Pech met de Octavia 1.8 turbo

exup

Lid
Nav van door jullie gegeven info nog even een berichtje nagestuurd naar PON:

Geachte Heer Dorrostein,

Ik kom nog even terug met aanvullende info mbt waterpomp met stalen pompwiel voor Skoda Octavia 1.8 20VT Turbo, ik heb deze info alvast gekregen via het internet van een Skoda rijder (btw ook Seat Leon rijders hadden me hierop gewezen) :

1.8T waterpomp met stalen pompwiel, merk 'GRAF' nr. 06A121011LIT
http://www.graf.it/siti/catalogo/acqua/motorpompeacqua3.asp?marchio=3&lingua=e&codice=PA655

Zoals u ziet is het door mij gevraagde artikel ruim en makkelijk voor handen, afwachtende op uw reactie verblijf ik,

Mvgr Exup

exup

Lid
Nou het is eindelijk gelukt, via de Seat dealer van der Velden in Zoetermeer hebben ze een waterpomp met stalen pompwiel opgestuurd naar Skoda dealer Veprada in Spijkenisse met dank aan tristan van het Seat on Line forum, die heeft daar ook een waterpomp met stalen pompwiel laten monteren, zodoende heb ik die te pakken kunnen krijgen.

Het onderdeel nr van de Seat is 06A 121012X, maar dat geeft geen garantie dat er ook een stalen pompwiel in zit, hoe van der Velden dat doet wilden ze niet vertellen, maar dat ze het doen wel, is voor mij voldoende.

Exup

exup

Lid
Vandaag telefonisch contact gehad met afdeling klantenbeheer van de importeur PON, ik krijg binnen 48 uur een reactie op mijn schrijven van 3 en 4 april.

Exup

exup

Lid
Reactie van PON die ik heb ontvangen:

Geachte heer Brugman, Wat betreft de waterpomp van de 1.8T het volgende: in alle VAG productenmet 1.8T motor is de zelfde waterpomp gemonteerd.(dus een audi TT heeft exact de zelfde waterpomp als een octavia 1.8T).Skoda gebruikt alleen de door Skoda originele goedgekeurde waterpompen,Het zelf monteren of laten monteren van een niet originele Skoda waterpompis in deze dan ook op eigen risico en eigen kosten. Met vriendelijke groet,PON MOBIEL Rob LeijssenaarKlantencontact

-Het grappige hiervan is natuurlijk wel, dat ik via de Seat dealer in Zoetermeer een waterpomp heb laten aanleveren met een stalen pompwiel. Gewoon besteld vanuit het magazijn van de VAG groep!

-Ontkenning is dus de beste verdediging aan de reactie van PON te zien, let vooral op het "Skoda gebruikt alleen de door Skoda originele goedgekeurde waterpompen,Het zelf monteren of laten monteren van een niet originele Skoda waterpomp is in deze dan ook op eigen risico en eigen kosten. Met vriendelijke groet,PON MOBIEL Rob LeijssenaarKlantencontact " Dit is natuurlijk een hele slimme manier van indekken!

-Tevens sta je ontzettend voor L@L als je geconfronteerd word vanuit de consumentencircuit met het FEIT dat er vanuit de VAG groep zelf wel gewoon een waterpomp geleverd word met de eerder genoemde stalen pompwiel!

-Ten derde is het jullie opgevallen, dat in de officiele reactie van PON nergens met ook maar 1 woord gerept word over de meer dan gemiddelde voorkomende storing van dit onderdeel !! Totale radiostilte!!!!!!!!!!!! Ontkenning is dus de beste reactie ondanks dat als je "off-the-record" monteurs van de VAG groep spreekt, de ANWB wegenwacht, alsook de Tuners en hobbyisten op de forums die het tegendeel kunnen aantonen, lijkt me niet handig!

Door zo'n reactie voe je je als consument toch niet echt serieus genomen! Is het misschien een idee de media, denk aan autobladen eens te polsen op hen reactie, ik hoor wel wat jullie er van vinden.

Exup

exup

Lid
Ik moet er nog maar eens over nadenken wat voor verdere stappen ik onderneem. Ik zal kijken wat mijn verdere ervaringen zullen zijn met de Skoda uit de VAG group. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik prive een "niet" Japanner rij. En misschien tevens ook wel de laatste keer dat het een VAG auto word.

