Je hele post is doordrenkt van je eigen perceptie.
Zo lust ik er nog een...
Dat doe je zelf ook. Dus wie verwijt nou wie wat?
Niets mis mee, maar realiseer je wel dat dat niet de maatstaf is. Je bent inderdaad te nuchter en te zwart/wit
Ook weer zoiets; wie bepaalt wat welke maatstaf is?
Of, om een ander gezegde in dit verband aan te halen: "
Zijn zij nou zo gek, of ik ben ik dat?"
Overigens ben ik zeer benieuwd naar het volgens jou subjectieve element in mijn voorgaande post.
Dat autorijden voor het grootste deel emotie zou zijn...
En dat vroem-vroem de norm is, omdat een kind dat doet...
Dus alles wat een kind uit gewoonte meekrijgt is 'de norm'? Nee; dat is de tijdsgeest van het moment.
Heel vroegâh was het normaal dat we in berenvellen liepen en elkaar de harses in mepten.
Ietsje later begonnen we dat barbaars te vinden en was het niet meer 'normaal'.
Nog niet zo heel lang geleden hielden we onze medemens als slaaf en handelden we er in. Dat was toen 'normaal' en de maatstaf.
In de middeleeuwen poepten we letterlijk op straat en waren onze dorpen/steden een open riool. Daar groeiden de kinderen van toen mee op, en vonden dat 'gewoon'.
Nu niet meer. Nu zijn we wijzer/verstandiger geworden.
M.a.w. dingen veranderen.
De paard-en-wagen werd vervangen door gemotoriseerd vervoer omdat dat sneller/handiger/efficienter was.
Ik kan me zelfs de tijd nog herinneren dat het normaal was dat auto's stonken, blauwe rook uitbraakten. En dat je zeer zeker geen vruchten moest eten die langs wegen groeiden i.v.m. de looduitstoot van auto's (toen benzine nog lood bevatte, was het not-done om bramen langs de weg te plukken)
Zo was er vroeger de ENIAC.
https://nl.wikipedia.org/wiki/ENIAC
En wanstaltig achterhaald apparaat in vergelijking met wat nu 'normaal' is.
Toen bedachten op een gegeven, de op geld beluste marketingpiepeltjes dat 'emotie' verkocht kon worden en dat dat heel veel pecunia kon opleveren.
Zo is er een zorgvuldig gekweekt imago van bijvoorbeeld Porsche als de begerenswaardige sportauto, die je, als ultieme jongensdroom (geen meisjes?) zou moeten bezitten. Terwijl het basismodel, de 911, eigenlijk al tientallen jaren oud is.
En als de technologische ontwikkelingen net zo snel waren gegaan als in de IT, dan hadden we nu allemaal een fabeltastisch voertuig, met ongekende reikwijdte, minimaal energieverbruik t.o.v. de geleverde prestaties en was het bereikbaar voor vrijwel iedereen.
Helaas is de praktijk dus heel anders.
M.a.w. gehypte auto's en al dat emotiegeneuzel is een archaïsch overblijfsel van een uitstervend gebeuren.
Misschien kunnen nog eventjes mijmeren over wat ooit was...
[tot zover de overpeinzingen]
Maar het begon allemaal met wat een stelletje Duitse techneuten voor elkaar hebben gekregen. Technologisch vind ik dat op zich bewonderenswaardig. Of het zinnig/nuttig is/wordt? De tijd zal het leren...
Hopelijk vinden de technische innovaties uit die Taycan hun toepassing in toekomstige mobiliteit!