Permanent stroom op 12v aansluiting?

Dnet

Senior Member
Hi,

Kan iemand met een O3 mij vertellen of er permanent stroom staat op de 12v (accessoire) aansluitingen?

Mijn Renault heeft dat wel op dit moment (Franse logica ofzo... maar daar zit de auto helaas vol mee), verschrikkelijk irritant, elke keer de lader en de dashcam eruit halen... Heb al dit weekend een tijd lopen google'n, maar krijg het niet zo maar uitgezet...

Mocht de O3 dit ook hebben, toch maar voor aflevering even vragen of ze het gewoon via het contact kunnen laten lopen..

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Renault heeft dat wel op dit moment
Eén van de zeer weinige eigenschappen van onze Twingo die mij een klein beetje irriteren, is nou juist het feit dat de 12V aansluiting in het dashboard via het contact wordt geschakeld. Soms wil ik bv. de telefoon gewoon in de auto laten doorladen, maar dat gaat dan dus niet...
Blij dat de Fabia gewoon een permanent 12V contact heeft - hoefde ik het tenminste niet te laten veranderen...:thumbsup:
(Wat is er trouwens moeilijk aan het uittrekken van een stekkertje?)

Noord26

Forumguru
Een normaal 12V los stopcontact zou idd altijd spanning op moeten staan.

Als je zeer vaak een dashcam gebruikt sluit je die toch fatsoenlijk aan via een geschakelde 12V lijn ipv op een 12V stopcontact?

Dnet

Senior Member
Ik vind het ook niet erg als er een beveiliging zou in zitten die de accu spanning in de gaten houd, en vervolgens bij een bepaald niveau stopt... Nu ben ik elke keer bang om met een lege accu te staan.

Dnet

Senior Member
@Noord26 Dat is inderdaad ook een optie... Ik kan me alleen niet voorstellen wanneer ik het wel zou nodig hebben :pieker:

mvneerbos

Senior Member
Wanneer je een koelbox op stroom meeneemt op vakantie is het wel handig dat er altijd stroom op staat.
Zou het vervelender vinden als het niet zo zou zijn.

Staat op de 12V in de kofferbak ook permanent stroom?

Dnet

Senior Member
Ja dat argument hoor ik vaker... Maar dat is maar 1x per jaar...? En hoe lang zou de accu dat trekken... uurtje of 5?

mvneerbos

Senior Member
Ja, dus als je een boterhammetje gaat eten onderweg of even je benen strekken blijft de koeling lekker aan! Ideaal

Dnet

Senior Member
Zo zou ik het eigenlijk ook verwachten... Achterin constant, voorin op contact?

Noord26

Forumguru
@Noord26 Dat is inderdaad ook een optie... Ik kan me alleen niet voorstellen wanneer ik het wel zou nodig hebben :pieker:

Koelbox, compressortje op 12V (lekke band), audio/video systeem van de kids, lader telefoon/navi. Juist zonder sleutel iets op kunnen laden is een pre vind ik. Kun je dat gewoon op de camping doen voor je tent met de auto op slot ipv de sleutel op het contact moeten laten zitten.

Dnet

Senior Member
Okok, duidelijk...

Misschien kunnen ze een schakel relais koppelen, en dan met een schakelaar switchen tussen permanent en contact... Iemand ervaring met zoiets?

Sparkie

Forumguru
Als je zeer vaak een dashcam gebruikt sluit je die toch fatsoenlijk aan via een geschakelde 12V lijn ipv op een 12V stopcontact?
Ik was onder de indruk dat die er niet zijn in de O2. Of heb ik dat mis?

Ik heb de dashcam nu ook via de 12V in de middenconsole, maar vind dat niet ideaal.

Noord26

Forumguru
Niet standaard nee, maar dat is zo gefikt door iemand die er wat kennis van heeft; of je dealer. ;)

Connexie

Forumguru
Hoewel het een ander type Skoda betreft: de SuperB C2 heeft op alle drie de aansluitingen permanent spanning. gebruik een USB adapter, welke op alle drie de aansluitingen een felle groene led in de auto laat schijnen na het afsluiten. LED is zo vel, dat het interieur ook 's nachts gezellig verlicht blijft. Niet handig, want dan blijven de boeven gluren wat er aan de hand is. De adapter gaat er dus na gebruik toch maar uit, hoe lastig ik dit ook blijf vinden.

Bovenaan Onderaan