Parkeersensoren vraagje.

snoekie

Nieuw lid
Hoi,

Kan iemand mij eens de werking van de parkeersensoren bij een superb II (berline 09/2011) uitleggen.
De ene keer werken ze wel, dan weer niet en dit vind ik nogal gevaarlijk als je op die dingen rekent.
Ik heb hierover eens met mijn dealer gebeld en die zegt dat je ze iedere keer manueel opnieuw moet activeren eens je met de wagen gereden hebt, boven een bepaalde snelheid.
Mijn ervaring leert mij dat dit echter niet zo is. Zoals reeds gezegd werken ze bij mij nu eens wel, dan weer niet. De keren dat ze niet aanstaan, doen ze het wel opnieuw als ik ze manueel activeer.

Grtz

dag Snoekie,
Ga er van uit dat dit hetzelfde werkt als in onze multivan.
De parkeersensoren worden dan geactiveerd bij het activeren van de achteruit versnelling,
of door op het betreffende knopje te drukken.
Deactiveren gebeurt automatisch boven een bepaalde snelheid of door wederom op het knopje te drukken.
Bij achterwaarts manouvreren zullen ze dus altijd werken, en bij voorwaarts parkeren
zul je ff op het knopje moeten drukken ( of de auto eerst even in de R zetten )
Kan me haast niet voorstellen dat het anders zou werken bij jou.
Zal het binnenkort zelf ook even controleren :D

Bakkertje

Forumguru
Het klinkt een beetje warrig allemaal.
Bij mijn Superb werkt het als volgt. De sensoren worden geactiveerd als ik de auto in z'n achteruit zet of als ik de knop indruk.
Zolang de auto in z'n achteruit staat blijven de sensoren ook actief. Als ik vooruit rijdt en boven een bepaalde snelheid kom gaan ze vanzelf uit.
Dus als ik de auto vooruit in parkeer moet ik ze handmatig aanzetten.
Als het bij jou anders werkt lijkt me er iets niet goed te zijn (de O2 die ik hiervoor had werkt exact hetzelfde)

@benno: je was me net voor ;)

snoekie

Nieuw lid
Thx Bennoboekelo,

Als dat geen snelle reactie is ...

Ik heb het even uitgetest en het werkt inderdaad zoals je zegt. In achteruit zetten en zowel de voorste als achterste sensoren worden geactiveerd.
Wat ik wel een 'hatelijke' verandering vind ten opzichte van mijn vorige Superb I is dat de achterste sensoren geactiveerd blijven, ook al sta je niet (meer) in achteruit. Wanneer moeten die dingen werken.... toch als je achteruit rijdt ??
Heeft iemand een idee of dit aan te passen is. Dus de achterste sensoren enkel laten werken indien de achteruit versnelling ingeschakeld is ?

snoekie

Nieuw lid
Dus als ik de auto vooruit in parkeer moet ik ze handmatig aanzetten.

Bakkertje, dat is net wat ik niet logisch vind.
Het is een automatisme dat je moet aanleren, maar als je er even niet aan denkt om ze aan te zetten ...
Ik zou graag hebben dat de voorste altijd blijven aanstaan beneden een bepaalde snelheid. Idem voor de achterste, bij ingeschakelde achteruit versnelling.

Bakkertje

Forumguru
Dat is dus niet zo, ik zou het overigen ook niet willen. Als je dan in de file staat en iets te dicht bij je voorganger begint het zaakje alweer te piepen. En ook niet onbelangrijk, het geluid van je radio wordt gedempt. Dus als het automatisch zou gaan, zou je iedere keer als je onder de x km/uur komt je muziek gedempt worden.
Ik gebruik de voorste dan ook zelden. Overigens heb ik ooit nooit geweten dat dit bij een S1 wel zo werkt, weer wat geleerd vandaag (thanks!)
Wellicht is het aan te passen met vcds, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet..
Je kunt eens kijken bij gerrit speek: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
en dan bij parkeerhulp
Ook hier op het forum is er ooit een draadje over geweest..

snoekie

Nieuw lid
Als je dan in de file staat en iets te dicht bij je voorganger begint het zaakje alweer te piepen.
Overigens heb ik ooit nooit geweten dat dit bij een S1 wel zo werkt, weer wat geleerd vandaag (thanks!)

Da's een kwestie van goesting natuurlijk. Als ik in de file sta, zou ik dan op het knopje drukken om ze uit te schakelen.

Enfin, bedankt voor de snelle reacties !!

hemi24

Forumguru
...Wat ik wel een 'hatelijke' verandering vind ten opzichte van mijn vorige Superb I is dat de achterste sensoren geactiveerd blijven, ook al sta je niet (meer) in achteruit. Wanneer moeten die dingen werken.... toch als je achteruit rijdt ??
...

Lijkt me juist niet, want als je de auto in de neutraal of de vooruit zet, terwijl deze nog achteruit rolt is het juist wel heel handig dat de sensoren nog wel actief zijn!!!

Wat ik met je eens ben is dat de voorste sensoren wel de werking mochten hebben zoals dit bij Meredes ook het geval is: actief zodra de snelheid beneden een bepaalde waarde komt.

jalex_h

Forumguru
Lijkt me juist niet, want als je de auto in de neutraal of de vooruit zet, terwijl deze nog achteruit rolt is het juist wel heel handig dat de sensoren nog wel actief zijn!!!

Dat zijn ze ook, pas als je boven een bepaalde snelheid vooruit rijdt(volgens mij boven de 10 km/u), worden zowel voor als achter uitgeschakeld.

