Plotseling lawaai en motor slaat af

Duijzer

Donateur
Laat ze ook de bevestiging van de verstuivers controleren. Misschien zijn die niet op de juiste manier vastgezet en geeft dat allerlei foutmeldingen waardoor de motor in noodloop schiet.
 

Mick

Actief lid
Het uitlezen gaf geen expliciete oorzaak volgens hun. Ik heb ze geluidsopnames laten horen en men kwam toen tot de conclusie dat het om nagelen ging. Er is een additief toegevoegd om te kijken of het verbeterd. De verstuivers zouden momenteel buiten de gebruikelijke waardes hun werk doen. Ivm de kosten moesten ze eerst de additief toevoegen, een sterkere dan de vorige keer. Af en toe de wagen op z' n staart trappen in de S stand zou ook bevorderlijk zijn.Of mijn werkgever daar ook zo over denkt, met de toename van mijn brandstofverbruik.
 

eriktv

Forumguru
Bij mijn Superb zijn onlangs de verstuivers getest voor vier tientjes per stuk (en naar aanleiding daarvan vervangen). Dit ook naar aanleiding van flink nagelen bij koude motor. Kan een vervolgstap zijn die het overwegen waard is, kosten zijn te overzien.

Edit: testen was vier tientjes, vervanging stukje meer
 
Laatst bewerkt:

Mick

Actief lid
Dat is netjes. Ze hadden over €700,- per stuk. Weet niet wat ze dan bedoelen. Is een lease wagen,vandaar eerst deze optie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

eriktv

Forumguru
Oeh ik heb die zin wat onhandig geformuleerd, net even aangepast. :)

Testen was vier tientjes per stuk, vervangen dikke €1.500 voor alle vier incl. testen, (de)monteren en vervanging rekbouten + brandstoffilter
 
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Tees

Donateur
Ik dacht al Erik, vervangen is geen €40 :deuk:
Interessante redenering trouwens 'het is een leaseauto en daarom proberen ze dit eerst'. Een particulier hadden ze meteen een poot uitgedraaid door een rekening van €2000 neer te leggen? :pardon:
 
Laatst bewerkt:

Mick

Actief lid
Iets met goedkeuring van lease maatschappij. Nu kunnen ze aantonen, dat ze eerst deze optie hebben geprobeerd.
 

Mick

Actief lid
Inmiddels zijn er 3 verstuivers vervangen. Cilinder 2 week veel af en die van 3 en 4 redelijk. Cilinder 1 was goed. Tot nu toe is het ratelen weg. 6 dagen een Vw Passat benzine wagen meegehad, en dat is wel een stuk rustiger qua geluid.
 

JeSko

Forumguru
De Mazda benzine van mijn vrouw is ook een pak stiller dan mijn TDI, al verdwijnt bij een TDI het kenmerkende geratel wel met warm rijden en op ietwat hogere snelheden heb ik de indruk. Vooral in steden is een TDI niet echt aangenaam, ze zijn daar niet voor gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Cordoba

Forumguru
De Mazda benzine van mijn vrouw is ook een pak stiller dan mijn TDI, al verdwijnt bij een TDI het kenmerkende geratel wel met warm rijden en op ietwat hogere snelheden heb ik de indruk. Vooral in steden is een TDI niet echt aangenaam, ze zijn daar niet voor gemaakt.
Ja en nee: juist een diesel is (zonder start/stop) veel efficiënter in gebruik in de stad, waar je maar een klein deel van het vermogen gebruikt. Op de autostrada waar je een flink deel van het motorvermogen gebruikt maakt het niet meer zoveel uit. Ook het rustig warmrijden zonder overig verkeer te hinderen gaat beter in stadsverkeer, en dat is bij een diesel ook belangrijker. Mijn ervaring is wel dat altijd netjes warmrijden voor je het vermogen aanspreekt, serieus zorgt voor minder dieselgeratel, doe je dat warmrijden regelmatig niet netjes zul je dit bij zowel warme als koude motor horen door luider tikkende kleppen.
 

