Plotseling opkomende storingen Octavia Databus

RobbieVHZ

Nieuw lid
Hallo, mijn naam is Rob en Ik ben nieuw op dit forum. Ik rij al jaren met veel plezier Skoda en rij nu een half jaar in een Octavia 1.4 uit 2014.
Sinds een week geeft hij ineens meerdere storingen tegelijk. Ik heb een ODB dongel en geprobeerd om hiermee de storingen te wissen maar ze komen toch steeds weer terug.
Ik heb een aantal screenshots gemaakt en hoop dat iemand een idee heeft waar deze storingen vandaan komen.
Bvd voor de info!

Bijlagen

• Screenshot_20240701_125128_Gallery.jpg
    Screenshot_20240701_125128_Gallery.jpg
    210,8 KB · Weergaven: 41
  • Screenshot_20240628_203312_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20240628_203312_OBDeleven.jpg
    513,7 KB · Weergaven: 41

RobbieVHZ

Nieuw lid
Ik heb gezien in dit forum dat het al eerder behandeld is maar ik kon nergens vinden of de oorzaak al was gevonden.

Rainesh

Forumguru
lees de storingen uit met een originele vcds kabel, dan zie je vaak wel de databus fout omschrijvingen.

Doet je pdc het? Want als ik dit zo bekijk dan lijkt het op een defecte abs sensor

Skodadriver87

Senior Member
Ze verschenen bij mij vandaag ook weer. En inderdaad de pdc an automatisch inparkeren werken ook niet.

Heb een afspraak gemaakt met een bedrijf die gaat uitzoeken wat het is want dit schiet niet op.

Ik heb inderdaad nieuwe abs sensoren geplaatst maar toen kreeg ik een melding dat ik direct naar de garage moest. Heb toen de oude weer teruggeplaatst. Probleem was toen tijdelijk weg.

Had de oude meldingen met obd11 verwijderd.

Nu afwachten wat er uit gaat komen. En wat het gaat kosten natuurlijk.

Skodadriver87

Senior Member
e0b0e2da12dfa98816d44bfc5464b35c.jpg

Deze meldingen verschenen vanmorgen dus ook bij mij weer. Exact dezelfde.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RobbieVHZ

Nieuw lid
Blijkbaar een Skoda probleem dus. Ik heb contact gehad met mijn garage maar ik kan pas over 3 weken terecht ivm vakantie. Zodra ik wat meer weet dan zal ik dat zeker hier plaatsen. Mocht jij info hebben dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Tnx

Toevallig je auto in de wasstraat gehad of met hoge druk gewassen? Mijn meldingen kwamen nadat ik de auto had gewassen. Zou dan duiden op een vocht probleem..

Skodadriver87

Senior Member
Nee toevallig niet, bij mij juist nadat ik de auto lange tijd niet gewassen had. Na wasstraat vorige keer verdwenen ze plotseling. Maar nu weer terug.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Skodadriver87

Senior Member
Dat laat ik van de week doen. Garage waar ik normaal kwam kon geen exacte meldingen lezen met het apparaat dat hij had. Daarom nu naar bedrijf die dat wel kan.

RobbieVHZ

Nieuw lid
Zojuist bij de PON dealer in Barneveld geweest maar die hadden pas eind augustus tijd om er naar te kijken. Waarschijnlijk is er wel een ABS probleem volgens de monteur.
Ben dus maar terug gegaan naar mijn eigen garage waar ik eind juli terecht kan. Zij hebben ook de goede apparatuur daarvoor maar door vakanties geen tijd.
Ze hebben wel even mijn accu gemeten en die zit op 56% en dat kan de storing verklaren van de start/stop storing maar niet van de andere storingen.

Wordt vervolgd dus.

Tees

Donateur
@RobbieVHZ zo te zien heb je uitgelezen met OBDeleven, klopt dat? Ik zie alleen fouten in de Parkeerhulp module, ik zou verwachten dat er meer fouten zijn? En kan je de foutcodes zelf ook plaatsen?

Met OBDeleven kan je normaliter alles uitlezen in een VAG auto, zou raar zijn als dat bij jou niet kan. Een versleten accu kan t zeker zijn. Anders neig ik met deze fouten als eerste naar een wielsnelheidsensor (ook wel ABS sensor genoemd) die een fout geeft. Maar zo der meer (gedetailleerde) foutcodes zou ik dat niet met zekerheid durven zeggen.

RobbieVHZ

Nieuw lid
Hierbij wat screenshots. De databus storing kom ik meerdere keren tegen bij de verschillende onderwerpen.
Ik gebruik idd de OBDeleven VAG app hiervoor.

Bijlagen

• Screenshot_20240701_224107_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20240701_224107_OBDeleven.jpg
    172,7 KB · Weergaven: 21
  • Screenshot_20240701_224133_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20240701_224133_OBDeleven.jpg
    177,4 KB · Weergaven: 21

RobbieVHZ

Nieuw lid
En nog 2

Bijlagen

• Screenshot_20240701_224153_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20240701_224153_OBDeleven.jpg
    158 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_20240701_223800_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20240701_223800_OBDeleven.jpg
    153,7 KB · Weergaven: 17

hemi24

Forumguru
Ik zou het zoeken in de ABS-sensor, of hieraan verwant: stekkerverbinding of bekabeling…

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
En wel de sensor rechtsachter dan. Al vind ik de foutmelding wel bijzonder: 'verkeerde component ingebouwd'. Die heb ik nog niet eerder hier voorbij zien komen. Is er ooit iets gedaan aan die sensor?

De hele combinatie met de fouten vanuit het ABS regelsysteem doet me ergens ook vrezen dat er wellicht meer aan de hand is. Bekabeling zou het kunnen zijn, en met veel pech de regelunit zelf. Maar stap 1 is de sensor vervangen, dat is niet heel duur, dan natuurlijk alle fouten wissen en kijken of t terugkomt. En als t terugkomt, bekabeling doormeten.

Duijzer

Donateur
Accu is 1e verdachte maar als die al gedaan is...
Ik lees niet dat er iets aan gedaan is. Maar 56% is inderdaad een recept voor dit soort storingen… Die zou ik sowieso vervangen anders heb je zodra het kouder wordt een keer dat hij niet start.

Antera

Donateur
Kijk in meetwaarde blokken of de sensoren zichtbaar zijn met VCDS om het probleem eens te bekijken. Op het moment een glazen bol waar we naar aan het kijken zijn ;)

Bovenaan Onderaan