Mistraller
Senior Member
Zoals beloofd; hierbij het verslag van het inbouwen van de carkit.
De parrot ck3000 heeft geen display, en ook geen line out. Het apparaat is voorzien van ISO- mutebox.
Verder heb ik de auto voorzien van Brodit actieve telefoonhouder.
Als laatste nog wat tips omtrent instellingen van een PDA met tomtom en windows mobile 2005.
Dit alles in combinatie met een Qtek S200 (orange versie SPV M600).
Om dit alles op mijn manier in te bouwen heb ik voor de "hard way" gekozen, knippen, meten etc.
Het resultaat is echter wel helemaal netjes, precies zoals ik het wilde.
Ik heb de volgende onderdelen gekocht:
3B7 035 447 B: Huls om in de QUADLOCK stekker te prikken voor phone in
000 979 010: Kabels die in bovengenoemde houder passen.
en een mutekabel voor in de iso stekker zelf (iets groter) Helaas geen typenummer opgeschreven.
Een metalen dashmount van mijn oude nokia had ik nog liggen. Deze is op maat gezaagd/gevijld/gebogen zodat ie achter een schroef van de stream paste.
Voorbereiding van de Carkit: De iso stekkers kunnen alleen met een verloopkabel in de O2 aangesloten worden. Omdat ik dit niet zo zag te zitten, heb ik gemeten welke draden er nodig waren. De rest heb ik eraf geknipt.
De voedingskabels spreken voor zich, rood/oranje/zwart blijven behouden, de rest heb ik eraf geknipt.
De kabel die naar de mutebox gaat: De enige kabels die je nodig hebt van de mutebox: rood/wit voor audio, en blauw voor het mute signaal. Meet dit evt na! Mute gaat bij bediening van de carkit van 5v naar 0 volt. De rest is niet nodig, en kan er dus af. Laat eventueel een klein stukje zitten, voor het geval je in een volgende auto wel weer gebruik wilt maken van de mutebox, dan kan je hem er zo weer aan maken.
De brodit steun is er in 2 varianten, inbouw en sigaretten aansteker. Het prijsverschil is echter 30 euro! Daarom voor 5 euro een 12v splitterkabel bij de halfords gekocht, om het geheel toch achter het dashboard weg te werken.
Verder is handig/noodzakelijk: Multimeter, tijd en geduld, torx schroevendraaier, isolatietape, kabelbinders.
Om te beginnen natuurlijk met het verwijderen van het front rond de radio. Inmiddels een bekend plaatje:
Begin onderaan bij de asbak, wip daarna alle haakjes voorzichtig los. Met een schroevendraaier kan je eventueel wat extra peuteren. Vooral de haakjes aan de bovenzijde gaan lastig los, doe dit met beleid!
Het resultaat:
De bedoeling was om alles achter het handschoenenkastje weg te werken. Daarom ben ik eerst begonnen om dit te verwijderen.
Verwijder hiervoor eerst de kap aan de rechterkant van het dashboard, hier zit een schroef achter.
Hierna kan het hele kastje verwijderd worden. Verwijder hiervoor de slang van de luchttoevoer, de stekker van het lampje.
LETOPLETOP!!!!!!!!!!!!!!!!
De stekker van de airbag schakelaar kan ook los, DOE DIT ALLEEN MET CONTACT UIT! Zet vooraf de airbag met de sleutel uit.
Na verwijdering van het kastje even de schakelaar losschroeven, en terugprikken op de kabel.
Bij de elegance uitvoering vind je linksbovenin de carkit aansluiting met antenne. Deze zit waarschijnlijk ingetaped.
De spanning die je op deze pinnen aantreft: (Meet zelf even na, ik weet namelijk niet zeker of ik de kleuren goed onthouden heb!)
Bruin GND, Zwart 12+ geschakeld, Blauw 12v+ verlichting.
