Sinds 2014 … valt best nog mee dan: Superb - Octavia RS - Mazda MX5 - MB C cabrio - BMW M2 - Porsche Cayman
Maar weet inderdaad niet of we 5j gaan volhouden. Feit is dat wel dat haar Passat die volgend jaar komt, 5j in contract zit. Dus een wagen van mij overnemen zal pas na 5j kunnen als de bedrijfswagen ingeleverd kan worden.
Met de opvolger van de Cayman gaat het wel iets vervelender worden. Zal een eigen bedrijfswagen worden dan en dan telt fiscaliteit. Als bedrijf is het in BE nog 6 maanden interessant om een hybride te kopen. Na juni ‘23 ben je als onderneming “verplicht” om EV te kopen. Om thuis te kunnen laden zouden we 3 fasen moeten leggen , verplicht nieuwe (slimme) meter maar dan zijn we onze voordelen van onze oude meter icm zonnepanelen kwijt (terugdraaiende teller). Vanaf ‘25 is iedereen verplicht in Be om een slimme meter te hebben, dan vervallen onze voordelen en vanaf dat moment is een EV eventueel aan de orde.
Dus er zijn de komende tijd de volgende scenario’s (en wss nog veel meer,situaties kunnen steeds veranderen) :
1) we kopen bedrijfsmatig een hybride en dan kan pas ten vroegste in ‘25 de wagen vervangen worden door een andere bedrijfwagen, maar dan wel een EV.
2) de bedrijfswagen wordt ingeruild voor een privé wagen maar een bedrijfswagen is financieel gezien een stuk interessanter dan een privé wagen
3) mijn partner verandert van werk , vraagt geen bedrijfswagen meer, rijdt dan met de eigen bedrijfswagen en ik koop mij privé iets anders
…