Prijs groot onderhoud

Jessedew

Senior Member
Hallo allemaal

Recent groot onderhoud uit laten voeren aan mijn Octavia 3. 160.000 km. 1.4 tfsi.

De standaard zaken zijn bekeken en op mijn verzoek even naar een klikkend koppelingspedaal gekeken als enige extra. (niet vervangen, was in orde)

Remvloeistof en airco service en apk waren vorig jaar gedaan.

Nu dus olie, filters, bougies en 2 uur arbeid voor € 387, bij de plaatselijke garage. Ondanks dat het serieus geld is, volgens mij wel goedkoper dan Skoda zelf.

Is dat veel of weinig?

Ik ben er overigens zeer tevreden over hoor, aardige lui en op loopafstand als ik hem wegbreng.

Benieuwd wat jullie betalen voor een grote beurt?

Als ik zo eens spiek bij officieel Skoda, kost bovenstaande mij anders minimaal 550 euro?
https://s3.eu-central-1.amazonaws.c...DA_-_Onderhoudsprijzen_per_1_januari_2020.pdf
 
Laatst bewerkt:

Timmer

Forumguru
Groot onderhoud kostte mij bij VW altijd rond de 565-780€. Lijkt me dus realistisch dat skoda ongeveer dezelfde tarieven hanteert, dus €550 kan volgens mij wel kloppen. Met de skoda ben ik nog niet op onderhoud gegaan, heeft nog maar 4500km :D
 

Derooke

Forumguru
Mijn VW troc . Inspectie (bougies en interieur filters) en groot onderhoud op 1.5 benzine op 60.000 km was 392 euro alles samen .

Edit. Dit is bij een Volkswagen garage die Seat Skoda Volkswagen en Audi doet in BE
 

Jessedew

Senior Member
Groot onderhoud voor de 1.2 tsi:

Alle filters, bougies en olie 101€ Aan materiaal en zeker geen 2 uurtjes werk.

ja dan doe je het zelf denk ik? Dat is natuurlijk erg voordelig. Kleine zaken kan ik wel zelf, recent ook een sensor vervangen, maar ik wil ook dat een vakman naar mijn auto kijkt, en helaas ben ik dat zelf niet.

Garage rekent ex btw 60 euro per uur geloof ik. Overigens was het echt bloedheet, dus had nog met de monteur te doen ook ;)
 

brepus13

Forumguru
Als je een sensor kan vervangen kan je de filters en olie vast ook wel zelf ;)

Is zeker geen rocketscience
 

Jessedew

Senior Member
haha nee idd, was storing aansturing rijverlichting. Ik denk ook dat ik als ik het een x zie, wel zou moeten kunnen. Maar dan heb je ook wel materialen ervoor nodig, of een ruimte waar je het zelf kan doen, een brug bijv. Met mijn motor heb ik dat ook, er zijn er zat die het onderhoud zelf doen, maar ik stel hoge eisen aan mijn voertuigen, die moeten geen pech krijgen door mijn gesleutel. Rondom het huis doe ik vrijwel alles zelf, maar auto's waag ik me gewoon niet aan.

En voor jou is het natuurlijk prettig als je het wel zelf kan en zo dus per beurt ruim 200 euro bespaart. (tijd kost het je ook natuurlijk)
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Ik onderhoud mijn fabia 1.2 tsi ook zelf, echter kan ik me voorstellen dat mensen het prettig vinden als een monteur de bekende punten
1x per jaar naloopt. Niet elke auto heeft alleen nieuwe olie en filters nodig.
 

64rhfx

Senior Member
Filters en olie vervangen bij mijn 1.4tsi is een makkie. Brug gehuurd a 10 Euro, filters en olie paar tientjes. Brug is wel handig maar niet noodzakelijk om olie en oliefilter te wisselen. Voor het oliefilter moet wel de bodemplaat losgemaakt worden, anders kom je er niet bij.
 

brepus13

Forumguru
Ach, krik de auto op. Paar as steunen eronder en je hebt ruimte genoeg om eronder er bij te komen. Natuurlijk kost het wel tijd maar genoemde grote beurt kost me hooguit een uurtje a 1,5. Voor dit soort onderhoud heb je juist helemaal niks speciaals nodig qua gereedschap. Hooguit een kleine momentsleutel voor je bougies en carterplug maar als je dat wat vaker doet weet je wel wanneer het vast genoeg is.

belangrijker nog, zelf doen vind ik gewoon erg leuk om te doen. En als je wat van het bespaarde geld wat investeert in gereedschap dan verzamel je steeds meer zodat je steeds meer zelf kan :-)
 

brepus13

Forumguru
Genoemde zaken moeten vast met 20/30 nm. Dat is wel even iets anders dan iets tot breken vast draaien. Ik ben er altijd voorzichtig mee want bougies bijvoorbeeld wil je niet te strak vastzetten!

maar ach, gewoon lekker naar de garage brengen dan hoef je nergens over na te denken toch? Alles heeft zijn voor en nadelen.
 

