Prijs nieuwe distributieketting

Eduardo

Forumguru
Hallo Foumgenoten,

ik weet dat de distributieketting vaak ter sprake is gekomen.
ik heb gezocht maar niet kunnen ontdekken wat de prijs is van de montage + materiaal voor een nieuwe distributieketting voor een Yeti 1.4TSI

heeft iemand daar antwoord op ?

bvd
Eduardo
 

Tees

Donateur
Een 1.4 TSI is ietsjes duurder dan een 1.2 TSI, ik denk dat je tegenwoordig rond de €1000 kwijt bent. Een jaar of 2 terug heb ik bij mijn 1.2 TSI zo'n €800 betaald.
 

EdK

Forumguru
rond de €1000 kwijt bent
En praat je dan over een Skoda dealer of over een garage in het dorp ??
Want daar zit natuurlijk al een giga verschil kwa uurloon tussen.
Materiaal (orgineel) zal mekaar niet veel ontlopen...
 

Tees

Donateur
Als je een auto van deze leeftijd naar de dealer brengt, dan bega je een economisch delict jegens jezelf. Mijn wagen komt louter bij de Vakgarage (en de autohobbyclub met ondergetekende als uiterst kundig monteur ;))
 

EdK

Forumguru
Als je een auto van deze leeftijd naar de dealer brengt, dan bega je een economisch delict jegens jezelf.
Je zal ze de kost moeten geven !!
En vandaar de opmerking ter duidelijkheid zodat in de toekomst lezers weten waar we over praten !!
Dus dealer of een A'dam monteur in de binnenstad.... :pieker:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

mystar

Lid
Ik ben blij dat ik toch even hier heb gekeken. De eerste offerte die ik heb gekregen is €1850,- incl nokkenasversteller. o_O
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

mystar

Lid
@Captain Hook

Waterpomp maakte wss ook een piepend geluid stationair. De multiriem set zelf zag ik ook niet terug in de onderhoudsgeschiedenis, dus dat wilde ik graag ook erbij laten doen. Dus even gezocht in regio Eindhoven;

Aanbieder 1:
Volledig pakket met distributiekettingset, oliepompkettingset, nokkenasversteller, waterpompset, multiriemset, motorolie, oliefilter, koelvloeistof, kleinmateriaal en arbeid, alles origineel. 12 maanden BOVAG-garantie.
Totaalprijs: €2.755,76

Aanbieder 2 (VAG-specialist):
Zeer compleet: distributiekettingset, oliepompkettingset, waterpompset, multiriemset, olie, oliefilter, kleinmateriaal en arbeid. Alles originele VAG-onderdelen. 12 maanden BOVAG-garantie.
Totaalprijs: €2.330

Aanbieder 3 (officiële merkdealer):
Distributiekettingset, nokkenasversteller, waterpompset, multiriemset, alles origineel VAG. Oliepompkettingset exclusief en dus niet standaard aangeboden. 12 maanden BOVAG-/fabrieksgarantie.
Totaalprijs: €2.165 (zonder oliepompkettingset)

Aanbieder 4 (VAG-specialist):
Distributiekettingset en nokkenasversteller, alles origineel, overige sets niet inbegrepen. 12 maanden BOVAG-garantie.
Totaalprijs: €1.850

Gekozen garage (VAG-specialist):
Distributiekettingset, oliepompkettingset, waterpomp, multiriemset, oliefilter, motorolie, koelvloeistof, arbeid. 12 maanden eigen garantie (geen BOVAG).
Totaalprijs: €1.532 (compleet met alle extra’s)
  • Distributiekettingset: IWIS (geleverd via Febi)
  • Oliefilter: Mahle, MANN of VAG
  • Motorolie: Mobil Super Formula V
  • Koelvloeistof: Glysantin (indien nodig)
  • Waterpomp: INA
  • Multiriemset: Gates, Continental of Dayco (afhankelijk van de voorraad)
Afspraak gepland, werkzaamheden nog niet uitgevoerd.

De eerste vier aanbieders bieden BOVAG-garantie, dus daarbij heb je ook de zekerheid van een onafhankelijke geschillencommissie als er iets misgaat. Bij mijn gekozen garage heb ik 12 maanden eigen garantie: dat is qua dekking vergelijkbaar, alleen zonder BOVAG-vangnet. Omdat het prijsverschil met de andere opties zo’n €800 tot €1.200 is, neem ik het geringe extra risico bewust. Ik kan dit verschil beter gebruiken voor bijvoorbeeld walnut blasting of een stage 1 tuning, mocht dat nodig of leuk zijn!
 
Laatst bewerkt:

mystar

Lid
131.000 km. Ik wist dat ik het moest laten checken bij deze standen. Ik vond hem wel wat rammelen bij koude start, maar wist niet wat normaal geluid was.

Daarnaast hoorde ik een hoge piep bij warme motor en stationair draaien (was blijkbaar de waterpomp), krakend geluid vering over drempels en een zoemend geluid als de airco aan stond. Dus bij een vag specialist inspectie (luisteren koude start), aircoservice en draagarmrubbers laten smeren..

het gekraak hoor ik nog steeds wel, lijkt wel iets minder.
 

VAG-man

Forumguru
Ongelooflijk lage kilometerstand @mystar dat je dan al de ketting moet vervangen. Normaal kun je er makkelijk 300k halen. Zelf doe ik er nu ruim 190k mee en bij koude start hoor ik niks
 

Tees

Donateur
190k vind ik juist weer heel lang. Of is de ketting van de 1.4 zo anders dan die van de 1.2 qua levensduur? Want voor de 1.2 wordt vaak ergens tussen de 100k en 125k als levensduur aangegeven. De mijne was bij 130k al duidelijk aan t rammelen, ongeveer 3-4 seconden. Toen maar vervangen, gegeven dat ik toch weinig rij en het dan maar gedaan was.
 
Bovenaan Onderaan