Prijsverhoging 2011 ??

PC-fre@k

Banned
Ik zal jullie eens iets mega idioots vertellen.
Afgelopen weekend naar een dealer in Tiel geweest, toen ik over de korting begon (8-8,5%) kon de stagiar hier niet direct antwoord op geven. (snap ik opzich wel - gaf eerst 6,95%) Wel liet hij weten dat ze ook zitten met het feit dat auto's die in 2011 worden afgeleverd (op kenteken!) 2% duurder zouden zijn.

Ofwel, koop nu een auto voor 20.000 incl opties, moet je er nog 2% bijbetalen als je hem in 2011 wilt hebben/of de levering niet meer in 2010 kan. Kost je dan 20.400.

Volgens mij is dit in bovenstaand voorbeeld echt panklare onzin.

Heb een belastingadviseur bovenstaande voorgelegd, sprak het ten strengste tegen. Ze kunnen niet nu beginnen over prijzen in 2011, het 3e kwartaal is nog niet eens afgesloten... Wel moet je opletten of er niet ergens staat 'prijs wijzigingen voorbehouden'.

De directeur van de dealer is met vakantie, morgen is er wel een collega dealer (van de stagiar) die uitsluitsel kan geven over de korting. Afwachten dus... (heb gelukkig al 8,5% in mijn broekzak bij een andere dealer)

Volgens mij mag alleen een BTW verhoging worden doorberekend. Een reguliere (productie)prijsverhoging niet.
Kan me niet voorstellen dat éénzijdig de contractprijs mag worden opengebroken, tenzij dit in het contract staat en je er nadrukkelijk op bent gewezen (tekst paraferen na voorlezing).

Ja, dat mag dus wel, stond toevallig een paar weken terug in de autoweek. Iemand had een BMW besteld en er bleken ineens prijswijzigingen te zijn geweest. Je mag de koop dan volgens mij wel ongedaan laten maken maar ja, daar zit je niet op te wachten...

Ah, hier meer info.

In de meeste gevallen duurt het even voordat een nieuwe auto geleverd wordt. Als de verkoper binnen drie maanden na de koop de prijs verhoogt, kunt u de koopovereenkomst vaak ontbinden. U hoeft de auto dan niet af te nemen en te betalen. U moet dit zo snel mogelijk schriftelijk aan de verkoper laten weten. Het is niet mogelijk om de koopovereenkomst te ontbinden als de prijsverhoging wordt veroorzaakt door een wettelijke prijsverhoging, bijvoorbeeld door een verhoging van de BTW of de BPM.
Algemene Voorwaarden
De meeste nieuwe auto’s worden gekocht bij BOVAG-bedrijven. In deze gevallen zijn de BOVAG voorwaarden van toepassing. In de voorwaarden wordt een onderscheid gemaakt tussen een vaste verkoopprijs en een niet- vast overeengekomen prijs. Bij een vaste prijs zal dit expliciet in de koopovereenkomst staan.
Wijzigingen in belastingen mogen altijd worden doorberekend ongeacht een vaste of niet- vaste prijs. Wijzigingen in fabrieks- of importeursprijzen en wijzigingen in valutakoersen mogen alleen worden doorberekend bij een niet-vast overeengekomen prijs. In dit laatste geval mag u de overeenkomst na zo'n prijsverhoging ontbinden. Dit moet schriftelijk binnen tien dagen na kennisgeving. Doet u dit aangetekend of per fax met ontvangstbevestiging. Gebruik voor het ontbinden van de koopovereenkomst de Modelbrief ontbinding koop wegens prijsverhoging
Tip! Spreek een vaste prijs af.

PC-fre@k

Banned
OMG... :shocked:

Je zou toch zeggen dat voor de dealer ook de prijs van bestelling bepalend is? PON denkt hier dus schijnbaar anders over, de auto blijft eigendom van PON tot de tenaamstelling. Dan geldt schijnbaar de prijs van aflevering, iets wat buiten mij en mijn dealer om gaat.

Als dat het geval is moet ik wellicht genoegen nemen met minder korting en in ruil daarvoor specifiek laten vermelden dat dit een vaste prijs is en ik het recht heb de koop te ontbinden indien de dealer/PON hier anders over denkt.

corsaar

Senior Member
Het stond duidelijk in mijn verkoop overeenkomst eventuele prijsverhogingen
worden doorberekend ook wijzigingen tussentijds in bpm.

PC-fre@k

Banned
Sterker nog, ik krijg net de nieuwe offerte. 8% korting, maar wel 2% extra kosten op zowel auto als opties (369 euro incl.) om hem in 2011 op naam te laten zetten (ook al komt hij eerder binnen - de 2% vervalt als de auto in 2010 binnen is EN op naam staat).

Deze prijsverhoging is afkomstig van PON en blijkt voor alle dealers te gelden.

Zoals jij al aangeeft Corsaar, als ik dus vorige week de deal had gesloten had ik dit alsnog voor mijn kiezen gekregen (maar dan zonder dit te vooraf te weten).

Op zich slim van PON, is het je waard de auto in 2011 op naam te laten zetten? Dan 2% extra...

Sterker nog, ik krijg net de nieuwe offerte. 8% korting, maar wel 2% extra kosten op zowel auto als opties (369 euro incl.) om hem in 2011 op naam te laten zetten (ook al komt hij eerder binnen - de 2% vervalt als de auto in 2010 binnen is EN op naam staat).

