Prijslijst Januari 2018 opvallende zaken

gdisselkoen

Forumguru
Het draait helemaal niet om het milieu. Het is niets anders dan een ordinaire maatregel om belasting te heffen en inkomsten te genereren. Met als excuus het milieu. Als de overheid echt iets wil doen aan het milieu dan verbieden ze bijvoorbeeld cruiseschepen om af te meren in Nederlandse havens. Die vervuilen meer dan het hele Nederlandse wagenpark. En zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen.

Natuurlijk, alle kleine beetjes helpen. Maar kom als overheid niet aan dat je dit uitsluitend voor het milieu doet.
 

Horkje

Forumguru
Het milieu is inderdaad een groeiende industrie op zich. Miljarden gaan er in om..... Het milieu gaan ze er niet mee redden.

Als je niet direct heft bij aanschaf van een auto maar heeft naar verbruik dan betaald de vervuiler. Zoals gezegd zal ik er geen kilometer meer of minder door rijden en ik denk dat de meesten daar net zo over denken of zelfs geen keuze hebben.

Maar mee eens dat de auto een goed melkkoetje is. En altijd wel zal blijven. Of denken we dat als alles elektrisch is het milieu verbeterd is en we meer geld over gaan houden? Not.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien dat een “schonere” auto met 50.000 Kilometer per jaar sowieso meer vervuild dan een “vuilere” auto waarmee maar 15.000 kilometer per jaar wordt gereden
Dat is geen argument, want dat wordt dan keurig verwerkt in het tarief per kilometer.

Niemand vindt het gek om meer aan brandstof uit te geven als je meer rijdt met dezelfde auto. Dan is het ook niet gek als het CO2-tarief per kilometer op basis van de reële, aan de uitlaat gemeten uitstoot ook hoger is, om het gebruik van zuiniger auto's te stimuleren.
 

Canon-Eye

Forumguru
dan verbieden ze bijvoorbeeld cruiseschepen om af te meren in Nederlandse havens.
Waarom denk je dat er in de grotere havens steeds meer gebruik gemaakt wordt (moet worden) van walstroom?
Precies - om het verstoken van scheepsbrandstof in de haven te beteugelen...

Daarnaast vind ik het veel te makkelijk om altijd maar naar iets of iemand anders te wijzen ("Doe dáááár maar eerst eens wat aan") in plaats van zelf óók in actie te komen, naar de mate van het mogelijke.
 

Horkje

Forumguru
Maar van dat stimuleren zijn ze al weer aardig terug gekomen. Kostte best veel geld. En geholpen heeft het het milieu ook al niet echt met die gesponsorde Outlanders die massaal benzine slurpten.

Wat betreft de vieze auto met 15.000 kilomer en de schone auto met 50.000 kilometer helemaal prima om per kilometer af te rekenen. Schonere auto gunstiger tarief, geen probleem. Net als wegenbelasting, zwaarder is duurder.
 
Bovenaan Onderaan