Preventief onderdelen vervangen bij motor wissel?

Edwin83

Senior Member
Nou Dinsdag halen is hem niet geworden. S'ochtends vroeg kreeg ik telefoon dat na de proefrit (die overigens vlekkeloos was verlopen) de brandstofpomp bleek te lekken. Deze zou gedemonteerd worden en naar een revisiebedrijf worden opgestuurd. Vandaag dus te horen gelegen dat de pomp niet gereviseerd kan worden.
Dus dat betekend een nieuwe pomp, echter is deze niet in Nederland op voorraad en moet die bij de Oosterburen vandaan komen.
Dus weer uitstel...en doordat ik zelf een vrij drukke vrijdag en maandag heb word het nu dus waarschijnlijk Dinsdag.
Het enige voordeel is dat de auto steeds een stukje nieuwer wordt

Cordoba

Forumguru
;)Had je niet beter een Ikea-pakket kunnen nemen (het geheel kopen in nieuwe onderdelen, en die zelf in elkaar prutsen)

Edwin83

Senior Member
Vanochtend de auto opgehaald. Hij rijd als een zonnetje, echt wel 10x beter als de leen peugot 108.
Voor nu snel inrijden en dan voor de krachtkuur.:jaja:

CDO

Forumguru
@Edwin83 heb je ook nog wat gemerkt qua verschil?? Ik ben zelf mijn gemodificeerde blok aan het inrijden. Ik heb altijd de olietemp meter in het MDF menu aan staan voor mijn neus. Wat me nu opvalt is dat de olietemp waarde die weergegeven wordt structureel een paar graden hoger is dan voorheen. Ben benieuwd of jij ook zulke zaken meemaakt.

Edwin83

Senior Member
Ik ben nog niet boven de 3300 toeren geweest dus qua vermogen weet ik het nog niet. Het eerste wat op viel is dat het blok met een koude start niet meer schud. Voorheen voelde je hem 1 seconde een klein beetje schudden (niet storend) dat is eruit.
Met het oude blok stond de temp bij 120km op 95 graden mij viel ook op dat hij op de terugweg vaak op 97 graden stond. Ook bij constante snelheid van 120. Dus eigenlijk hetzelfde als @CDO
Ik vermoed dat het komt doordat er meer wrijving plaatsvind doordat het allemaal nieuw is en nog moet inslijten.

CDO

Forumguru
Olietemp staat bij mij nu op de 100 / 101 graden. Stond in het verleden altijd tussen de 97 en de 100 bij 120kmh. Zal wel een gevolg van het inlopen zijn.

Wisselende toeren werd mij aangeraden en als ie lekker warm was na de eerste 1.000km mocht ie best wel weer een sop zijn kop hebben. Boven de 3.500 rpm ben ik al wel weer geweest:tegek:

Edwin83

Senior Member
@oco1979 Dat is zeker goeie service. Ik had bij het ophalen een taart meegenomen en had daarop laten zetten Superb Service. Dat konden ze wel waarderen. Ik besef maar al te goed dat al had ik de auto bij een Skoda garage of handelaar gekocht het me een hoop geld had gekost.

Edwin83

Senior Member
Zo hoop je het jaar dus niet te eindigen.....auto sloeg af en wilde niet meer starten. Tevens kort een rare brandlucht waarneembaar. Door de ANWB naar huis (1,5km) gesleept i.v.m de niet prettige locatie waar ik stond. Thuis bleek de accu leeg, deze ter plekke opgeladen echter wilde de auto daarna ook niet starten. Het lijkt wel of de startmotor de cilinders niet rond krijgt.
Daarna de auto in de zesde versnelling geduwd. Nu komt er ook een raar geluid links onder bij het blok vandaan en loopt de auto ook "zwaar" volgens de monteur.
Gelijk de dealer gebeld, deze komt de auto Maandag ophalen en een huur auto neerzetten.

Sinds ik de auto heb opgehaald na het nieuwe blok toch 500km gereden. Nu heb ik er een slecht voorgevoel over. Ik vrees dat ik me s2 wel even kwijt ben in het nieuwe jaar.....

Bijlagen

• IMG_20151231_153521820_HDR-1600x900.jpg
    IMG_20151231_153521820_HDR-1600x900.jpg
    328,7 KB · Weergaven: 35

Cordoba

Forumguru
Ik hoop (en denk) dat het uiteindelijk toch iets vrij onnozels is, zoals kapotte multiriem (bijv. doordat er één poelie zwaar loopt, en daardoor overmatige slijtage op de riem veroorzaakt), probleem met de dynamo zelf of de accu.

(verbranden van bijv. de multiriem kan ook de lucht veroorzaakt hebben)

Ik neem aan de verkopende garage gewoon garantie heeft op dit blok/uitgevoerde werkzaamheden.

Edwin83

Senior Member
Op het blok zit weer een vol jaar garantie. Ik wacht het af. Gelukkig hebben we nog een auto en konden we met z'n 4 tjes in de Picanto richting de familie. :cheers:

Edwin83

Senior Member
@Skoda-MAN Door nieuwjaar, het weekend en een bezette auto ambulance op Maandag is de auto vandaag pas opgehaald. Ik hoop morgen wat te horen.

Bijlagen

• IMG-20160105-WA0004.jpg
    IMG-20160105-WA0004.jpg
    561,7 KB · Weergaven: 22

Edwin83

Senior Member
Het ziet er niet al te best uit. Vandaag is er een monteur van Vege ter plaatse geweest omdat het blok naar alle waarschijnlijkheid is vast gelopen. Waarschijnlijk door een montage fout in het blok. Er werd gesproken over een verkeerd gemonteerde stabilisator stang, maar bij demontage komt er meer duidelijkheid.
De vraag is of dit dan nog gecommuniceerd wordt omdat de kans groot is dat er weer een ander blok in komt. Na het weekend hoor ik meer.

Skoda-MAN

Forumguru
Dat is balen Edwin, maar gelukkig heb je garantie en zal het wel weer goed komen.
Ja, een montagefout mag niet maar kan gebeuren maar waarom moet dat bij jou zijn?

Bovenaan Onderaan