Ik rij al heel lang Toyota voor het dagelijkse werk en als hobby een Honda, maar het lijkt er toch op dat de Europese auto's en dan met name de VAG auto's, omdat ik daar nu eenmaal de Skoda van heb, toch beduidend minder in kwaliteit lijken te zijn dan de betere Japanse auto's en dan met name de eerder door mij genoemde merken.

Begrijp me niet verkeerd, ook b.v. de laatste door mij gereden Toyota Carina was niet geheel vrij van minpunten, want tegenwoordig worden die in Europa gebouwd en die kwaliteit is toch minder. Maar de Toyota's en Honda's die wel 100% uit Japan komen die zijn echt toch wel heel veel beter als de Europese auto's!

Ik zal overigens PON een tegen bericht sturen en die reactie op dit topic plaatsen, "het word onderhand een Soap"!

Exup

exup

Lid
Mijn reactie op het schrijven van PON vandaag:

Geachte heer Leijssenaar,

Bedankt voor uw reactie, maar ik lees geheel niks over mijn vraag dat de Waterpomp met plastic pompwiel een meer dan gemiddelde storing veroorzaakt bij de VAG groep auto's met het 1.8 20VT Turbo blok.

Tevens is het wat "kinderachtig" om te refereren aan "Skoda gebruikt alleen de door Skoda originele goedgekeurde waterpompen, Het zelf monteren of laten monteren van een niet originele Skoda waterpomp is in deze dan ook op eigen risico en eigen kosten." Dit betreft toch hetzelfde VAG groep onderdeel voor deze betreffende motor!

Ik geef feedback aan forums waar een grote bekendheid bestaat over dit "euvel" , tevens kan ik als u daar de behoefte voor voelt u "confronteren" met het FEIT dat uw VAG groep wel degelijk een waterpomp met stalen pompwiel leverd!

Aangezien we van inzicht verschillen is het misschien een idee om een "intermediair" te benaderen om daar hun expertise mening over te geven, daarbij zit ik te denken aan de betere autobladen die Nederland rijk is, en waar de VAG groep ook in adverteerd, want als het geen gerenomeerd autoblad zou zijn zou de VAG groep uiteraard geen advertenties willen plaatsen nietwaar?!

Mvgr Exup

Dutch4x4

Senior Member
En helaas maar waar, als je met 'forums' komt aanzetten, zetten ze bij Pon al helemaal de hakken in het zand.

Ik zeg niet dat dat terecht is, maar wel dat het contraproductief is om het te noemen...

johann

Lid
Dit is idd niet de juiste aanpak. Als je met zoiets gaat dreigen, zullen ze je waarschijnlijk nooit tegemoet komen. Beter was het geweest om ze er vriendelijk op te wijzen dat je bij Seat wel bent geholpen. Klinkt al een stuk anders dan: "Als u daar behoefte aan heeft wil ik u wel confronteren"

exup

Lid
Ik denk als je een reactie geeft zoals PON heeft gedaan op mijn inhoudelijk schrijven, dat ik daarmee niet serieus genomen word en dat vind ik niet correct,

Exup

exup

Lid
Voor de duidelijkheid, ik zoek geen compensatie, ik wilde alleen aangeven dat dit onderdeel een zwak punt had en dat er wel degelijk binnen de VAG groep de mogelijkheid dit onderdeel te leveren is met stalen pompwiel, meer niet.

Dus er is niets te verliezen alleen te winnen, en ik denk dat feedback "vanuit het veld" juist belangrijk is wil je in staat zijn de kwaliteit van je producten te verbeteren.

Exup

Dutch4x4

Senior Member
Geen relatie, maar ik weet wel hoe importeurs in het algemeen denken...

Johann zegt 't ook, het gaat er niet om of je inhoudelijk gelijk hebt - je hebt namelijk gelijk - maar om de toon. Want je hebt gelijk hebben en gelijk krijgen. En om dat laatste gaat het je toch?

johann

Lid
Ja feedback is belangrijk, maar als ik sommige reacties zie is Pon daar niet erg ontvankelijk voor. Totaal verkeerde instelling natuurlijk, arrogant ook.

Dutch4x4

Senior Member
Ja, helaas zijn er maar weinig importeurs (en dealers) die iets begrijpen van werkelijke klantgerichtheid.

Een klant met een klacht moet je zien als kans om je product en je imago te verbeteren. Goede service, met gevoel voor de klant, is de beste marketing die je je maar kunt wensen.