JeSko

Forumguru
Onduidelijk aan de hand van mijn tekst, maar ik had het meer over het rijden zelf, in druk stapvoets verkeer zit je vaak in te lage toeren in 2de met de 1.6tdi, één is niet praktisch want daarin is het gas veel te onrustig en bij gas los laten in één valt de auto onrustig terug, haast bokkend, zijn 2de is dan weer te lastig om stapvoets te rijden, dan zit je continu met de koppeling te spelen hopende dat je toch niet weer naar die 1ste versnelling moet, in zijn 2 de koppeling compleet lossen is vaak geen optie want dan trekt ie te hard en moet je remmen en ontkoppelen. Daarin vind ik mijn Superb niet aangenaam, de Mazda en ook onze Cactus zette je in 2 en daar kwam ie bij stapvoets verkeer niet meer uit. Geen idee of dit een eigenschap van de 1.6 tdi in mijn S2 is, of dat er iets schort aan de auto, want voor het overige rijd hij perfect.

Overigens rijd ik mijn auto's altijd netjes warm, maar ik weet niet hoe de vorige eigenaar die 52.000 heeft afgelegd, daar kan al veel schade gedaan zijn, who knows.
 

Cordoba

Forumguru
@JeSko zie ook de reactie van hemi. Als ik je verduidelijking lees, is het vooral dat de overbrengingsverhoudingen niet prettig zijn bij stadsverkeer. Bij de Fabia heb ik nog wel eens dat ik hem zonder of met een beetje gas in de 1e versnelling laat rollen in stadsverkeer, en soms gaat het aanschuiven zo langzaam dat zelfs dat te snel gaat. Bij een dieselmotor is het vaak wel zo dat die in een wat kleiner toerengebied lekker rijd: wat eerder dan bij benzine kom je in te hoge toerentallen.
 

Mick

Actief lid
We zijn inmiddels weer een paar weken verder, maar de motor begint weer aardig wat lawaai te produceren. Wat ook gek is, dat wanneer ik vanaf een koude start, een klein stuk heb gereden, zeg 2km, en ik wil hem daarna na een poosje weer starten, dan duurt dat een poosje en ja, ik wacht tot het voor gloeilamp je uit is. Hij slaat gewoon niet direct aan. Misschien de wagen maar eens bij de dealer laten, zodat ze het zelf met een koude motor kunnen ervaren. Ratelen en schokken bij het gas geven lijken me niet echt normaal. Word vervolgd dus. Misschien weet de leasemaatschappij een goed adres voor de motorische perikelen , ipv de dealer.
 

JeSko

Forumguru
@Mick

Dat schokken bij koudere motor kan ook aan de regeneratie liggen, gisteren deed mijne dat ook, dan blijft hij niet zo lekker soepel in één gasstand hangen, dat schokken verdwijnt bij mij ook weer vanaf het moment dat ik wat gas geef.
 

Mick

Actief lid
Regenereren bij een koude motor en na 300 meter al. Lijkt me erg vroeg. Vaak doet ie dat na een wat grotere afstand. Bedankt voor je reactie in ieder geval.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mick

Actief lid
Staat nu alweer bijna een week bij de dealer. Verstuiver van cylinder 1 is nu niet goed en staat veel te hoog t.o.v de 3 andere die net vervangen zijn. Wel raar dat de verstuiver eerst prima was, en nu ineens niet meer. Hopelijk snel verholpen en blijven de klachten dan weg.
 

Mick

Actief lid
Even had ik de ijdele hoop, dat de wagen eindelijk probleem vrij zou blijven rijden. Helaas. Na een probleem loze vakantie trip naar Oostenrijk en vervolgen gewoon een week werken, begon de ellende weer. In eerste instantie flink trillen na het starten en bij stationair draaien en vervolgens een lichte bonk bij het gas loslaten. Nadat ik vandaag al contact had gehad met de leasemaatschappij en de dealer, ging het na 300 km toch goed mis. Eerst slecht starten en bij het oprijden van de snelweg, een hoop lawaai, geratel en slecht accelereren. Rustig naar de dealer gereden met 80km/u en de wagen direct daargelaten. Als ik zo zoek op het internet, zou ik haast denken dat de DSG de geest heeft gegeven, maar dat zal moeten blijken. Vrijdag kan men er pas naar kijken, dus het zal nog wel even duren voordat ik hem terug heb. Met zoveel lawaai van die diesel, zou ik haast gaan verlangen naar een electrische auto. Nu een Leon Sportstourer 1.5 etsi mee, met alles erop en eraan, en dat is geen straf. Na de 4e Octavia, is dit toch wel veruit de slechtste ooit die ik gehad heb. Word vervolgd.
 
Bovenaan Onderaan