Preventief onderdelen vervangen bij motor wissel?

Edwin83

Senior Member
Beste forumleden,

Aankomende week gaat de dealer mijn S2 1.8tsi CDAA handgeschakeld voorzien van een gereviseerd motorblok (ook een CDAA) bij Vege vandaan. Dit omdat het oude blok teveel olie verbruikte.
Het blok wordt kaal geleverd zonder turbo, startmotor en waterpomp, deze gaan overgezet worden. De auto zelf heeft 113.000 km gelopen. Zouden jullie adviseren nog andere onderdelen te vervangen nu de boel toch open ligt? Ik heb in de auto zelf pas 3000km gereden dus weet niet hoe de vorige eigenaar met bv de koppeling is omgegaan.
Vege leverd het blok zonder olie, wij gaan de auto elk jaar een onderhoudsbeurt geven en rijden ongeveer 15000km per jaar. Longlife olie is dan toch niet nodig? Op het forum lees ik dat 0w30 de nieuwe standaard is. Welke olie soort raden jullie mij aan?
 

Cordoba

Forumguru
turbo zou ik in elk geval even laten bekijken of deze niet behoorlijk vervuild is, en als de waterpomp nog niet vervangen was, zou ik je adviseren om gewoon een nieuwe waterpomp te laten monteren. Met een nieuwe waterpomp loop je niet het risico dat binnen 50.000 km alles los moet om de waterpomp te vervangen. Een nieuwe waterpomp zal minder dan 50 euro kosten, en een nieuwe monteren gaat volgens mij sneller dan de oude overzetten, dus besparing in arbeidskosten. Ik zou inderdaad niet voor onnodig dure longlife olie gaan, tenzij je auto met longlife voor een 2-jaarlijkse onderhoudsbeurt gaat, dan kun je het overwegen.

Vegé in Spikecity is een bekend revisie bedrijf voor motoren, dus ik verwacht dat dat wel goed zit.
 

Edwin83

Senior Member
Ja, nieuw type zuiger, ketting, kettingspanners en ook een andere drijfstang is mij verteld. Net doorgegeven dat er een nieuwe waterpomp op mag. De dealer had het blok nog niet binnen en vertelde dat er misschien al een nieuwe pomp opzit omdat deze achter de ketting zit.
Ik heb ook even contact gehad met een Skoda dealer (Heemstede) deze adviseerde gewoon 5w30 olie. Als die maar aan de 504 en 507 specificaties voldoet. Dus dat is weer tegenstrijdig met wat andere forumleden van hun garage horen.
 

andrehj

Forumguru
@Edwin83 : Je lijstje van onderdelen is zo wel aardig compleet. Ik zou ook gelijk nog even het inlaatspruitstuk goed schoonmaken.
Wat is trouwens het bouwjaar (en -maand) van je S2? En wie betaalt deze revisie eigenlijk? Daar ben ik wel benieuwd naar.
 

Edwin83

Senior Member
De s2 is van Jan 2011, ik heb de auto nu drie maanden. Bij de auto zat 6maanden BOVAG garantie en evt olie verbruik is besproken bij de aankoop. De (Hyundai) dealer neemt de kosten voor zijn rekening en ik krijg een auto mee tijdens de reparatie.
De motor gebruikte trouwens ook koelvloeistof, hier kwam ik achter een dag voor ik de auto wegbracht voor het olieverbruik. Dit zal ook hebben meegewogen in de beslissing tot vervanging van de motor.
Neemt niet weg dat het erg klantvriendelijk is allemaal.
 

Spierings

Forumguru
Waterpomp wordt niet aangedreven door de ketting... Deze zit met een klein riempje op een as welke uit het blok komt....


Raar dat de dealer 5w30 zegt als bijna alle dealers op 0w30 overgestapt zijn.....
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba je hebt gelijk, volgens fabrieks voorschrift mogen er een verschillende viscositeit olie in. Denk eerder dat hij de standaard basis olie van de dealer bedoeld, dat is de 0w30 geworden....
 

Skoda-MAN

Forumguru
Echt niet! Bijvoorbeeld Castrol mag net zo goed, om maar een voorbeeld te noemen.
Die olie van Shell is uit aardgas gemaakt en voor zover ik weet is dat (tot nu toe) de enige fabrikant.
Met de "vorige"oliën zal die zeker niet stuk gaan maar als je een gereviseerde of nieuwe motor hebt zou ik gelijk op de nieuwe olie overstappen die min of meer speciaal voor VW gemaakt is.
 

Spierings

Forumguru
Die olie schijnt inderdaad van aardgas onttrokken te zijn en samen met VW ontwikkeld te zijn, al heb ik het laatste al eens gelezen op de shell pagina maar krijg het niet terug gevonden...

Mijn beredenering is dat aardgas erg schoon is en dat verwacht ik van die olie dus ook.. Dus minder kans op interne vervuiling...
 

andrehj

Forumguru
Leuk marketing-filmpje. Maar als het zou zomaar kunnen helpen om de (te kleine) olieretourgaatjes tussen de zuigerveren van de 1.8/2.0TSI motoren open te houden.
En volgens Shell is de 0W30 variant die de dealers momenteel gebruiken inderdaad gemaakt volgens deze Pure-plus technologie.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Edwin83

Senior Member
Alvast een kleine update, na een kleine vertraging door levering Vege zijn ze Woensdag begonnen met de wissel. Vrijdag kreeg ik telefoon dat het blok erin lag. De waterpomp is vervangen en de auto word afgeleverd met 0w30.
Maandag gaan ze nog proefrijden en alles nalopen, hopelijk is dan alles oke en kan ik hem Dinsdag halen. ik kreeg nog de volgende foto's over de mail. Wat glimt dat nieuwe blok toch mooi:yeehaa:
 

Bijlagen

  • nieuwe motor.jpg
    nieuwe motor.jpg
    767,2 KB · Weergaven: 95
  • oude motor.jpg
    oude motor.jpg
    793,1 KB · Weergaven: 89

Cordoba

Forumguru
Die olie schijnt inderdaad van aardgas onttrokken te zijn en samen met VW ontwikkeld te zijn, al heb ik het laatste al eens gelezen op de shell pagina maar krijg het niet terug gevonden...

Mijn beredenering is dat aardgas erg schoon is en dat verwacht ik van die olie dus ook.. Dus minder kans op interne vervuiling...

Gevoelsmatig kun je dat misschien denken, maar ik ben bang dat er in de praktijk weinig of geen verschil is. Daarnaast moet je niet vergeten dat veel aardgas een bijproduct is van de oliewinning ter plaatse. (wat dat betreft is 'Slochteren' een uitzondering, hoewel in het gebied ook wat olie wordt opgepompt).
 
Bovenaan Onderaan