Parkeersensoren Sport Business

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op dit forum iets geplaats heb. Ik heb op 28 september mijzelf hier voorgesteld omdat ik toen de auto besteld heb. Het lange wachten is vrijdag tot een einde gekomen omdat ik eindelijk mijn Octavia kon ophalen bij Broekhuis in Alkmaar. Prima aflevering en helemaal tevreden met mijn Octavia!

IMG_7246.jpeg

Nou viel mij wel vrij snel iets op en hoop op jullie hulp hierbij te kunnen rekenen:
Wanneer ik aan het inparkeren ben, en de auto in de achteruit zet zie ik gelijk de parkeersensoren ingeschakeld worden, echter alleen achter. Voor springt niet aan ook niet als ik heel dicht bij een auto zit aan de voorkant.

Ik heb geen extra optie gekozen voor parkeersensoren voor en achter. Omdat dit in deze uitvoering en standaard opzit, ik heb ik mei 2022 mijn auto samengesteld en had hiervoor een prijslijst gedownload, de nieuwste versie was toen de prijslijst van april. Hieronder een screenshot van de standaarduitrusting

Parkeensensoren.png

Ik heb rond gezocht in de instellingen, maar helaas zonder succes. Mijn vraag is dus; heeft iemand ook een sport business en kan die vertellen of diegene wel of ook niet parkeersensoren voor heeft? En als iemand het weet, hoe kan ik dit toch inschakelen?

Alvast dank voor de moeite!

Canon-Eye

Forumguru
Zijn ze wel aanwezig maar springen ze niet aan, of zitten ze er gewoon niet op? Het eerste lijkt me een defect dat om herstel vraagt, het laatste duidt op een mogelijke afwijking in de levering. In dat geval zou ik eerst nog eens heel goed naar de koopovereenkomst en de toenmalige (pakket)aanbiedingen kijken, inclusief alle kleine lettertjes en disclaimers, en daarna eventueel actie ondernemen.

Ben bang dat de sensoren er inderdaad niet op zitten, ik heb voor de zekerheid foto's gemaakt. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? IMG_7257.jpeg
IMG_7256.jpeg

Canon-Eye

Forumguru
Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Zeker. Mijn O2c (2007/10) had ook alleen achter. Voor kon wel, maar dan schoot ik te ver uit mijn leasebudget en ik had geen zin om daarvoor bij te betalen. Maar dat was een bewuste keuze. Hier is mogelijk iets niet goedgegaan in de communicatie.

Zoals hierboven al genoemd, zou ik eerst het bonnetje (koopcontract) maar eens grondig bestuderen alvorens actie te ondernemen naar de dealer.

Dacht het al aan de eerste foto te zien. Hier zitten geen parkeersensoren voor op.

Kan je een prijslijst van de periode dat je de auto bestelde terug vinden?

Jazeker ik heb de prijslijst nog (te groot om bij te voegen). De screenshot in mijn bericht is uit deze prijslijst. Zojuist het volgende bericht van de dealer ontvangen: "Wat betreft de sensoren: dat is vreemd. Volgens mijn gegevens moeten de sensoren inderdaad gewoon aanwezig zijn op de auto." Ben heel benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

Tees

Donateur
Ik ben bang dat ze je (best-case) af zullen schepen met een kleine vergoeding, of worst-case verwijzen naar t contract waarin vast iets staat als dat ze de auto volledig mogen uitkleden zonder enige vergoeding verschuldigd te zijn.
Maar als ze servicegericht zijn, dan zullen ze na-installatie van de sensoren voor voorstellen. Alleen kost ze dat best wat geld, zullen ze niet heel happig op zijn.

Als het in de prijslijst staat hoort het er inderdaad gewoon op te zitten. Laat je niet afschepen met een lage vergoeding zoals @Tees al zegt. Dit is het moment om je poot stijf te houden. Voor zover ik kan zien aan de foto's moet je fileparkeren.
Wanneer je dagelijks moet fileparkeren kan ik me voorstellen dat parkeersensoren belangrijker zijn dan bijvoorbeeld stoelverwarming. Dat moet je aan de dealer duidelijk maken.

Dankjewel voor jullie antwoorden, ik moet inderdaad dagelijks fileparkeren en heb tijdens het uitzoeken van de Octavia zeer overwogen keuzes gemaakt. Ik zie dus ook heel graag dat ze dit netjes oplossen. De dealer geeft aan nu in overleg te zijn met PON. Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst!

Alpha

Donateur
Mooie auto! Veel veilige kilometers gewenst! Hopelijk krijg je een passende oplossing.

Fijn om weer een extra “lekker kontje” (lees hatchback) te zien!

hemi24

Forumguru
Maakt niet zoveel uit wat er in de folder stond op het moment van bestellen…

Vraag is welke uitrustingen standaard waren op moment van productie.

Zo werken de kleine lettertjes op de folder en het bestelformulier van de dealer/importeur.
En daar heb jij (of de leasemaatschappij) mee ingestemd door het formulier te ondertekenen…

jongetje

Forumguru
Maakt niet zoveel uit wat er in de folder stond op het moment van bestellen…

Vraag is welke uitrustingen standaard waren op moment van productie.

Zo werken de kleine lettertjes op de folder en het bestelformulier van de dealer/importeur.
En daar heb jij (of de leasemaatschappij) mee ingestemd door het formulier te ondertekenen…
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Alsnje minder opties krijgt dan tijdens bestellen moet er minimaal ook iets met de prijs gebeuren. Anders zou een fabrikant je een auto met 10k aan opties kunnen laten bestellen en die met 0 opties afleveren. Wel lekker geld verdienen (wel wat ontevreden klanten, maargoed, met de huidige levertijden maakt dat ook niet meer uit).

Tees

Donateur
@jongetje dat móét niet, dat verwacht je. Wat moet staat in het contract, en volgens mij hebben we hier al voldoende mensen gehad die de laatste jaren wijzigingen in de opties hebben gehad door de lange levertijden, die uiteindelijk afhankelijk waren van de coulance van de dealer, omdat dit door Pon keurig dichtgetimmerd is in het contract.

hemi24

Forumguru
@jongetje : er zit een duidelijk verschil tussen bestelde opties en een gewijzigde standaarduitrusting…

Voor de eerste zou je een compensatie mogen verwachten, de tweede is veelal domme pech (volgens de kleine lettertjes)!

Hallo allemaal, ik heb het volgende bericht ontvangen van de dealer:

Zojuist reactie gehad van de importeur. Zij geven aan de sensoren optioneel zijn, maar dat dit inderdaad foutief in de prijslijst heeft gestaan. Hierin staat het namelijk ook duidelijk als standaard optie vermeld.

Ik heb inmiddels ook een offerte opgevraagd om de sensoren achteraf te laten inbouwen, deze offerte heb ik nu bij de importeur neergelegd om te kijken hoe de kosten hiervoor verhaald kunnen worden.

Zodra ik meer weet laat ik je dit weten.

Ik wacht nog even geduldig af!

Bovenaan Onderaan