Overigens: ik heb wel eens met een systeem gereden dat permanent aan staat, nou je wordt er knettergek van. Fietsers, voetgangers, alles wat zich in de nabijheid van de auto bevindt zorgt voor geluidsoverlast.

michelover

Forumguru
Inparkeren gaat volgens mij altijd achteruit daar de meeste parkeerplekken, file parkeerplekken zijn. Dus is het denk ik niet zo gek dat fabrikanten ervoor kiezen om achter prioriteit te geven over de voor sensoren. De neus zie je nou eenmaal makkelijker als de achterkant. Zeker in de Superb HB versie.

MarcoO2

Forumguru
Ik ben ook dolblij dat mijn sensoren vóór niet standaard aanstaan. Als het nodig is, is het één druk op de knop, en ik verkeer heel wat minder vaak in situaties waarbij ik 'm aan moet zetten dan in situaties waarin ik 'm uit zou moeten zetten.

darksens

Nieuw lid
Leuk om even een "oud" topic weer even te activeren. Erger me groen en geel aan het manueel acitveren van de voorste parkeersensoren. Mijn vorige auto was een Mazda 6 en deze had standaard beneden een bepaalde snelheid de parkeersensoren aan staan. Als je dit niet wilde kon je een knop indrukken waarbij hij uitgeschakeld werd.
Het resulteerde gisteren al in een kleine aanvaring met mijn tuinhek. Ik vind dat die dingen beneden een bepaalde snelheid gewoon aan moeten staan. het is toch een veiligheids future? Je zet je airbag toch ook niet standaard uit, behalve als je hem denkt nodig te hebben?

Is er iemand die misschien weet of je dit kan veranderen (eventueel via de delaer, VAGcom?)

MarcoO2

Forumguru
't is geen veiligsheidsfeature... 't is een hulpmiddel. Zelf opletten blijft handig ;) Ik zou stoppen met jezelf groen en geel ergeren en aanwennen om op het knopje te drukken, als je het bij het vooruit inparkeren iberhaupt nodig hebt. Ik gebruik ze nooit voor, je kent je eigen auto toch wel goed genoeg om te weten waar je neus stopt? Of vaar je blind op je sensoren?

J126R

Lid
Dat is dus niet zo, ik zou het overigen ook niet willen. Als je dan in de file staat en iets te dicht bij je voorganger begint het zaakje alweer te piepen. En ook niet onbelangrijk, het geluid van je radio wordt gedempt. Dus als het automatisch zou gaan, zou je iedere keer als je onder de x km/uur komt je muziek gedempt worden.
Ik gebruik de voorste dan ook zelden. Overigens heb ik ooit nooit geweten dat dit bij een S1 wel zo werkt, weer wat geleerd vandaag (thanks!)
Wellicht is het aan te passen met vcds, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet..
Je kunt eens kijken bij gerrit speek: VCDS / VAG-COM: uitleg - tips - tricsen dan bij parkeerhulp
Ook hier op het forum is er ooit een draadje over geweest..

Hey, ik ergerde mij ook aan het feit wanneer de sensoren geactiveerd worden dat de muziek gedempt wordt, maar dit kan je aanpassen zodat de muziek niet meer dempt ... ik weet niet of dit ergens aangepast is bij een "versieupdate" of dergelijke, mijn superb is nog maar 5 dagen oud :-)

Sparkie

Forumguru
Ik ben ook dolblij dat mijn sensoren vóór niet standaard aanstaan.
Is dat aan te passen, want bij mij staan ze standaard dus wel aan.

Wat mij opvalt is dat als ik achteruit in een parkeervak de auto wegzet de voor-sensoren afgaan, omdat de weg 'afloopt' naar de zijkanten.
Is de hoogte waarop de sensoren afgaan in te stellen?

hemi24

Forumguru
Is dat aan te passen, want bij mij staan ze standaard dus wel aan.

Vreemd, tenzij jij een Octavia hebt met 1 vooruitversnelling en 5 achteruit...

Volgens mij zijn er 2 manieren om de parkeersensoren (vóór) geactiveerd te krijgen:
1. Na het indrukken van het knopje op de middenconsole;
2. Na het inschakelen van de achteruitversnelling;

Sparkie

Forumguru
Dat maakt dus niet uit; op het moment dat ik de auto in achteruit zet worden voor (en achter natuurlijk) de sensoren geactiveerd. Het zou dus wenselijk zijn om op het moment dat ik de achteruitversnelling activeer alleen de achtersensoren aan gaan.

hemi24

Forumguru
en dat gaat dus niet; wel zo veilig/handig bij het achteruit inparkeren, dat ook de sensoren vóór werken op het moment dat je de neus bijdraait!

Qua gevoeligheid is het altijd 'behelpen' als je bijvoorbeeld op gras of grind parkeert. Maar ook stoepranden en terugrolblokken worden regelmatig gedetecteerd door de parkeersensoren, met de bijbehorende piepjes.

MarcoO2

Forumguru
Dat maakt dus niet uit; op het moment dat ik de auto in achteruit zet worden voor (en achter natuurlijk) de sensoren geactiveerd. Het zou dus wenselijk zijn om op het moment dat ik de achteruitversnelling activeer alleen de achtersensoren aan gaan.
Dan staan ze dus niet standaard aan... maar pas als je ze activeert door de achteruitversnelling in te schakelen.

Bovenaan Onderaan