Plastic plaatje voor snelheidsmeters heeft spontaan scheuren?!

skodaboy

Forumguru
mijn 02 van 2008 heeft tot nu toe nog géén last van het scheuren van het plexiglas,het is idd gemakkelijk zeggen van de dealer je hebt dit of dat gedaan,je kan voor het plexiglas amper een balpen leggen,laat staan andere (zware) dingen..dit is gewoon een productiefout of een geval
van overspanning...
mijn vw crafter bestelbus van 2006 heeft ook géén last van scheuren of andere schade aan dat plexiglas,en hier is nochthans plaats genoeg voor om genoeg spullen voor/tegen te leggen... bij mij ligge hier meestal balpennen,gsm en ook andere kleine boel...:D
 

Rallye

Forumguru
Ik kwam er deze week achter dat mijn Octavia nu ook een barstje in het plexiglas van de toerenteller heeft. Weet iemand of inmiddels losse plaatjes te krijgen zijn?
 

Ronnie

Forumguru
Het plaatje is los te koop voor zo'n € 46,-....... Positie 1A op het plaatje en corresponderend onderdeelnr.
 

Bijlagen

  • Octavia 2 FL Jul. 25 18.10.jpg
    Octavia 2 FL Jul. 25 18.10.jpg
    116,9 KB · Weergaven: 100

Rallye

Forumguru
Je zou zeggen dat het instrumentenpaneel op één van de stevigste (dus torsie-vrije) punten van de auto zit. Onder de voorruit zitten immers veel dwarsverbindingen, ook door de veiligheidskooi.
 

Pendragon

Donateur
Ik heb een O2 PFL en gisteren even gekeken, geen scheurtje te zien. En ik heb ook een sportonderstel en kom regelmatig over hobbelige wegen....en niet te vergeten al die afgrijselijke hobbels die overal in ons land liggen.
 

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat bij het op maat zagen van het plexiglas er op een bepaalde plaats in de plaat spanning ontstaat. Die spanning kan ook ontstaan door bijv. een richeltje of een braampje in het frame waar het plaatje in valt.

Om duidelijk te maken dat het door een fabricagefout komt, kunnen mensen met dit probleem foto's maken van de scheur in hun plaatje: bij voorkeur in een zo vroeg mogelijk stadium van de scheur, dan weet je waar de scheur begonnen is. Als 20 mensen dit probleem hebben, en de scheur is bij allemaal op dezelfde plaats begonnen, dan zou dat wel heel toevallig zijn als het aan het gebruik ligt, en niet aan een fabricagefout. Als de mensen die er last van hebben ook de 'geboortedatum' en uitvoering vermelden moet snel duidelijk zijn welke versies problemen hebben.
 
ook wij zijn inmiddels de pineut met onze O2 combi van 4/2008. Rechtsonder begonnen met een heleboel kleine scheurtjes en inmiddels ook vanuit het midden en rechts van het midden scheuren die van buiten naar binnen lopen. Garantie kunnen we helaas geen aanspraak meer op maken, eventueel coulance? Hebben jullie daar ervaring mee?? Is deze fout inmiddels erkend door PON. Is eventueel zelf vervangen een optie, is dat veel werk? Iemand misschien een how-to beschikbaar? Belachelijk dat zo'n prachtwagen als de Octavia dit soort narigheden heeft en het doet zeker geen goed aan de reputatie van VAG.
 

mmarechal

Actief lid
Het enige dat ik weet, is dat een collega van mij en ikzelf vrijwel gelijktijdig een O2 (lease) kregen en allebij, vrijwel direct na het verlaten van de dealer dit scheurtje opmerkte. Men heeft tot de hele unit (dus ook de klokken) vervangen (ik weet dus niet of het goed te doen is om zelf het geheel of een deel te vervangen). Er is dus wel degelijk een serie geweest welke niet goed was. @Ronnie, jouw O2 is uit april 2008, die van mij (inmiddels heb ik weer een andere) was toen uit juli / augustus 2009. Maar wanneer er na een kleine 5 jaar pas dergelijke scheurtjes zichtbaar worden, weet ik niet of het aannemelijk te maken is dat het hier gaat om een fabricage fout...
 
Het enige dat ik weet, is dat een collega van mij en ikzelf vrijwel gelijktijdig een O2 (lease) kregen en allebij, vrijwel direct na het verlaten van de dealer dit scheurtje opmerkte. Men heeft tot de hele unit (dus ook de klokken) vervangen (ik weet dus niet of het goed te doen is om zelf het geheel of een deel te vervangen). Er is dus wel degelijk een serie geweest welke niet goed was. @Ronnie, jouw O2 is uit april 2008, die van mij (inmiddels heb ik weer een andere) was toen uit juli / augustus 2009. Maar wanneer er na een kleine 5 jaar pas dergelijke scheurtjes zichtbaar worden, weet ik niet of het aannemelijk te maken is dat het hier gaat om een fabricage fout...

Vanochtend bij de dealer langs om een gevalletje coulance aan te kaarten bij Pon. Resultaat? 0,0% compensatie. Beschamend. En dat voor iets wat inmiddels een erkende produktiefaut betreft, een gevalletje plexiglas dat wil uitzetten maar dat niet kan wegens het omringende randje wat uit ander materiaal gefabriceerd is en dus minder hard uitzet bij temperatuursverschillen. Pon heeft hier een beschrijving van het euvel van in de zgn knowledge database. De redenatie als volgt: auto buiten garantie van 2 jaar dus verplichting tot herstel is er niet. In 3e jaar nog lichte compensatie mogelijk en vanaf het 4e jaar mag je zelf voor de kosten opdraaien. Want dan is de auto inmiddels zo "oud" dat je zulke scheuren mag verwachten? Laat me toch niet lachen. Heb inmiddels diverse auto's mogen rijden van verschillende merken zowel prive als lease maar ik heb nog nooit, lees NOOIT, een auto gehad met scheuren in dat paneel. Zo'n ding moet lifetime meegaan. Wat een arrogantie, bah.
 
Bovenaan Onderaan