Hierna heb ik de radio verwijderd, om ook dat allemaal te inspecteren en te meten. Zorg dat je een hand vrij hebt om de quadlock stekker, en de fakra stekker los te pielen. Deze zitten beide vergrendeld, maak ze met beleid los!
Op deze tekening is al te zien waar de extra draden komen. Het hulsje met de 2 draden komt dus in het linkerboven blok. De mutedraad in het voedingsblok.
Peuter met een kleine schroevendraaier de paarse vergrendeling los.
Prik daarna de kabel in het juiste gat, en vergrendel met het paarse plasticje.
Ik heb van de radio aansluiting ook de 12 volt continu gepakt. Sluit nu ook het extra phone in blok aan op de quadlock stekker, en leid alle kabels (bij mij dus 4) naar het passagiersgedeelte.
Nu kunnen de phone-in kabels aan de rode en witte draad van de carkit gemaakt worden. Ik heb alle verbindingen met electronica soldeertin gefixeerd, zodat ze niet los kunnen trillen. Hierna is alles met flink wat isolatietape afgewerkt. Ook de blauwe mute kabel kan aangesloten worden.
Voor de voeding van de carkit heb ik de eerder besproken connector van de originele carkit gebruikt, voor de ground, en de geschakelde plus, en de vaste plus komt van de radio. Verbind de vaste plus met de rode draad van de carkit.
Verbind de oranje draad met de geschakelde plus. Hier kan ook de sigarettenplug van de halfords meteen gemonteerd worden, knip 1 deel van de splitter los, meet even na welke ader je moet hebben voor de plus (het kleine puntje onderin is de plus). Zorg dat het geheel goed geisoleerd wordt!
Verbind de massadraden van carkit, sigarettenplug met de massadraad van de connector. Ook weer isoleren.
Desgewenst kan je nu gaan testen.
Vergewis je ervan dat de airbag schakelaar aan de stekker aangesloten is, en sluit dan de carkit geheel aan, en de radio. (evt zonder antenne). Draai het contact op standje 1.
Wacht even tot de carkit klaar is (de ledjes gaan zachtjes branden), druk de knop 1 keer in. De radio geeft dan PHONE weer, en over de speakers komt "Language" volgens het menu in de handleiding. Steek de stekker van de oplader in de contrastekker, de led van de lader moet gaan branden. Draai het contact weer uit. De carkit en lader moeten uitgaan! (Ledjes controleren) De test is dan geslaagd.
Nu moet alles netjes weggewerkt worden. Schroef de mini-usb stekker van de brodit los, om hem door een gaatje van het inbouwframe van de radio te prutsen. Als het bedieningspaneel bij de radio moet komen; zoek een plek om de draad langs te leiden zonder dat hij teveel knelt bij het plaatsen van de radio.
Schroef de radio op z'n plek als alles naar wens zit, vergeet niet om de houder gelijk vast te zetten, als je ook voor dezelfde oplossing kiest. Let op de lengte van de kabels.
Hierna kan het frame teruggeplaatst worden. Het is een beetje wringen, maar omdat het dashboard materiaal vrij zacht is, geeft dit wat mee en kan je het frame zonder vijlen oid terugzetten.
Nu is het microfoontje aan de beurt. Verwijder de binnenverlichting, en peuter het stekkertje via deze opening(evt met een stukje ijzer/koperdraad) naar de voorruit. Vanaf hier is het een fluitje van een cent om de draad langs de hemelbekleding en de A stijl naar het dashboard te voeren. De draad vastzetten met een kabelbinder waar hij langs de binnenlucht-circulatie klep loopt, om eventuele beknelling te voorkomen. Hier kan hij aangesloten worden op de carkit.
Ik heb het plakvoetje gebruikt bij de verlichting, zie foto.
Nu kan de draadbundel bij het dashboard kastje netjes gebundeld worden. Zorg dat er geen spanning op de kabels zit, en bind de module zelf met een kabelbinder tegen een metalen beugel die ter plekke zit, om trillingen te voorkomen. Zoek daar ook een goed hoekje om de kabels vast te zetten. Doe ook een stuk tape om de sigarettenplug van de lader, om eventueel lostrillen te voorkomen.
Monteer nu het handschoenenkastje weer. Verwijder vooraf de contactsleutel !!!!
Bij mij ging het hier fout; getuige deze foto:
Alleen de dealer kan dit verhelpen!
Sluit de verlichting en de koeling aan. De airbag schakelaar kan het makkelijkste eerst van binnen aangesloten worden, voordat je hem vastschroeft. Vergewis je ervan dat hij goed zit. Schroef nu het kastje met de 6 torx schroeven vast. Let op dat de kabels of carkit niet bekneld raken. Plaats de kap aan de zijkant terug.
Monteer nu de brodit steun weer aan de mini usb stekker, en plaats het geheel op de steun met een paar boutjes/zelftappers oid.
Na afloop was dit bij mij het resultaat:
En daar ben ik heel tevreden mee!
De carkit en lader functioneren alleen bij contact aan, en het toestel is mooi trillingsvrij. De toetsen van de carkit zitten op een mooie plaats. En het geluid gaat netjes over de radio.
De radio is wat traag met overschakelen naar phone in, dus een toontje of het begin van een bepaald geluid komt meestal nog niet door. Dit heb ik echter bij veel meer radio's gemerkt, is niet alleen bij de stream zo. Dit is dus een minpunt tov de standaard mutebox van de parrot, die wel direct schakelt.
De Qtek S200 heeft voor mij voldoende volume voor Tomtom, dus ik vind het prima dat ie niet over de speakers gaat. Je moet alleen de radio niet voluit hebben, maar dat lijkt me zowieso niet handig als je je op onbekend terrein bevindt. Evt zijn er ook extra luide stemprofielen te downloaden.
Je kunt eventueel mbv het pocketpc tooltje "vjvolubilis" een audio Gateway openzetten naar de carkit. Alle geluid gaat dan over de radio. Je kan dan dus ook MP3tjes, etc over je speakers krijgen. De geluidskwaliteit is echter a - la telefoon. Niet mooi voor mp3 dus, maar het kan wel. Ook tomtom gaat dan over de speakers.
In TomTom zit een mooi nacht-kleurenschema dat prima bij de verlichting van de Octavia past; Africa.
Er is voor de pocketpc ook een skoda thema te downloaden op pocketpcthemes.com, maar die vind ik qua kleuren niet zo mooi.
Verder kan je de achtergrond van de dialer aanpassen door het bestand /windows/bkgnd_port.bmp en /windows/bkgnd_land.bmp aan te passen. Met de standaard plaatjes vind ik het contrast van de dialer slecht voor in de auto. Door deze 2 plaatjes (portrait en landscape) lichter te maken, wordt het beter zichtbaar.
Disclaimer: Voor het inbouwen, en het schrijven van dit verslag heb ik gebruik gemaakt van topics op briskoda.net, octavia-forum.de en skodaforum.nl.
Het gebruik van de hier beschreven informatie is voor eigen risico!
De parrot ck3000 heeft geen display, en ook geen line out. Het apparaat is voorzien van ISO- mutebox.
Verder heb ik de auto voorzien van Brodit actieve telefoonhouder.
Als laatste nog wat tips omtrent instellingen van een PDA met tomtom en windows mobile 2005.
Dit alles in combinatie met een Qtek S200 (orange versie SPV M600).
Om dit alles op mijn manier in te bouwen heb ik voor de "hard way" gekozen, knippen, meten etc.
Het resultaat is echter wel helemaal netjes, precies zoals ik het wilde.
Ik heb de volgende onderdelen gekocht:
3B7 035 447 B: Huls om in de QUADLOCK stekker te prikken voor phone in
000 979 010: Kabels die in bovengenoemde houder passen.
en een mutekabel voor in de iso stekker zelf (iets groter) Helaas geen typenummer opgeschreven.