Maar in plaats daarvan is een klant met een klacht alleen maar een zeurpiet die moet worden afgescheept. Inderdaad, met zo'n arrogante instelling maak je geen vrienden.

Maar ja, importeurs zijn zó in de ban van kostenbesparing dat ze de andere kant van het verhaal niet kunnen of willen zien. En dus blijven ze maar in de vorige eeuw leven...

(Zo'n dealer als Van der Velden begrijpt 't juist wel hoe het werkt in de 21e eeuw. Die omarmt internet juist en haalt er een groot deel van zijn omzet en plezier uit.)

LenK

Forumguru
PON Skoda zit al aardig onder de knoet van PON Holding.
Omzet en winst zijn de enige drijfveren van PON en consorten, al jaren, decennia lang.

Skoda was de nieuwste loot aan de PON stam. Die heeft enkele jaren de tijd gehad om dmv klantvriendelijk en lagere prijzen het marktaandeel op te bouwen. Nu Skoda vaste grond onder zich heeft worden ze qua prijsstelling en policy richting klant in het PON keurslijf gezet.

Dit is in 1 woord jammer. VAG moet uitkijken dat het tij niet keert! VW, Seat en Skoda zijn uiteindelijk maar huis-tuin-en-keuken auto's.

Weer een kans voor de Jappen? Na magere jaren (Nissan, Mazda, Mitsubishi zijn gekelderd op de verkoop ranglijst) komen op deze manier de betere jaren weer in zicht. Toyota is al niet meer te stoppen richting top.
En vergeet ook niet de Koreanen. Hun design, kwaliteit en restwaarde wordt steeds beter.

De rest van Europa laat in ieder geval meer design zien dan Skoda en VW. Seat is wat speelser maar daar wordt één ontwerp tot in den treure uitgemolken. Ze plegen plagiaat op zichzelf.

Octaaf

Forumguru
Ja, helaas zijn er maar weinig importeurs (en dealers) die iets begrijpen van werkelijke klantgerichtheid.

Een klant met een klacht moet je zien als kans om je product en je imago te verbeteren. Goede service, met gevoel voor de klant, is de beste marketing die je je maar kunt wensen.

Maar in plaats daarvan is een klant met een klacht alleen maar een zeurpiet die moet worden afgescheept. Inderdaad, met zo'n arrogante instelling maak je geen vrienden.

Maar ja, importeurs zijn zó in de ban van kostenbesparing dat ze de andere kant van het verhaal niet kunnen of willen zien. En dus blijven ze maar in de vorige eeuw leven...

(Zo'n dealer als Van der Velden begrijpt 't juist wel hoe het werkt in de 21e eeuw. Die omarmt internet juist en haalt er een groot deel van zijn omzet en plezier uit.)

het is gewoon een (grote) gemiste kans!
over je merk l@llen is prima, maar slechte reclame kost je veel meer...
kijk maar naar Microsoft en de problemen met de XBOX.. het probleem wordt hier dan nog wel bevestigd, maar wereldwijd terugroepen 'kan' een miljoenenstrop tot gevolg hebben. individueel afhandelen is dus goedkoper, de publiciteit zoeken werkt inderdaad averechts

(werk in een contact center. geen automotive, maar de "gevallen" zijn vergelijkbaar)

TurboBooster

Forumguru
Beste forumbezoekers;

Vandaag, 18 mei de distributieriem / multiriem incl. de spanrollen vervangen.

Omdat alles nu toch los was ook direkt maar de waterpomp vervangen.
Nou dat was even schrikken, uit de kunststof schoep was een stuk weggeslagen, km stand 105.000 km (zie foto's).
Een stukje lag nog in de flens van de motor het andere stukje was mee naar buiten gekomen in de afgetapte koelvloeistof.
Er is dus volgens mij gelukkig niets in het koelgedeelte achter gebleven.

Nieuwe waterpomp gemonteerd met stalen schoep, dit is dus geen orginele waterpomp, merk: KUHL / type 1253WP.

mijn advies: Vervang tijdig de riemen en de waterpomp.

TB.

Bijlagen

• pomp1.jpg
    pomp1.jpg
    42 KB · Weergaven: 25
  • pomp2.jpg
    pomp2.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 25
  • pomp3.jpg
    pomp3.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 20
Bovenaan Onderaan