Plaatsen K&N luchtfilter op O3 TDI

peterrapid

Forumguru
Ik heb dus de nieuwe luchtfilter K&N geplaatst op de RS TDI DSG
Het is een vrij simpele bedoening met hier een paar foto's
GetAttachment.jpg
Benodigd een torx schroevendraaier
GetAttachment1.jpg
Rondom het luchtfilterhuis zijn verschillende torx-vijsjes die je kan uitdraaien samen met 2 stuks aan de aansluiting van de luchtslang. Je kan (mag) deze niet volledig uitdraaien (blijven zitten).
GetAttachment2.jpg
Daarna kan men het deksel voorzichtig openen tot een werkbare hoogte van ongeveer 6à7cm
GetAttachment3.jpg
De luchtfilter verwijderen en wat opvalt na bijna 20K dat de onderkant al redelijk vervuild is. De luchtfilterkast reinigen.
GetAttachment4.jpg
De nieuwe K&N luchtfilter plaatsen, men kan hem moeilijk verkeerd plaatsen want anders kan men het deksel niet terugplaatsen. Daarna deksel erop en alle torx-vijzen terug aanspannen, best allen nog eens controleren of die correct zijn aangedraaid.
GetAttachment5.jpg
Dit is originele filter waar de vervuiling toch al opvalt
GetAttachment6.jpg
En daarna natuurlijk een klevertje opplakken zodat bij een onderhoud de dealer weet dat hij met zijn fikken er moet afblijven.
Voor de rest wat betreft geluid hoor ik iets meer het dieselratelen maar toch bescheiden. In rijden voel ik geen verschil.

turboturbo

Forumguru
Een licht vervuild (papieren) filter filtert beter dan een splinternieuwe, trouwens.
Dus dat het filter na 20K al iets vies is, lijkt me technisch gezien een prima situatie!

micky

Forumguru
dat klopt ook ja.. ook al meermaals gelezen

DE reden eigenlijk om geen K&N in een diesel te gebruiken, ook schijnt er meer dan genoeg lucht voorhanden te zijn, dus van wat ik begrepen heb is het puur voor de lol bij een diesel...

Joske

Forumguru
Klopt ook Micky... Diesel werkt op overschot aan lucht, voor mijn tsi zie ik het wel zitten eigenlijk ;)

peterrapid

Forumguru
Yep diesel heeft geen nood aan K&N maar mijne heren een nieuwe luchtfilter iedere 30K (ik wil dat ze bij 30K worden vervangen en niet bij 60K) kost als ik deze 2x vervang reeds meer dan een K&N die ik er de gehele levensduur van Betsy kan laten zitten. ... En ik vond het plakkertje van K&N zo mooi staan op luchtfilterhuis :bloos:

lugolux78

Donateur
Ik had op mijn Ibiza GT TDI en open filter van K&N. Daar merk je een verschil in geluid. Een lekkere diepe brom en aanzuigen van lucht. Ik zou dit ook bij de Octi willen alleen er zitten twee sensoren en je zou dus met random K&N filter moeten spelen want custom niet beschikbaar.

Bovenaan Onderaan