EdK

Forumguru
Ik ben er altijd voorzichtig mee want bougies bijvoorbeeld wil je niet te strak vastzetten!
In jouw geval van bougies zou ik ook de opgegeven aantal Nm aanhouden.
Maar er zijn gevallen dat in praktijk de opgegeven Nm alleen maar meer onderhoud geven.
En ik weet niet of dit ook geld in de auto industrie maar ik doe zelf onderhoud aan pompen.
En in die pompen zitten een tweetal kleppen (terugslag) die geklemd zitten tussen twee pomponderdelen
Nu staat er voor die 4 bouten per klep ook een aanhaal moment, maar als ik dat aan houd dan lekt het nog steeds rondom de kleppen
En als je een vacuum aan één zijde moet opbouwen met een lekkage dan word dit erg moeilijk.
Ellende is alleen als ik deze bouten te strak vastdraai dan gaan ze open staan en bouw ik alsnog geen vacuum op.
Dus hierbij moet je dan echt op gevoel de bouten aandraaien, maw we draaien ze eerst op opgegeven moment aan en zetten de pomp dan aan zodat hij begint te pompen en te lekken
En tijdens het pompen gaan we de 4 bouten kruislings voorzichtig aandraaien tot het lekken stopt en het vacuum zich naar behoren begint op te bouwen.
Maar dan zit je in het algemeen zeker een kwart hoger in Nm aanhaalmoment dan opgegeven.
 

prosier

Forumguru
Ik doe al jaren zoveel mogelijk zelf. Olie, filters, ieder jaar kost me 50-60 euro ofzo.
Keer bougies extra 40 euro. dit jaar remschijven en blokken rondom gedaan, 160 euro (dealer 920 euro!!!).

Nee, geld is me te duur om zomaar aan te dat soort(vind ik dan) lui/bedrijven uit te geven ;)

(ik doe ook alles voor onze 2e auto: Mazda 2 flexfuel. Multiriem zelf gedaan; 9 euro, garage: 75 euro, dealer: ik wil het niet weten...)
 

Desperado

Forumguru
Genoemde zaken moeten vast met 20/30 nm. Dat is wel even iets anders dan iets tot breken vast draaien. Ik ben er altijd voorzichtig mee want bougies bijvoorbeeld wil je niet te strak vastzetten!

maar ach, gewoon lekker naar de garage brengen dan hoef je nergens over na te denken toch? Alles heeft zijn voor en nadelen.
Garage?
OP moment vastzetten; dus momentsleutel aanschaffen voor een paar tientjes. Voldoet prima voor de hobbyist.
 

Jessedew

Senior Member
Ja in mijn geval kost het meer als ik zelf ga knutselen, want ik lees NM, als je weet wat je doet dan zal dat goed zijn, maar in mijn geval weet ik qua auto’s niet wat ik aan het doen ben. Dan betaal je dus achteraf voor verkeerde montage als je motor daardoor schade oploopt. Zeker motorisch doe ik dan liever niets, banden wisselen kan ik natuurlijk wel. Heb me er bij neergelegd dat het gewoon geld kost onderhoud. Er zijn ook mensen, die hun huis bijv op laten verven, dat kan ik me dan weer niet voorstellen.

maargoed was niet op zoek naar wat het kost als je het zelf doet, maar wat anderen betalen bij de garage;)
 

Desperado

Forumguru
Simpel; bij de dealer betaal je altijd meer als bij een universeel. Ik persoonlijk zou kiezen voor een universele keten zoals Vakmeester, Bosch Car Service enzovoort. En zeker niet bij een bandenboer zoals Kwikfit.
 

hemi24

Forumguru
Je verstandskies laten trekken door de groenteboer ook, maar of het verstandig is...

Voor officiële merkdealers is het al moeilijk genoeg om hun monteurs goed (bij)geschoold te houden, wat kun je dan verwachten van een universele garage...
Oliefilters en remblokjes kunnen we allemaal wel vervangen, zodra het op specifieke kennis of gereedschap aankomt, kun je je maar beter op het juiste adres melden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan