Prijsverschil onderdelen dealer en internetwinkel

Noord26

Forumguru
Heb lokaal een aantal bedrijven aangeschreven (lees gemailt) en gebeld, wat een enorme verschillen! Zelfs online banden aanbieders konden niet aan de prijzen komen van sommige bedrijven.

Splinternieuwe 195/50R16 88V Continentals PremiumContact 2 banden met 16" Rial Milano's; net onder de €700,- all-inn. De grootste aanbieder online: autobandenmarkt verkoopt de banden per 4 voor circa €535,-. Dat ga je nooit redden als er dan nog velgen en montage bij komen.

Bij sommige dingen loont het enorm om even rond te shoppen. Maar zelfs een winkel kan nog en stuk goedkoper zijn als de dealer of een internetwinkel. En bij de kleinere bedrijven zit het meestal ook wel snor met klantenservice; zoals ik vandaag ook weer heb ervaren.

Kan de ervaringen van Edk met betrekking tot prijzen en service bij de dealer, internetaanbieders en lokale winkels helemaal onderstrepen. Internetaanbieders zijn lang niet altijd de beste keuze tov een dealer of lokale winkel. Verschilt per product waarschijnlijk.
 

turboturbo

Forumguru
Voor (zomer)banden:
ik ben ook na een internet zoektocht en diverse grote ketens prijsopgaaf gedaan, eens naar de lokale bandenboer gereden. Die bleek onder de streep een tientje goedkoper dan de grote ketens, die nota bene een actie hadden (4 halen, 3 betalen) De lokale bandenboer had geen eens een actie op dat moment. Internet had ik niet zo'n zin in, want dan moest je de banden alsnog door een lokale bandenboer laten monteren op jouw eigen velgen (en wat moet dat precies weer kosten?) En dat durf ik die ondernemer niet aan te doen; een beetje fatsoen heb ik nog wel.
Een ander voordeel van die lokale bandenboer is dat hij meer zorg draagt voor z'n klanten, want hij moet het vooral van de lokale bewoners en mond op mond reclame hebben, gok ik zo.

Voor onderdeeltje voor m'n Fabia, een kachel voorschakel weerstand, kon ik nergens iets dergelijks krijgen, noch via internet, noch via een onderdelenzaak. Zoiets moet dan gewoon bij de dealer en tik je voor een stukkie plastic met wat weerstandjes 5 tientjes af... :eek:oo:
 

Sk_Hans

Forumguru
Wat mij opvalt, is dat de prijzen van onderdelen bij de Skoda dealer de afgelopen jaren enorm zijn gestegen. Nu wordt alles duurder, dat heet inflatie en die bedraagt zo'n 2-3 procent per jaar. Maar de prijzen bij de dealer zijn echt extreem gestegen. Laatst mijn oude papieren opgeruimd en daar zaten ook nog de facturen tussen van de beurten bij de dealer. Die heb ik voor de lol eens vergeleken en wat blijkt. De prijzen voor bijvoorbeeld bougies en luchtfilters zijn in zo'n 2,5 jaar met 150% gestegen! Exact hetzelfde product met hetzelfde typenummer. Daarmee prijst de dealer zich toch uit de markt. Voor een auto onder garantie moet je wel naar de dealer, maar daarna maken dit soort idiote prijsstijgingen toch wel uit als je uitzoekt wie het onderhoud kan doen.

Als je de prijzen dan vergelijkt met andere leveranciers via internet, wordt het verschil nog veel groter. Set van 4 bougies bij dealer 125 euro. Exact dezelfde (merk en type) via internetleverancier minder dan 50 euro. Nou snap ik dat een garage iets duurder is, maar dat verschil is toch wel erg groot.

Onlangs wat originele Skoda onderdelen besteld via dealer. Kostten exact het dubbele van wat ze kostten bij een grote leverancier via internet. Dat waren dus in beide gevallen originele Skoda onderdelen. Daarbij lukte het de dealer overigens ook nog om de bestelling compleet fout te doen. Eerst: "Ze zijn besteld en op tijd", toen "Ze zijn later", daarna "ze zijn niet meer te leveren", vervolgens nadat ikzelf opgezocht had op internet dat ze wel leverbaar moesten zijn: "we hebben ze besteld". Vervolgens de verkeerde geleverd (door dealer fout besteld). Teruggebracht en opnieuw laten bestellen. Wederom door dealer verkeerd besteld en fout geleverd. Dus na weken wachten en meerdere keren terug naar dealer eindelijk de onderdelen die ik nodig had. Kreeg ik van de dealer een flinke korting, waardoor ze uiteindelijk nog steeds 50% meer kosten dan via internet........
 

Cordoba

Forumguru
@Sk_Hans: ook voor een nieuwe auto, hoef je voor onderhoud niet naar de dealer. Doordat er sinds een aantal jaren uitspraken zijn van de rechter, is nu duidelijk dat onderhoud ook bij een algemene garage mag gebeuren, die werkt volgens de richtlijnen van de fabrikant. Die richtlijnen zijn wettelijk verplicht openbaar, dus je kunt gewoon naar een algemene garage die zich aan de spelregels houdt. In de praktijk betekent dit, dat je vaak het beste af bent bij een specialist (geen dealer), die de richtlijnen voor jouw auto gewoon kent. Het enige voordeel van dealeronderhoud is de mobiliteitsgarantie (die is niet wettelijk verplicht, en daar heeft men dus wel de dealer-onderhoudsverplichting aan opgehangen).
 

VEEJAY

Forumguru
Interessante discussie, ik onderschrijf het idd dat de (VAG) dealer erg veel vraagt voor onderdelen.

Grappige is dat de Peugeot dealer het wel door heeft en de particulieren tegemoet komt, voor de auto van mijn vrouw (Peus206):

Ik heb een Peug specialist vergeleken met de peugeot dealer voor een APK, grote beurt, Bougies en remolie beurt. Na een paar keer overleg tussen mij en beide garages bleek de Peugeot dealer nagenoeg even duur. In dat geval dus ben ik naar de merkdealer geweest.

Als ik een beurt voor mijn Skoda wil met wat extra werkzaamheden bij een VAGspecialist (JBautoservice) vergelijk met de dealer dan is de dealer wel significant duurder.
 
Bovenaan Onderaan