Deze prijsverhoging is afkomstig van PON en blijkt voor alle dealers te gelden.

Zoals jij al aangeeft Corsaar, als ik dus vorige week de deal had gesloten had ik dit alsnog voor mijn kiezen gekregen (maar dan zonder dit te vooraf te weten).

Op zich slim van PON, is het je waard de auto in 2011 op naam te laten zetten? Dan 2% extra...

Gewoon lekker in 2010 op naam laten zetten, het is echt de grootste kolder dat men in Nederland nog steeds denkt dat het uitmaakt of je hem op 31-12 of op 01-01 laat registreren. Men kijkt naar het aantal maanden dat de auto geregistreerd staat.

Prijsverhogingen horen er nou eenmaal bij en je kan inderdaad bij de aankoop beter een vast bedrag afspreken.

Fabia

† In Memoriam
Klopt, mijn vorige Fabia was van november en niks van gemerkt met inruilen. Sterker nog ik kreeg een hele goed inruilprijs. Dus dat van na 01 laten registreren is inderdaad kolder.

EdK

Forumguru
De inruilprijs wordt mijn inziens puur gebasseerd op vraag en aanbod.
Het bedrag wat ik voor me RR terugkreeg verbaasde mij ook.
Half jaar geleden zag ik bijna indentiek in showroom staan en ging toen voor die prijs weg.
En het verhaaltje van dealers met eind van t jaar en dan is hij eigenljk al een jaar ouder, dat sluit je in één keer kort door te vragen of ze op school hebben leren rekenen.
12 maanden is een jaar, en niet 2 maanden beste dealer.

PC-fre@k

Banned
Dus jullie vinden het niet zo vreemd dat de tenaamstelling de prijs beïnvloed? Ongeacht of het de bedoeling is dat hij in dec/jan geleverd wordt?

Ik bedoel, 2011 klonk mij beter in de oren (afgelopen weken/maanden flink naar 2e hands auto's gekeken voor mijn vader) aangezien je overal het jaartal tegenkomt ook al gaat het om nov/dec. Geen dealer die de maand erbij haalde (bij een stuk of 7 langsgeweest) om de auto/prijs kracht bij te zetten.

Zoals jullie het uitleggen maakt het dus niks uit, probleem is alleen dat ik zeer waarschijnlijk toch niks te kiezen heb. Net als zovelen die hem pas na de jaarwisseling gaan krijgen maar in sept bestellen.

Toch 2% erbij, wat waarschijnlijk niet valt onder de BOVAG voorwaarden, zoals al genoemd is staat bij de meesten 'wijzigingen voorbehouden'.

LenK

Forumguru
Als het niks uitmaakt waarom laten leasemaatschappijen op het eind van het jaar dan geen auto's meer op kenteken zetten?

EdK

Forumguru
Zou dit niet meer een belastingtechnisch verhaal zijn ??
Overhevelen naar het volgende boekjaar ?
Zie dat bij ons in bedrijf ook wel gebeuren met grotere investeringen

Zou dit niet meer een belastingtechnisch verhaal zijn ??
Overhevelen naar het volgende boekjaar ?
Zie dat bij ons in bedrijf ook wel gebeuren met grotere investeringen

Inderdaad ja, en omdat het vaak arrogante luie donders zijn. Bij veel leasemaatschappijen mag vanaf 15-10 niet meer geregistreerd worden. Maar als een dealer de auto nog in oktober binnenkrijgt mag hij vaak nog wel op naam gezet worden. Immers heeft een dealer ook geen zin om een auto zo lang op zijn terrein te laten staan.

Hmmm... pech voor degenen die 2% extra zullen moeten betalen. Dit komt wellicht doordat de grondstoffen voor kunststoffen en dergelijke enorm gestegen zijn de laatste maanden, allemaal de fout door de chinezen die alles opkopen. Zit zelf in de kunststof sector en wij moeten ook noodgedwongen onze prijzen verhogen aangezien we niet kunnen blijven elke verhoging zelf absorberen.

Over dat andere, inschrijven in 2011 spreek ik me niet uit, ben een belg en hier maakt dat niet uit, de kentekenplaat staat bij ons op naam en wordt dus altijd overgezet als wij een nieuwe wagen kopen.

EdK

Forumguru
de kentekenplaat staat bij ons op naam en wordt dus altijd overgezet als wij een nieuwe wagen kopen.

Dat lijkt me wel heel erg... heb je een nieuwe wagen gekocht en komen die oude 2e hands platen er weer op !
In NL een nieuwe auto en nieuwe platen, alles nieuw dus ...:uitlachen:

GJS

Senior Member
Dus jullie vinden het niet zo vreemd dat de tenaamstelling de prijs beïnvloed? Ongeacht of het de bedoeling is dat hij in dec/jan geleverd wordt?

Vind ik wel, als tussentijds de belasting verhoogd wordt kan ik me het nog voorstellen, maar als hij b.v. op de laatste week van het jaar geleverd zou worden en jij zegt stel het maar 1 week uit om je kenteken op 2011 te krijgen en dan ineens 2% meer gaan rekenen vind ik gewoon afzetterij.

Wat doen ze eigenlijk als jij hem b.v. al wel in dec 2010 betaald maar hem de 1ste week van 2011 pas op kenteken laat zetten, moet je dan ineens ook 2% meer betalen?

corsaar

Senior Member
Jazeker dan krijg je een naheffing. Ik heb hem eerder betaald
en kreeg een creditering van 200 € achteraf.

Bovenaan Onderaan