Prijsverhoging Octavia (België)

Frank

Forumguru
Een tesla is hier (als bedrijf toch niet eens zo zot duur). Zowel aankoop als onderhoud zijn namelijk 120% in kosten te steken (vs 70-80% voor een Octavia)

Frank

Forumguru
Nee, ik,/mijn bedrijf. want mijn bedrijfs octavia is maar 80% aftrekbaar als kost. En de superb van de buurman maar 70%.

Joske

Forumguru
dat ga je mij eens moeten uitleggen hoor Frank, ben namelijk een leek op het gebied van creatief boekhouden ;)

Frank

Forumguru
De winst van een bedrijf is de omzet min de kosten. Dus je verkoopt voor 100, hebt 30 EUR aankoopkosten, 40 EUR personeelskosten, 10 EUR andere kosten. Dat geeft je dus 20 EUR winst. Op die winst betaal je belastingen.

Stel dat die 10 EUR "andere" kosten, allemaal auto kosten zijn, dan gaat dat niet op. In het geval van een octavia 1.4tsi BV, die 10 EUR kost, mag je maar 8 EUR meetellen. Je "belastbare winst" wordt dus 100-30-40-8 = 22 EUR waarop je belast wordt. Terwijl je wel maar 20 over houdt. Je betaalt dus meer belastingen.

Zelfde in het scenario Tesla: die 10 wordt er geen 8, maar 12. Dus je belastbare winst wordt 18, waarop je belastingen betaalt. Maw: je betaalt belastingen alsof je maar 18 EUR winst had, terwijl je er eigenlijk 20 had.

Bovenaan Onderaan