Een metalen dashmount van mijn oude nokia had ik nog liggen. Deze is op maat gezaagd/gevijld/gebogen zodat ie achter een schroef van de stream paste.
Voorbereiding van de Carkit: De iso stekkers kunnen alleen met een verloopkabel in de O2 aangesloten worden. Omdat ik dit niet zo zag te zitten, heb ik gemeten welke draden er nodig waren. De rest heb ik eraf geknipt.
De voedingskabels spreken voor zich, rood/oranje/zwart blijven behouden, de rest heb ik eraf geknipt.
De kabel die naar de mutebox gaat: De enige kabels die je nodig hebt van de mutebox: rood/wit voor audio, en blauw voor het mute signaal. Meet dit evt na! Mute gaat bij bediening van de carkit van 5v naar 0 volt. De rest is niet nodig, en kan er dus af. Laat eventueel een klein stukje zitten, voor het geval je in een volgende auto wel weer gebruik wilt maken van de mutebox, dan kan je hem er zo weer aan maken.
De brodit steun is er in 2 varianten, inbouw en sigaretten aansteker. Het prijsverschil is echter 30 euro! Daarom voor 5 euro een 12v splitterkabel bij de halfords gekocht, om het geheel toch achter het dashboard weg te werken.
Verder is handig/noodzakelijk: Multimeter, tijd en geduld, torx schroevendraaier, isolatietape, kabelbinders.
Om te beginnen natuurlijk met het verwijderen van het front rond de radio. Inmiddels een bekend plaatje:
![IMG_3889.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3889.jpg&hash=d24150b3b87c7eb33c4f81a51de15eaf)
Begin onderaan bij de asbak, wip daarna alle haakjes voorzichtig los. Met een schroevendraaier kan je eventueel wat extra peuteren. Vooral de haakjes aan de bovenzijde gaan lastig los, doe dit met beleid!
Het resultaat:
![IMG_3890.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3890.jpg&hash=779673e02d1b79a746f5a62127a1ac88)
De bedoeling was om alles achter het handschoenenkastje weg te werken. Daarom ben ik eerst begonnen om dit te verwijderen.
Verwijder hiervoor eerst de kap aan de rechterkant van het dashboard, hier zit een schroef achter.
![IMG_3891.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3891.jpg&hash=b3a5b72426a6ae6b1e436961074ca96d)
Hierna kan het hele kastje verwijderd worden. Verwijder hiervoor de slang van de luchttoevoer, de stekker van het lampje.
LETOPLETOP!!!!!!!!!!!!!!!!
De stekker van de airbag schakelaar kan ook los, DOE DIT ALLEEN MET CONTACT UIT! Zet vooraf de airbag met de sleutel uit.
![IMG_3892.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3892.jpg&hash=d05a524633257d99cba1753c9abf5198)
Na verwijdering van het kastje even de schakelaar losschroeven, en terugprikken op de kabel.
![IMG_3894.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3894.jpg&hash=e68a1ad6c4f8b4d37a12567e48be37b5)
Bij de elegance uitvoering vind je linksbovenin de carkit aansluiting met antenne. Deze zit waarschijnlijk ingetaped.
![IMG_3896.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3896.jpg&hash=d0ac478bdca4a7ae48a131b5abeb7b81)
De spanning die je op deze pinnen aantreft: (Meet zelf even na, ik weet namelijk niet zeker of ik de kleuren goed onthouden heb!)
Bruin GND, Zwart 12+ geschakeld, Blauw 12v+ verlichting.
Hierna heb ik de radio verwijderd, om ook dat allemaal te inspecteren en te meten. Zorg dat je een hand vrij hebt om de quadlock stekker, en de fakra stekker los te pielen. Deze zitten beide vergrendeld, maak ze met beleid los!
