Porsche Macan 360mm remmen op Octavia RS

Fmoon

Forumguru
Nee hoor, maar met volgepakte auto beetje flink remmen voelde het altijd aan alsof hij niet lekker remde. Ik heb daarna ook nog een Tucson gereden en dat niet ervaren nu ik er zo aan terug denk van wat ik bij de Octavia wel had. Heb dat nooit bewust zo gemerkt maar na wat er hierboven werd beschreven kan ik dat best onderstrepen.
 

Tees

Donateur
Ik vraag me af of we het hier hebben over remgevoel of daadwerkelijke afname in de remkracht. Want je moet de remmen wel echt stevig gebruiken om ze echt te laten faden vanwege warmteontwikkeling, dat komt niet door 1 of 2 keer stevig remmen. Op t circuit ga je zoiets merken, of als je continu bijremt heuvel af. Maar bij enigszins normaal gebruik? Ik weet t niet...
 
Hi Tees, het gaat om beide zowel gevoel als afname. En we hebben het toch juist niet over normaal gebruik? Ik had het over in de zomer knallen op de autobahn. Verder heb ik er ook niet vaak last van. Bij mijn vorige auto’s was remkracht sowieso beduidend beter.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Misschien gaat het al beter wanneer je de koeling voor je remmen beter maakt?
Je moet al echt als een dwaas bezig zijn om ze zo heet te houden dat er fading optreedt.
Dat je remmen er een hekel aan zullen hebben wanneer je een pompstation oprijdt of je een pitstop gaat maken kan ik me voorstellen,
maar ik zie daar de lol/noodzaak niet van.
Hoe dan ook, ik hoop dat je voor jou tot een bevredigende oplossing komt.
 
Esthetisch is de belangrijkste reden. Als de remmen rood waren geweest had ik dit niet zo 123 veranderd. Nu ze antraciet zijn vind ik het echt geen gezicht.

Knallen (200+) icm goed anticiperen. Dan hoef je maar weinig te remmen. Scheelt ook aanzienlijk in het verbruik.
In Duitsland of nachtelijke uren in Nederland gaat dit wel op. Het is hier gewoon te druk en de overige verkeersdeelnemers letten helaas niet op.

Faden heb ik maar een aantal keren gemerkt, waarvan 1x op het circuit.
 
Misschien gaat het al beter wanneer je de koeling voor je remmen beter maakt?
...

De remmen koelen zal vast helpen. Ik zou alleen niet weten hoe. Daar moet ik maar eens onderzoek naar doen. Dat remschijven met sleuven of gaten koelen door de lucht af te voeren weet ik, maar verder weet ik geen andere manieren om de remmen te koelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjan1985

Forumguru
zou het mee kunnen spelen dat de RS lager ligt en daardoor minder rijwind door de schijven krijgt?
Je zou een air intake moeten hebben vanuit de voorkant van je auto richting je wielkasten die je schijven permanent koelen. Wel met een filter ertussen ivm steentjes of zand etc.
 

Arjan1985

Forumguru
@Maarten91

@Tomtomm heeft in de rubriek mijn auto zelf zijn remmen van de RS gemodificeerd, en Golf 8R remmen gemonteerd. Schijfgrootte 375 mm. Hij heeft zijn ervaring erbij geschreven. Het ziet er heel dik uit.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Arjan1985 weet je zo of er bij die modificatie ook iets over de gebruikte velgen wordt gezegd? Bij de Porsche remmen heb je een hele lage ET waarde nodig om de wielen om de klauwen te krijgen. Als dat bij de Golf 8R remmen niet is, zou dat best een plus kunnen zijn.

Edit: volgens google is de ET waarde van een Golf 8 R 48-51 dus onze wielen zouden moeten passen
 

hemi24

Forumguru
Standaard Skoda/VW velgen gaan NIET zomaar passen, aangezien de schijven van Porsche een grotere naaf hebben! Steekmaar zal wel voor beide wel hetzelfde zijn…

Je krijgt een gat met diameter 57,1mm niet om een kraag met diameter 66,5mm.
Dus dat zal al door de spacers moeten worden opgevangen, óf er moeten ook andere velgen bij komen.
 

Arjan1985

Forumguru
@Bakkertje

weet even niet meer wat voor velgen hij er daarna onder had gezet. Zal er tussen staan.
 

Rallye

Forumguru
Bij de advertenties op internet heb ik zien staan dat met OEM 19" er met die remmen geen problemen zijn. Voor de winter heb ik wel 18" en niet-OEM......
 
Bovenaan Onderaan