Parkeerlicht

Freakin

Actief lid
Vraagje over de parkeerlicht optie:

Ik weet hoe dit aan moet, maar ik ben altijd bang dat ik de dag erna met een lege accu sta. Hoelang kun je je parkeerlicht (1 achterlicht + 1 kleine lamp aan de voorzijde) aan laten zonder problemen?

Thanks
 

Ronnie

Forumguru
Lampje voor=3Watt, achterlicht 5 Watt, samen 8 watt. 12Vgedeeld door 8 watt= plm.0,6Amp.
Accu is zo'n 44 Ah, dus 44 gedeeld door 0,6 zal zo'n 75 uur zijn voordat de accu helemaal leeg is.
Je moet echter nog startcapaciteit overhouden, dus zo'n 12 uur zal geen probleem zijn........
 

andrehj

Forumguru
Nog een kleinigheidje: die 44 Ah geldt bij iets van 25 graden. Bij 0 graden is daar misschien de helft van over. Maar dat verandert niets aan Ronnie's conclusie dat 12 uur geen probleem zal zijn.
 

rweersch

Actief lid
Vorig jaar nog bij de buurman meegemaakt dat de parkeerverlichting er toch voor zorgde dat hij 's ochtends met startkabels aan de slag kon. Het betreft een Ford Galaxy turbo-diesel. De verlichting heeft (bij een temperatuur van ruim boven vriespunt) gebrand van de vroege avond tot een uur of 10 's ochtends, al met al 12-14 uur. En toen was de accu dus niet meer sterk genoeg om de motor leven in te blazen :)
 

Cordoba

Forumguru
Als een (lange nacht) parkeren met parkeerlichtje aan, een probleem is, mag je inderdaad vragen stellen over de conditie van de accu. Overigens voor de mensen met LED's: die verbruiken nog minder energie, daarnaast moet je ook rekenen met andere verbruikers zoals alarm, sensor afstandsbediening enz.
 

The bone collector

Senior Member
Als een (lange nacht) parkeren met parkeerlichtje aan, een probleem is, mag je inderdaad vragen stellen over de conditie van de accu. Overigens voor de mensen met LED's: die verbruiken nog minder energie, daarnaast moet je ook rekenen met andere verbruikers zoals alarm, sensor afstandsbediening enz.

Als je veel korte ritten maakt, mag je accu in goede conditie zijn, dan vrees ik dat je toch problemen krijgt als je dat parkeerlicht een beetje te veel gebruikt.
 

wim-ned

Actief lid
Lampje voor=3Watt, achterlicht 5 Watt, samen 8 watt. 12Vgedeeld door 8 watt= plm.0,6Amp.
Accu is zo'n 44 Ah, dus 44 gedeeld door 0,6 zal zo'n 75 uur zijn.....

lampje voor is toch een W5W = 5W, en een achterlicht van een Octavia bestaat volgens mij uit 3 of zelfs 4 lampjes. Bij elkaar dus 20 -25W = 1,5 - 2A.
De capaciteit van een accu word opgegeven bij een ontladingsduur van 20 uur. Een 44 kWh kan dus 20 uur 2,2A leveren. Het sommetje 1 uur 44A of 75 uur 0,6A gaat niet zondermeer op.
 

wim-ned

Actief lid
OK ik stond vanmorgen toevallig achter een Octavia in de file en het aantal lampjes per achterlicht viel mij op. Zodoende dacht ik bij het lezen van dit draadje, het parkeerlicht van een Octavia trekt aardig wat meer stroom.
 

hemi24

Forumguru
voor de rekenwonders hierbij wat parameters:

Achterlicht O2: 3st. 3W + 1st. 4W;
Stadslamp voor: 1st 5W;
 

guitar_billy

Senior Member
@piar1982, @cordoba
LED verlichting verbruikt niet per definitie minder energie; alleen maar als er geen vermogensweerstanden aan parallel staan (om de CAN lampen controle voor de gek te houden). :)

@hemi, drie lampen per kant om de [ en ] vorm te maken. wat zou die vierde 4W lamp zijn, misschien enkel voor stadslicht?


- Wie wil er eens kijken en/of meten wat het O2 stroomverbruik is tijdens stadslicht (stroomtang) ?
- en hoeveel lampen branden er achter ?
helaas staat mijn eigen O2 even bij de garage :(
 

piair1982

Forumguru
Dan schakel je de lampcontrole van de canbus uit. Is weerstandprobleem ook opgelost...

Maar ben wel benieuwd naar het feitelijke verbruik :)
 

hemi24

Forumguru
achterlicht bestaat uit 4 lampen: 3st. W3W en één gecombineerde voor het rem-en stadslicht 21W/4W...
 
Bovenaan Onderaan