![IMG_3897.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3897.jpg&hash=9c952dda0c57d4a949e76ea3c6be532b)
![IMG_3898.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3898.jpg&hash=9984df5b6e29e94040dd1fd1c291bd0f)
![IMG_3900.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3900.jpg&hash=e09dfc73b14bf77be03ca5e9aa712031)
Op deze tekening is al te zien waar de extra draden komen. Het hulsje met de 2 draden komt dus in het linkerboven blok. De mutedraad in het voedingsblok.
Peuter met een kleine schroevendraaier de paarse vergrendeling los.
![IMG_3901.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3901.jpg&hash=bf98bca88325c735a64d56e877cd5ee9)
Prik daarna de kabel in het juiste gat, en vergrendel met het paarse plasticje.
![IMG_3902.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3902.jpg&hash=4b5e85ebdc9bcfdd33387c25cdbce499)
Ik heb van de radio aansluiting ook de 12 volt continu gepakt. Sluit nu ook het extra phone in blok aan op de quadlock stekker, en leid alle kabels (bij mij dus 4) naar het passagiersgedeelte.
Nu kunnen de phone-in kabels aan de rode en witte draad van de carkit gemaakt worden. Ik heb alle verbindingen met electronica soldeertin gefixeerd, zodat ze niet los kunnen trillen. Hierna is alles met flink wat isolatietape afgewerkt. Ook de blauwe mute kabel kan aangesloten worden.
![IMG_3903.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3903.jpg&hash=90fb100d098747290056cae2bc251fc4)
Voor de voeding van de carkit heb ik de eerder besproken connector van de originele carkit gebruikt, voor de ground, en de geschakelde plus, en de vaste plus komt van de radio. Verbind de vaste plus met de rode draad van de carkit.
Verbind de oranje draad met de geschakelde plus. Hier kan ook de sigarettenplug van de halfords meteen gemonteerd worden, knip 1 deel van de splitter los, meet even na welke ader je moet hebben voor de plus (het kleine puntje onderin is de plus). Zorg dat het geheel goed geisoleerd wordt!
Verbind de massadraden van carkit, sigarettenplug met de massadraad van de connector. Ook weer isoleren.
Desgewenst kan je nu gaan testen.
Vergewis je ervan dat de airbag schakelaar aan de stekker aangesloten is, en sluit dan de carkit geheel aan, en de radio. (evt zonder antenne). Draai het contact op standje 1.
Wacht even tot de carkit klaar is (de ledjes gaan zachtjes branden), druk de knop 1 keer in. De radio geeft dan PHONE weer, en over de speakers komt "Language" volgens het menu in de handleiding. Steek de stekker van de oplader in de contrastekker, de led van de lader moet gaan branden. Draai het contact weer uit. De carkit en lader moeten uitgaan! (Ledjes controleren) De test is dan geslaagd.
Nu moet alles netjes weggewerkt worden. Schroef de mini-usb stekker van de brodit los, om hem door een gaatje van het inbouwframe van de radio te prutsen. Als het bedieningspaneel bij de radio moet komen; zoek een plek om de draad langs te leiden zonder dat hij teveel knelt bij het plaatsen van de radio.
![IMG_3904.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3904.jpg&hash=a3391a3c2bc9467b0f166a54b2d4c1c4)
Schroef de radio op z'n plek als alles naar wens zit, vergeet niet om de houder gelijk vast te zetten, als je ook voor dezelfde oplossing kiest. Let op de lengte van de kabels.
Hierna kan het frame teruggeplaatst worden. Het is een beetje wringen, maar omdat het dashboard materiaal vrij zacht is, geeft dit wat mee en kan je het frame zonder vijlen oid terugzetten.
![IMG_3905.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3905.jpg&hash=a6f5a92071fcdbd2fe1c948fb911f65a)
Nu is het microfoontje aan de beurt. Verwijder de binnenverlichting, en peuter het stekkertje via deze opening(evt met een stukje ijzer/koperdraad) naar de voorruit. Vanaf hier is het een fluitje van een cent om de draad langs de hemelbekleding en de A stijl naar het dashboard te voeren. De draad vastzetten met een kabelbinder waar hij langs de binnenlucht-circulatie klep loopt, om eventuele beknelling te voorkomen. Hier kan hij aangesloten worden op de carkit.
