen die dicht gaan en spiegels die in klappen? Het is een beetje dat je ook niet zonder sleutel van huis gaat toch, anders kom je er ook niet meer in?

:dankje:

Je hebt helemaal gelijk. Maar heb jij 4 kinderen in de leeftijd van 21-27, die het allemaal gaaf vinden om "cool" rond te rijden, maar die de discipline van een Russische separatist hebben? Ze suggereren zelf om een "briefje op te hangen". Nou,.... Dat gaat niet werken als ik die kiendjes van mij ken :cry:.

Is er niet een "alarm-optie" die je zou kunnen inschakelen via VDCS? Net zoals bij brandend licht? Dat zou al helpen.

EDIT: ik heb trouwens even jouw sleutel ingedrukt houden suggestie getest. Maar ik denk dat dat een Octavia optie is of zo. Bij de Citigo werkt het niet.

Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Het lijkt niet op een regensensor. Maar heel eenvoudig te testen. Auto op contact zetten. Schakelaar ruitenwisser op interval stand zetten. En water op de sensor spuiten, sproeien, gooien. Gaan de ruitenwissers hard heen en weer dan is het ook een regensensor. Normaal zit die vlak tegen de voorruit geplakt.

De City Safe Drive heeft ook 2 'sensoren' Werkt met laser. De ene straalt uit en de ander is de ontvanger. Die zitten boven elkaar.

Noord26

Forumguru
De
Je hebt helemaal gelijk. Maar heb jij 4 kinderen in de leeftijd van 21-27, die het allemaal gaaf vinden om "cool" rond te rijden, maar die de discipline van een Russische separatist hebben?

Denk niet dat de discipline van een Russische separatist de juiste benaming is, in de huidige gebeurtenissen. Africhten die handel. Ze zijn allemaal volwassen. De lusten, dus ook de lasten als er iets mis gaat.

Michel

Forumguru
Bij mijn weten is op een Citigo helemaal geen regensensor leverbaar. Die sensoren op de foto zijn echt alleen maar voor City Safe Drive bedoeld. Die optie kan je dan weer niet op een Superb bestellen. Maar de stad is dan ook niet direct de meest natuurlijke omgeving voor een Superb :)

stradje

Actief lid
Het lijkt niet op een regensensor. Maar heel eenvoudig te testen. Auto op contact zetten. Schakelaar ruitenwisser op interval stand zetten. En water op de sensor spuiten, sproeien, gooien. Gaan de ruitenwissers hard heen en weer dan is het ook een regensensor. Normaal zit die vlak tegen de voorruit geplakt.

De City Safe Drive heeft ook 2 'sensoren' Werkt met laser. De ene straalt uit en de ander is de ontvanger. Die zitten boven elkaar.
Hele nuttige tips die je geeft. Ik heb ook nog eens het instructieboekje doorgespit. De regeling waar jullie het over hebben zit volgens mij wel op de Octavia, maar dus helaas niet op de Citgo. De test met de intervalschakelaar was negatief.

Toch zou het vreemd zijn als Skoda (/VW) helemaal niets zou hebben verzonnen voor dit probleem.

Bovenaan Onderaan