Ik heb het plakvoetje gebruikt bij de verlichting, zie foto.
![IMG_3907.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3907.jpg&hash=366fad255526ee66a7e7fd459508732d)
Nu kan de draadbundel bij het dashboard kastje netjes gebundeld worden. Zorg dat er geen spanning op de kabels zit, en bind de module zelf met een kabelbinder tegen een metalen beugel die ter plekke zit, om trillingen te voorkomen. Zoek daar ook een goed hoekje om de kabels vast te zetten. Doe ook een stuk tape om de sigarettenplug van de lader, om eventueel lostrillen te voorkomen.
Monteer nu het handschoenenkastje weer. Verwijder vooraf de contactsleutel !!!!
Bij mij ging het hier fout; getuige deze foto:
![IMG_3909.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3909.jpg&hash=1d51f992ba05e1a7170150476b661c4e)
Alleen de dealer kan dit verhelpen!
Sluit de verlichting en de koeling aan. De airbag schakelaar kan het makkelijkste eerst van binnen aangesloten worden, voordat je hem vastschroeft. Vergewis je ervan dat hij goed zit. Schroef nu het kastje met de 6 torx schroeven vast. Let op dat de kabels of carkit niet bekneld raken. Plaats de kap aan de zijkant terug.
Monteer nu de brodit steun weer aan de mini usb stekker, en plaats het geheel op de steun met een paar boutjes/zelftappers oid.
Na afloop was dit bij mij het resultaat:
![IMG_3908.jpg](/forum/proxy.php?image=http%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Emarei%2Fskoda%2FIMG_3908.jpg&hash=852ec2d6254456dd62f5a0e1458c55b6)
En daar ben ik heel tevreden mee!
De carkit en lader functioneren alleen bij contact aan, en het toestel is mooi trillingsvrij. De toetsen van de carkit zitten op een mooie plaats. En het geluid gaat netjes over de radio.
De radio is wat traag met overschakelen naar phone in, dus een toontje of het begin van een bepaald geluid komt meestal nog niet door. Dit heb ik echter bij veel meer radio's gemerkt, is niet alleen bij de stream zo. Dit is dus een minpunt tov de standaard mutebox van de parrot, die wel direct schakelt.
De Qtek S200 heeft voor mij voldoende volume voor Tomtom, dus ik vind het prima dat ie niet over de speakers gaat. Je moet alleen de radio niet voluit hebben, maar dat lijkt me zowieso niet handig als je je op onbekend terrein bevindt. Evt zijn er ook extra luide stemprofielen te downloaden.
Je kunt eventueel mbv het pocketpc tooltje "vjvolubilis" een audio Gateway openzetten naar de carkit. Alle geluid gaat dan over de radio. Je kan dan dus ook MP3tjes, etc over je speakers krijgen. De geluidskwaliteit is echter a - la telefoon. Niet mooi voor mp3 dus, maar het kan wel. Ook tomtom gaat dan over de speakers.
In TomTom zit een mooi nacht-kleurenschema dat prima bij de verlichting van de Octavia past; Africa.
Er is voor de pocketpc ook een skoda thema te downloaden op pocketpcthemes.com, maar die vind ik qua kleuren niet zo mooi.
Verder kan je de achtergrond van de dialer aanpassen door het bestand /windows/bkgnd_port.bmp en /windows/bkgnd_land.bmp aan te passen. Met de standaard plaatjes vind ik het contrast van de dialer slecht voor in de auto. Door deze 2 plaatjes (portrait en landscape) lichter te maken, wordt het beter zichtbaar.
Disclaimer: Voor het inbouwen, en het schrijven van dit verslag heb ik gebruik gemaakt van topics op briskoda.net, octavia-forum.de en skodaforum.nl.
Het gebruik van de hier beschreven informatie is voor eigen risico!